krokodilen skrev:Packo skrev:Litet tips : Kanske kommer inte gillas av vissa här , men din nya motor som är en 15.5 -a kan på ca. 3 minuter förvandlas till en 17.5-a
Med hjälp av 2 skruvar och ett klistermärke ( det sistnämnda är dock inte nödvändigt).
Lossa plastinsuget från toppen och ta bort strypbrickan mellan topp och insug, så vipps , 17.5 HP.
Tätnigen är ändå kvar eftersom det är en
O-ring i insuget.
Mmm gäller detta enbart 15,5hk eller finns samma
bricka i 14,5hk OHV?
Misstänker att det inte skiljer mycket mellan dem i grund om något alls.
/Christer
here we go again!
Detta har varit stött å blött i många år nu, och sanningen är att vissa motorer är strypta, inte pga HK utan pga miljökrav ( som vanligt ) Så nu ska vi räta ut detta en gång för alla! Briggs stryper inga motorer pga att "fuska" med HK, men där emot gör dom det för att få igenom dom i olika tester för miljökrav, och då sitter brickan där. Att en 15,5 hk motor skulle bli 17,5 hk motor med automatik bara för att denna bricka tas bort är rent nonsens. Vilken motorfabrikant som helst vill ha ut mesta möjliga HK på sina motorer, så att en bricka skulle gör 2 hk ser jag inte för troligt. Har ( innan jag skriver detta ) varit i
kontakt med briggs huvudkvarter och får bekräftat detta med "brickan" men att effekten på motorn enbart skulle ge max 0,25 hk mer utan. Hoppas nu det är slutspekulerat, och vill någon följa opp detta så finns jag på PM och svarar. Detta skriver jag inte som "svar på tal" utan jag vill att alla ska vara informerade om vad som gäller utan hörsägen. jag som briggsförsäljare kommer säkert inte tjäna på dessa ord, men i sanningen namn så känns det som det är befogat.
Om ni inte tror på detta, plocka då bort packningen/strypningen å känn skillnaden