Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Briggs och stratton som går riktigt ojämt.

54 inlägg • Sida 4 av 4
Snacka om Briggs&Stratton här

63an

#46 » 18:39:06, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår inget om varför det ska vara så svårt att systematiskt göra rätt? Kanske tur iallafall att de inte går jämt :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag



dc_lindberg

#47 » 19:17:24, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:För övrigt kan man slänga ett öga på insugningsröret på dessa motorer, då dom är av plast och lätt lossnar eller t,o,m spricker.


Aj! Den tog!
Jo, jag har råkat ut för det en enda gång - å så lätt var det inte att byta röret, men det gick.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#48 » 12:36:22, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

fattaren

#49 » 15:55:54, 17-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så behändigt. En tråd som behandlar ett problem jag stött på. Fick en bs klippare med plastförgasare som startade och dog. Rengjorde förgasaren och bytte membran utan framgång. Hittade en likadan förgasare på reservdelshyllan. Monterar på och maskinen går fint. Dan efter kommer den in igen och puffar och ryker. Byter membran och den går kanon igen. Nu idag är det samma visa..... puffar och ryker. Svag och dör.


Väldigt glad för input.

1 person gillar det här inlägget.
fattaren
1 inlägg
 
Blev medlem: 15:48:10, 17-09-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar i b&s, husqvarna, och diverse andra trädgårdsredskap.

dc_lindberg

#50 » 09:31:12, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

fattaren - du har skräp i tanken.
Ser det ut något i denna stil, om ens bara en antydan, så dummar sig förgasaren:
userpix/49872_1PXKV5PFGTJG51373044550.jpg

OM du har en -kliniskt ren- bensintank, då är det genast knepigare.
- brytarspets som är dålig
- kondensator som mår dåligt
- sjuk tändspole
- lynnig elektronisk tändspole
- eller så har du helt enkelt missat nått ;)

I och med att du beskriver att det fungerar efter förgasarbyte , men inte dagen efter.
=> då är det smuts i förgasaren.
Det kan vara damm, grus, gräs, vatten (! - kondens), fett, kemisk reaktion mellan olika vätskor (folk häller i vad som helst...), dålig vevhusventilation (vräker ut olja till förgasare, emulgeras med vatten och tillsammans med damm bildar geggigt klet som blockerar munstycken, bensinkanaler osv - typiskt BMW fel som kan drabba B&S också).

Har varit med om dåligt tändstift.
Trasig tändhatt.
Bruten tändkabel; Kyla = dras isär; Värme = "glider ihop" (ja det skall vara precis tvärt om ju! - plastklädda tändkablar kan bete sig underligt... silikon klädda kopparkärnesladda tycker jag bäst om, de sämsta är plastklädda kolkärnesladdar...)

Blev det till någon hjälp?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magi

#51 » 18:50:38, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag tänkte jag bifogar en filmsekvens på problemet (Husqvarna M46 Sprint 375).
https://www.youtube.com/watch?v=NqmzEMepKAg

Jag har bytt olja (det var dags för det), stoppa dit ett nytt tändstift, rengjorde det jag kom åt, plockade isär förgasare och bensintank, rengjorde bensintanken ordentligt, kikade på membranet och packningen och tyckte det såg ok ut, skruvade dit allt igen men samma problem kvarstår. Dock tyckte jag det inte var lika mycket problem nu som innan.

Det sitter en vit hård plastring i utloppet från förgasaren till ett större plaströr, ska det inte sitta en svart mjuk gummitätning där också? Det gjorde det inte nu.

Det gjorde ingen skillnad med eller utan luftfilter, men höll man för hålet så kände man att den sög plus att den dör om man täpper till hålet helt.

Jag funderar på att köpa nytt membran/packning och använda två (ny + gammal) packningar för att se om det hjälper.
Andra förslag som inte nämnts i tråden?

Edit: Såg på deras sprängskiss att jag saknar 617 270344S Seal−O Ring (Intake Manifold) innanför 724 697478 Retainer−Seal
Vart köper man en sådan O-ring, eller hur tar man reda på vilken dimension den ska ha så kanske man kan hitta.

Mvh
Magnus
magi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:37, 30-10-2013
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo P40.7

Loke

#52 » 20:46:01, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det nämnts tidigare i tråden men sitter den hårtunna fjädern (finns den överhuvudtaget) som den ska på på gasstaget. Den är till för att motverka att motorn vandrar i varv.
Det är väldigt noga att fjädrarna runt gasstag och grejer är rätt monterade och inte uttöjda då det är som jag nämnt dessa som håller motorvarvet schack.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

dc_lindberg

#53 » 20:58:21, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är varvtalsregulatorn.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#54 » 21:19:37, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magi:

http://www.briggsparts.se
http://www.evp.nu
De kan nog leverera omgående.

Det där är ett problem som -skapas- av varvtalsregulatorn när det är otätt antingen gälladen vevhusventilationen, eller som i ditt fall mellan förgasare och topp.

...men sitter verkligen motorn fast?...
Är vevaxeln verkligen rak?...
...verkar som om maskinen har mer pyssel för dig liksom...

Gillar motormodellen - trevlig att jobba med :)

Gör två "uppgraderingar":
a) ta bort dödmansgreppet... det är bara trassel... I dödmansbromsgreppet (som skadar svänghjulet) sitter sockerbiten för gaswire - pilla loss och flytta till fästet på plattan vid förgasaren.
b) montera riktig gaswire, så får du användning för varvtalsregleringen; gas-plattan är bara nedbockad o låst i maxgasläge. (en bidragande faktor till gången...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ähee och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se