Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Trådlös styrning av pelletskamin?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

ErikH (trådstartaren)

#1 » 19:51:19, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag har installerat en vattenmantlad pelletskamin (Edilkamin Idroflexa) och en ackumulatortank (Strömsnäspannan KV300)). Just nu styr jag kaminen på tid. Det är ganska omständigt när vädret växlar. Jag skulle vilja styra kaminen med en termostat i ack.tanken. Det ska gå, men tillverkaren i Italien är inte särskilt tillmötsegående med information, vare sig till mig eller till återförsäljaren. Det är dessutom mycket trångt om utrymme för att komma åt att ansluta något på kaminens moderkort.

Det finns möjlighet att styra kaminen via fjärrkontroll, som finns som extrautrustning. Det tänkte jag att man kanske kunde utnyttja. Skulle man kunna bygga något som omvandlar signalen från termostaten till IR-signaler som startar och stannar pelletskaminen? Jag är övertygad om att det går. Frågan är om det är komplicerat och dyrt. Kanske finns det redan färdig utrustning som mer eller mindre enkelt kan anpassas?

Jag skulle uppskatta om någon kan ge mig tips.

Hälsningar
Erik
ErikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 23-02-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jag har varit borta från maskinkörning alltför länge, men nu vill jag sätta mig bakom ratten igen. Tidigare körde jag BM 430, BM 650, David Brown 34D, BM 218, MF 185, MF 188, MF 675, MF 690 och MF 699



Tjocksmocksjocke

#2 » 22:02:33, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det en termostat i tanken idag?

Oavsett så skulle jag nog göra ett trådbundet och fristående system för att styra detta, den här var den första jag hittade: http://www.conrad.se/Cirkulationskontroll-H-Tronic-TS-125-55-till-125-%b0C-3680-W.htm?websale8=conrad-swe&pi=551385&ci=SHOP_AREA_32573_0808510

Den skulle säkert kunna användas med lätthet för dina behov, men kolla runt lite, det finns ännu billigare grejer att bygga av, och säkert bättre också om du har särskilda krav.
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

ErikH (trådstartaren)

#3 » 22:00:00, 29-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. Det ska jag lägga på minnet.
/Erik
ErikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 23-02-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jag har varit borta från maskinkörning alltför länge, men nu vill jag sätta mig bakom ratten igen. Tidigare körde jag BM 430, BM 650, David Brown 34D, BM 218, MF 185, MF 188, MF 675, MF 690 och MF 699

thorflot

#4 » 10:08:13, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att jag ska säga mig vara nån sorts expert, var min första tanke utifrån hur du beskriver det, att göra en sorts fjärr-emulator utav en eller annan typ prototyping-kort (till exempel Arduino), med en IR-modul tilkopplat. Den ska kunde programmeras så at den kan lära och sen emulera original-fjärren (om du har den, eventuelt om du kan få tag på en midlertidig for at göra innlärningen).
Om man så programmerar så att termostaten du tänkte använde kopplas till en ingång på arduinon, som sen sänder ut start och stopp-signaler via IR-modulen eftersom termostaten sluter och oppnar?
Med det här systemet får man ingen fysisk ingripan i kaminen, om det är viktigt. Sen så får man jo till en början testa systemet när man är på plats, så man ser at det funkar med plassering av modul osv.

Jag tror iallfall et sånt system borde fungera...
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se