På min Fransyska (Berlingo) så mullrar det .
Eftersom bullret kommer när man svänger höger och tystnar när man svänger vänster så anser jag att problemet ligger i vänster framhjullager.
Alltså byter jag fil från långsamfil till snabbfil för omkörning så tystnar det.
Jag har då bytt vänster lager (det närmast kopplinspedalen)
I min värld bullrar lager som utsätts för tryck i en ”ytterkurva”
Ingen skillnad!
Bullret kommer redan vid 35km/h och en rattrörelse motsvarande ”5 minuter” på klockan (30 grader)
Skador innan händelsen:
Klippte en stenkant i 20km/h vilket resulterade i
Trasig hjulsida fram & bak vänster sid samt att 1st korda kom fram på bakdäckets sida och en slagskada på plåtfälgen bak. Detta hände jan-feb i år.
Bytet:
Monterade bort hjulspindeln. Bra konstruktion på monteringen av ABS givaren.
Vid första anblick så ser hjullagret ut som ett kompaktlager men .
1 först får man pressa ur flänsen som håller fälgen. Pressar utåt.
2 man lossar på en segelsäkring
3 man pressar ut lagret inåt.
4. Pressar in det nya lagret på ytterbanan
5 pressar dit flänsen med trycket på innerbanan. Knappt 1 ton under pressningen och vid knappa 5 ton ansåg jag att det hade bottnat.
Hade en incident med olja som rann ur växellådan när drivaxeln gled ut lite.
Jag anser att jag inte skadat lagret vid monteringen
Lagret är rättvänt (innehåller en ABS ”givare”) för ABS systemet klagar inte.
Har jag bytt rätt lager? Jag anser det.