Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vedspisen ryker in! (och bygge av ersättaren)

81 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Fredrik_

#61 » 23:10:17, 08-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med distans mellan kamin och värmare går det ju (teoretiskt) att skjuta ner en plåt för att minska värmeöverföringen!
Minskar då förluster UT genom urbrunnen kamin, och uppvärmningen av vattnet med eld kvar i spisen om så önskas (matlagning?!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



PerJohansson (trådstartaren)

#62 » 18:54:00, 09-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det i görning:


Nya leksaken:
Bild

Lite häftat:
Bild

Lite halvfula svetsar, tur att det finns slipskivor:
Bild
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Stone

#63 » 22:52:46, 10-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:TIG har jag bara lite erfarenhet av när jag har smält ihop lite rördelar till avgasrör, känner att jag inte är så haj på föringen av tillsatsen men det kanske går att bara smälta ihop delarna om man har liten spalt mellan dom? Vet att jag har läst nåt om att kvaliteten på fogen inte blir helt hundra om man inte använder tillsats, stämmer det?


Vid s.k. orbitalsvetsning av rör har man rörändarna stumt mot varandra utan fasningar etc. och smälter helt enkelt materialet i skarven så att det fogas ihop. Eftersom det inte skall fyllas ut någon skarv eller fas behövs oftast ingen materialtillförsel. Det är en bra ide att fylla rören med någon form av skyddsgas för att få det snyggt på insidan också. Har bara erfarenhet av rostfritt, där man använder argongas, men agronomstål kan knappast vara så svårt att få till. Fördelen med TIG är att man, jämfört med gassvets, inte sätter eld på omgivningen lika lätt. En bra TIG ,med "gaspedal", är helt suverän om man vill ha snygga svetsar! Ingen slagg att hacka bort, man kan gå tillbaks omedelbart och snygga till missar, ingen slipning behövs om man har bra passning mellan bitarna och inte tillfört material etc.
Stone
1 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:26, 29-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36

PerJohansson (trådstartaren)

#64 » 22:58:34, 10-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad bra, då får det bli ett försök med stumfog och ingen tillsats, går det så går det! :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

PerJohansson (trådstartaren)

#65 » 11:15:35, 11-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu sitter jag här i 28-gradig värme och svettas lite lätt efter att ha lagt i en lite för stor vedpinne. Detta leder tankarna åter till ämnet kokning.

Med den lilla volymen jag kommer ha är ju risken för kokning ganska överhängande om man eldar längre stunder och det kommer jag nog vilja göra på vintern när det är 30 grader kallt då golvet är i köket är oisolerat...

Det som dök upp i huvet är då att på nåt sätt tömma tanken som sitter på spisen så att jag kan fortsätta elda även när vattnet har nått maxtemp.

Snodde ihop en liten paintskiss på hur jag tänkt:

Bild

Den röda är då varma sidan och den kommer jag ta ut i toppen av tanken. Den blå är kallt vatten in. de små cirklarna är kulventiler och den gröna är pumpen. När vattnet har nått maxtemp så öppnar man ventilen på varma sidan så pumpen kan ta från botten av tanken och öppnar ventilen på toppen för att släppa in luft i tanken och stänger ventilen på tilloppet. Pumpen får gå tills tanken är tom och sen kan man elda bäst man vill utan risk för kokning, med ventilen på tanken öppen vill säga så det sista vattnet kan ånga ur och tanken är garanterat trycklös.

Man får ha antingen ett ganska stort expansionskärl eller inte fylla tanken helt.

I den här modellen kommer ju pumpen sitta sugande på den varma sidan, men det går ju att ha pumpen matande på kalla sidan om man med lite mer rör och ventiler vänder flödet på den så man kan få den att suga ur tanken när man så önskar.








Och ja, jag ska gå ut och göra nåt vettigt nu istället för att sitta här och spamma... :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Uno

#66 » 18:34:02, 11-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan nästan garantera att spisen har sotat igen mellan ugnsväggen och höger vägg pga otätt mellan spiskropp och spislocket och drar inn "kallluft" som gör att den sotar just där, på bara en veckas eldning.

