Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Värma garage

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Thelemorf (trådstartaren)

#1 » 03:37:58, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis köpt ett hus med ett lite större garage.

Garaget är välisolerat dock inte något värmesystem indraget. Föregående ägare har haft fri tillgång till spillolja och kört en hemmabyggd spillolje/varmluftspanna för uppvärmningen. Den är dock såld och finns inte kvar.

Utrymmet är uppdelat i 2, en del på ca 50 kvm och en på ca 100kvm. Bägge delarna har ca 3.8m i takhöjd. I den "lilla" delen är tappvatten indraget och där sitter i dagsläget några vanliga el-radiatorer som frostskydd.

Min första tanke var att sätta in en, eller två, luftvärmepumpar för att ha grundvärme på 8-10 grader och sen köra upp temperaturen några grader till med aerotemp/dieselkanon/vedpanna när man vill nyttja garaget på vintern. Dock så har jag nu möjlighet att köpa en relativt billig Luft/vatten värmepump (inget bling bling utan motsv kina kvalite) med COP på 2 vid -15ºC, så därför började tankegångarna gå mot att bygga ett mer komplett vattensystem med radiatorer/fläktkonvektorer/acc-tank och låta värmepumpen sköta grundvärme och så stödelda med ved när det är kallt eller man vill ha det varmare.

Vilket är smartast? grundvärme med luft/luft och extravärme med dieselkanon/ved eller ett "riktigt" vattenburet system.
Värt att nämnas är ju iofs att jag inte har någon god tillgång på egen ved så den blir oxå en kostnad oavsett.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



G-son

#2 » 13:10:46, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gratis är godast. Har du möjlighet så går det ha solfångare, köpt eller hembyggt, antingen för uppvärmning av vatten eller luften direkt. Har uppenbarligen sina begränsningar, men som komplement till grundvärmen kan det inte skada plånboken.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Thelemorf (trådstartaren)

#3 » 13:23:44, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, helt klart är det så. Dock så här uppe i Norrbotten så blir det ju en period, typ oktober - mars, där man har stort värmebehov och dåligt med sol. Men övriga året är ju solen ett bra komplement.
Har haft funderingar på att skaffa vakuumrörssolfångare för att värma tappvattnet till huset men då det är jordvärme där är jag lite skeptisk till huruvida det går att räkna hem den investeringen?

Rent teoretiskt hade det nog gått att köra grundvärmen i garaget från husets system, men problemet är bara att då måste jag gräva drygt 100m kulvert..
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Thelemorf (trådstartaren)

#4 » 22:45:25, 16-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkig fråga bevisligen, men fortsätter väl ändå.
En bekant har en gammal IVT bergvärmepump som står, hur lång slang behöver man för att få vettig verkningsgrad? Klarar man sig med kortare slang iom att jag inte behöver klara mer än typ 10ºC innetemp med pumpen?
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andert

#5 » 08:39:32, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle sätta in vattensystem. Kommer själv köra med ett stort värmebatteri som grundvärme och sen när jag vill värma slår jag på en fläkt till det. Kopplar iofs på det på min vedpanna som jag redan använder. Slanglängd för bergvärmepump beror på hur mycket effekt du ska ta ut och hur bra marken/hålet är, ju lägre temp in till pumpen destå sämre verkningsgrad.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Göran Ekman, Åke Petersson och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se