Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Kamremm Citroën C5?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

ante.b (trådstartaren)

#1 » 23:27:14, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har C5 2.0 hdi RHZ motorkod som ska på med ny kamrem, är så att spänningen mär i SEEM men sådan mätutrustning har jag inte så går det att att spänna den rätt på annat sätt?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017



rospigg

#2 » 23:47:50, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En generell regel (från forntiden) är att man på remmens längsta fria del med fingrarna ska orka/kunna vrida monterad kamrem 1/4 varv.
(Nog tusan var det både enklare och bättre förr?!)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

ante.b (trådstartaren)

#3 » 07:24:24, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:En generell regel (från forntiden) är att man på remmens längsta fria del med fingrarna ska orka/kunna vrida monterad kamrem 1/4 varv.
(Nog tusan var det både enklare och bättre förr?!)


och är de säkert?

ingen som mäter med typ en fjädervåg?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Stefan1972

#4 » 09:46:42, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med den gamla metoden att vrida är att det numera oftast är ganska kort mellan hjulen. Blir inte riktigt samma sak då......
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#5 » 22:06:31, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill minnas att VAG på den gamla tiden (80-talet) angav att man skulle kunna vrida remmen 90° med handkraft på 1,6 och 1,8 l bensinare i t ex Golf, men 45° på dieslar.
Som regel duger det dock utmärkt att, med stöd av en del erfarenhet, spänna remmen på känn. Om malande missljud visar sig efter rembytet, så är remmen för hårt spänd.

Ett fall där det trots allt är säkrast att verkligen mäta remspänningen (låna ett SEEM-instrument i värsta fall), är motorer med dubbla justerbara spännrullar (t ex XU9J4 / DFW och en del andra tidiga 16V-bensinare i Citroën / Peugeot-sammanhang). Där kan man påverka ventiltiderna genom att slaka den ena spännrullen och spänna lite mer på den andra. Inställningsmetoden enligt VHB går ut på att först slaka den ena rullen fullt, sedan spänna till ett visst SEEM-värde på den andra rullen, till sist spänna vidare på första rullen till ett annat SEEM-värde. Har man ingen möjlighet alls att mäta remspänningen när man byter rem på en sådan motor kan man klara sig hjälpligt genom att lämna den ena rullen orörd (man måste komma ihåg att antingen inte röra den när man tar bort den gamla remmen, eller märka upp läget noga, ev överföra märkningen till den nya rullen) och bara spänna med den andra. Är man mättekniknörd, överdrivet noggrann eller märker att motorn inte går riktigt som den ska efter rembytet, kanske man kostar på att rigga upp gradskiva och indikatorklocka för att verifiera att ventiltiderna är rätt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#6 » 20:51:01, 04-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag vill minnas att VAG på den gamla tiden (80-talet) angav att man skulle kunna vrida remmen 90° med handkraft på 1,6 och 1,8 l bensinare i t ex Golf, men 45° på dieslar.
Som regel duger det dock utmärkt att, med stöd av en del erfarenhet, spänna remmen på känn. Om malande missljud visar sig efter rembytet, så är remmen för hårt spänd.

Ett fall där det trots allt är säkrast att verkligen mäta remspänningen (låna ett SEEM-instrument i värsta fall), är motorer med dubbla justerbara spännrullar (t ex XU9J4 / DFW och en del andra tidiga 16V-bensinare i Citroën / Peugeot-sammanhang). Där kan man påverka ventiltiderna genom att slaka den ena spännrullen och spänna lite mer på den andra. Inställningsmetoden enligt VHB går ut på att först slaka den ena rullen fullt, sedan spänna till ett visst SEEM-värde på den andra rullen, till sist spänna vidare på första rullen till ett annat SEEM-värde. Har man ingen möjlighet alls att mäta remspänningen när man byter rem på en sådan motor kan man klara sig hjälpligt genom att lämna den ena rullen orörd (man måste komma ihåg att antingen inte röra den när man tar bort den gamla remmen, eller märka upp läget noga, ev överföra märkningen till den nya rullen) och bara spänna med den andra. Är man mättekniknörd, överdrivet noggrann eller märker att motorn inte går riktigt som den ska efter rembytet, kanske man kostar på att rigga upp gradskiva och indikatorklocka för att verifiera att ventiltiderna är rätt.



Har bytt vippor och hydrauliska lyftare till kamaxeln men när jag lägger dit kamen så lägger den sig inte i botten i lagringen toppen, provat med kammen i låsläget och även andra men ingen skillnad så ska lyftarna tryckas ihop luftas eller vad är felet? har kollat att vippor och lyftare är samma som de gamla.
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

tronde

#7 » 21:04:52, 04-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her er noe som kanskje kan gi litt info om SEEM.

Denne første er offisiell fra Citroën.
.
Bild


.

Bild
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#8 » 22:57:49, 04-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:Har bytt vippor och hydrauliska lyftare till kamaxeln men när jag lägger dit kamen så lägger den sig inte i botten i lagringen toppen, provat med kammen i låsläget och även andra men ingen skillnad så ska lyftarna tryckas ihop luftas eller vad är felet? har kollat att vippor och lyftare är samma som de gamla.


Är det inte bara frågan om att några ventilfjädrar måste tryckas ihop för att kamaxeln ska gå ner i botten? Det är ju alltid någon nock som vill trycka ner en ventil.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tracker

#9 » 06:16:23, 05-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och även då att se till att vevaxel är i rätt läge så att ventilen som ska tryckas ned inte tar emot en kolv som står topp.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

torbjorn_forsman

#10 » 08:13:24, 05-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara värt att tänka på att utgångsläget på vevaxeln för kamremsbyte mm på många fyrcylindriga Citroën- och Peugeot-motorer INTE är i övre dödpunkt på cylinder 1, utan 90° efter ÖD. Men har man låst vevaxeln med 8 mm pinne enligt VHB så ger det sig självt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Robert T och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se