Jag hade just det felet på min 3027:a och det är lite bökigt att komma till att sota just där, men så tätade jag med pannkit genom att lossa på de två främre skruvarna på locket, lättade på dito ca:15mm & dit med lite kitt sen har jag eldat problemfritt i 2år nu. Lycka till. Vår ger bra med värme men saknar ungnplåtar!
Uno
1 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:29, 12-07-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

PerJohansson (trådstartaren)

#67 » 18:39:36, 11-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, i mitt fall var det nog otäthet i allmänhet som gjorde att det inte var nåt drag ur spisen, mellan högerväggen och ugnsväggen var det bara att joxa lite med dammsugarslangen så var det rent där, men till sist hjälpte inte det heller, så nu står den stackaren ute i snön och skäms. :)

Du behöver inga delar? :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Robban_C

#68 » 23:13:11, 11-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:... Med den lilla volymen jag kommer ha är ju risken för kokning ganska överhängande om man eldar längre stunder och det kommer jag nog vilja göra på vintern när det är 30 grader kallt då golvet är i köket är oisolerat...

Tycker det låter som om du istället skulle se till att kunna ta ut mycket värme ur vattnet när det behövs (och finns). Dvs fler element eller kanske en aerotemper om du vill kunna få en snabbt uppvärmning av kallt hus.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

HenkeBoy

#69 » 21:08:09, 21-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vedspisen du slet ut tidigare fanns även som modell med vattenmantel istället för vattencistern.

Efter renovering av dessa vedspisar blir de riktigt bra.

Nåja, nu har du ju rivit ut eländet och ersatt det med ett kul projekt. Hoppas du får nån fart på vattendelen också!
Att den värmer vattnet bra behöver du ju inte oroa dig för.
Kan du svetsa en såndär spis kan du säkert fixa en acc-tank och cirkulationspump också!
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

PerJohansson (trådstartaren)

#70 » 18:26:44, 19-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är hösten snart här och jag har inte gjort någonting med detta projekt. Bäst att sätta fart!

Köpte i våras några elskåp med blandat innehåll:

Bild

Köpte även lite grejer att stoppa i dom (tack Jars):

Bild

Lite musik måste man ju ha för inspirationen:

Bild

Det tar form:

Bild

Återmonterat i skåpet. Från vänster jordfelsbrytare, 2 säkringar till cirkulationspumpar, 4 säkringar till styrenheterna och dess utgångar och till sist två relän till pumparna:

Bild

Uppmärkning av hålen för styrenheterna:

Bild


Måste köpa lite RK att koppla ihop det hela med, hade bara FK hemma, duger väl iofs, men ska man göra det ordentligt så...

Får jag bara sidorna till acktanken så ska det nog gå att få till det här innan vintern.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

PerJohansson (trådstartaren)

#71 » 15:51:57, 21-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplat lite sladdar:

Bild

Och monteringen av styrenheterna:

Bild
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

PerJohansson (trådstartaren)

#72 » 21:28:39, 08-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag i funderandet igen... :)

Det händer ju att man inte är hemma på ett tag, och nu när kylan börjar komma så blir det ju även kallt inne.
Funderar därför på nån typ av automatisk tändning så jag kan ladda ett inlägg när jag åker hemifrån och ha en timer som tänder när jag vill.


Någon form av elektrisk mackapär vore ju jättesmidigt, finns ju tändelement i pelletsbrännare, borde inte ett sånt gå att använda och styra med en timer? eller finns det redan lösningar?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

PerJohansson (trådstartaren)

#73 » 21:53:01, 08-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarar mig själv då funderingarna hunnit skramla runt i huvet... :)

Ett helt vanligt glödstift ingängat i godset på kaminen, och på insidan en liten kopp som fylles med till exempel lite sågspån som i sin tur antänder veden, timer på det.
Det värsta som kan hända borde ju vara att det inte tar sig i brasan.

Vad tror ni om detta?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Martin1

#74 » 22:59:05, 08-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa pelletsbrännare tänds med glödstift, så det borde fungera. Men de har ju också en fläkt som blåser luft på pelletsen. Fläkten kan nog göra en stor skillnad om det ska ta sig eller inte
Martin1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:56, 13-04-2008
Ort: Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135

Robban_C

#75 » 23:01:42, 08-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sågspån brinner rätt dåligt. Pellets borde vara bättre.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se