Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Hur justerar man bromsarna på en boggievagn

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

fredar (trådstartaren)

#1 » 11:00:02, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis varit på besiktningen med vårt hästsläp (Umesläp med BPW bromsar och axlar) och fick den underkänd för att
den främre axeln tog ojämnt (bromsvärden FRAM: 0,4 ; 0,9 BAK: 0,4 ; 0,3)

På släpkärror med enkelaxel har jag alltid testat bromsarna med en hård inbromsning på en grusväg och sedan kollat
vart bromsspåren startar på respektive sida.

Men... Hur gör jag med en boggievagn?

Det jag själv funderat på är att koppla bort bromsen på en axel i taget och utföra samma test som för enkelaxel.
Det blir ju ett pyssel så om nån har nåt bättre tips så lyssnar jag gärna.


:off_topic: Som anekdot kan jag ju berätta att jag till förra besiktningen lämnade in kärran på verkstad för att dom skulle
justera bromsarna och fixa besiktningen åt mig. När jag hämtade ut den fick jag veta att dom inte varit och
besiktat den eftersom dom inte hade nån som fick dra släpet (2 ton) varpå jag fick åka och besikta själv. Nu gick den igenom
men det var ett rejält gränsfall. Om dom nu överhuvudtaget gjort nåt åt bromsarna på verkstan så inte blev det bättre än
om jag skulle gjort det själv.
:ohnej:
/M
fredar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:51, 16-05-2008
Ort: Arboga
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Fredrik_

#2 » 11:14:45, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade tydliga anvisningar för min egna BPW-axel på nätet. Google, men annars så kan Släpis.se vara bra utgångsläge också..
Laddade ner en pdf-brorshyr.
Systematiskt tillägagångssätt för justering. Nu har jag iofs bar en axel men de ska ju ändå justeras lika!
Står en beteckning dels på påskjutet och dels på regbevis.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#3 » 11:26:47, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.foma.se/wp-content/uploads/2 ... vagnar.pdf
Borde ge önskad information om det inte är jättegammalt släp..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Martin_N

#4 » 17:51:40, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så är de flesta bromstestarna inte gjorda för boggi släp, axeln når inte ner till rullarna. Där jag bor var det ingen som kunde kolla bromsarna på vårt hästsläp (förutom SBP). Så jag justerar så noga jag kan genom att känna när varje hjul "tar" samt jämför hur trögt/lätt respektive hjul rullar.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

Thelemorf

#5 » 18:02:54, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör sakta på grusväg och ha någon våghalsig individ som drar sakta i bromshandtaget så märker man hur det tar.

På mitt släp har jag justerat bromsarna så att främre axeln börjar bromsa före bakre, då blir det mer stabilt vid inbromsning om det är halkigt.

Nu vet jag inte hur BPW fungerar, men de flesta har väl antingen en mutter man justerar inne i "trumman" eller ett (två) nyckelgrepp på bromsskölden. Om man justerar dem så att bromsbackarna ligger "nästan mot" när man rullar dem för hand så brukar bromsverkan bli tämligen jämn.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mathiast

#6 » 18:26:38, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Justeringen i trummorna är mest för att få bort frigången,tar det ojämnt har du antingen olja/fett på backarna eller kärvande mekanik tex wire och expandern som spänner isär backarna vid inbromsning.
Justeringförfarandet är följande
1.släpp staget så det slappar
2.justera varje broms genom att rotera hjulet i färdriktningen medans du spänner åt justeringen tills hjulet fastnar,lossa tills det går lätt igen.
3.efter att ha justerat alla hjulbromsar så spänner du staget tills det slutar vara löst men inte så mycket att bromsarna ligger på
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Fredrik_

#7 » 10:00:56, 15-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står som sagt exakt tillvägagångssätt i tidigare länkade pdf:n, men kanske var för många sidor..
Det som gäller att passa sig för är backautomatikens läge. (INTE backa in i garaget för justeringen!!)
Hur pass det blir lika går bra att känna om man spänner åt själva kulkopplingen/påskjuten med ett spännband steg för steg tills hjulen stoppar. Lämpligen uppallat..

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

*pettson*

#8 » 19:05:18, 15-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv har jag använt följande metod alla år jag jobbat som mekaniker.

Börja med axlarna, ta ena hjulet, justera ut backarna så det går att förnimma att det ligger på lite grand, hjulet måste vara på.
När du är nöjd med det så tar du en momentnyckel och kalibrerar den för att lösa ut strax över det momentet som krävs att dra runt hjulet.
Testa flera ggr på ditt hjul. Använd alltid samma position på hjulbultarna. T.ex att du vrider höger övre hjulbult med momentnyckeln från kl 2 till ner till låt säga kl 4. Momentnyckeln ska lösa ut om du lägger handen på däcket och gör minsta lilla mothåll.

Gör om samma sak på andra sidan, nu med momentnyckeln som mått på hur mycket du kan lägga an backarna. Justera ut så det precis löser ut och släpp lite lite så det klarar sej.
Gör om samma sak på andra axeln.

Nu ska axlarna kalibreras mot varandra.

Dra i ett hack så att den axeln som tar bäst börjar ta lite svagt. Går det inte att göra ett hack så skjut ihop påskjutsbromsen med ett spännband tills bästa axeln börjar ta. Kalibrera momentnyckeln likadant som när vi gjorde backarna. Sätt momentnyckeln på valfritt hjul på axeln som inte tar, likadana positioner som när vi kalibrerade hjulen, börja justera den axeln tills den löser ut exakt som på förra axeln.

Nu om du var noggrann så kalibrerade du alla 4 hjulen att ta exakt lika. Sen kalibrerade du främre och bakre axeln att ta exakt samtidigt.
Den här metoden använder jag jämt på boggiesläp med trummor och alla hittills har tagit exakt lika på alla hjul och axlarna tar exakt samtidigt.

Notera att hjulet måste roteras i färdriktningen vid kalibreringen.

5 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

fredar (trådstartaren)

#9 » 18:42:22, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanontips här, tackar!

Ska ta isär trummorna och kolla skicket för att se om det är utslitet. Det borde ju finnas en anledning till att det börjat ta såpass ojämnt.
Gillade metoden med momentnyckeln. Känns som att det bör ge bra koll under kontrollerade former (jämfört med att flänga runt och tokbromsa på grusvägen).
/M
fredar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:51, 16-05-2008
Ort: Arboga
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

mathiast

#10 » 19:37:55, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kärvande wire och /eller expander är nog vanligast
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Fredrik_

#11 » 10:03:59, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det slitet når inte backarna ut till trumman och behöver justeras...
Är det INTE justerat lär det heller inte vara utslitet! Krävs många tusen mil för att köra slut på belägg i trummor.

Som påpekades måste hjulen snurra åt 'rätt' håll vid kontroll. Kräver momentnyckel som går åt båda håll.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ulf

#12 » 10:18:21, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vilket härad är momentet?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

*pettson*

#13 » 12:49:52, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inget givet moment att ange.
Allt beror på hur stort hjulet är med mera faktorer. Vitsen är att man gör som jag förklarade i första momentet. Lägg åt backarna så att det går att förnimma att bromsen ligger på. Det i sej betyder att den precis börjar ta, varken mer eller mindre, var så noggrann som möjligt med att hitta den punkten på första hjulet.

Ställ sen in momentet efter just det hjulet du justerade först. Att jag använder t.ex kl2 till kl4 beror på att du ska slippa byta nyckeltag. Motvarande på andra sidan då är mellan kl10 och kl 8. Det behövs inte roteras ett helt varv. Det lilla jag angav i rörelse räcker för att avgöra om bromsen ska läggas an mer eller mindre.
Det viktiga är inte om du följer mina klockslag på mätningen. Det viktiga är att du gör exakt likadant på alla hjulen som du gjort vid mätningen.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

fredar (trådstartaren)

#14 » 10:16:09, 02-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle ju uppdatera med ett resultat här...
Gav mig på bromsarna och justerade så gott det gick med momentnyckel. Det funkade ok men bromsarna har en tendens att ta väldigt
olika varje gång man drar i handbromsen. Om jag till exempel har justerat alla 4 hjulen till samma snurrmoment och sedan rycker några
gånger i handbromsen för att allt ska sätta sig så är det alltid nåt hjul som skiljer sig markant från dom andra när jag lägger an bromsarna
igen.

Kanske borde jag tolka dessa symptom som att det är dags att byta ut samtliga bromsvajrar och bromsklossar till nya fräscha
saker men om det går så sparar jag gärna på den utgiften så länge det går...

Till sist blev det nån sorts hybridlösning mellan axeltillverkarens justeringsanvisning och momentnyckelvarianten där jag körde med
momentnyckel utan att ha dragit handbromsen, drog åt justerskruvarna så att all hjul hade samma rullmoment och därefter släppte på
justerskruvarna tills rullmotståndet försvann.

Besiktningen gick bra med en skillnad på 0,1 jämfört med 0,5 tidigare. Betydligt bättre resultat än vad verkstaden levererade förra
gången kärra besiktades.
/M
fredar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:51, 16-05-2008
Ort: Arboga
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mats i Myrhult

#15 » 19:27:35, 11-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har försökt justera bromsarna på min boggikärra (ja anmärkning på Opus).
Använde den fina BPW-manualen, men hurs ka man tolka detta?

Bild
Den röda inramade detaljen. Ska man tolka det som att på höger sida gör man som det står ovanför mejseln och på vänster sida som det står nedanför mejseln?
Ska man tolka det som att man ska dra mejseln stelt i angiven riktning eller ska man använda kanten och häva emot? Se röda pilen. Blir motsatt verkan på spärrhjulet då.
Tycker detta är väldigt otydligt illustrerat och beskrivet.

På min kärra är höger och vänster sida spegelvända, så att upp ser likadant ut på båda sidor och ner ser likadant ut på båda sidor. Det ser alltså inte ut tvärsom på ena sidan.

Jag provade på vänster hjul och började kugga hjulet nedåt, det gick med viss möda. Det gjorde ingen märkbar skillnad på bromsen. Men så började jag tänka att de kanske menade tvärs om och skulle dra åt andra hållet. Då gick mejseln tvärt av.
Efter några vackra ord om konstruktionen gick jag in och skrev detta. Är det någon som har en tydlig och bra förklaring.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se