Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vedspisen ryker in! (och bygge av ersättaren)

81 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

PerJohansson (trådstartaren)

#46 » 17:46:32, 29-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är 8mm i allt, kvalitet S355 MCB, inte för att kvaliteten har någon störe betydelse, men det var det jag hade i skrotbitar.

Vad jag kan se så har det inte slagit sig nånting, och då har jag ändå eldat hela dagarna ganska ordentligt (tills muren blivit ca 60-70 grder på utsidan). Dock har plåten aldrig börjat glöda, antar att den ganska stora arean kyler av ganska bra då jag inte har någon keramik i.

Rostret sitter 15 cm upp i från botten och i bakkant sitter det en plåt med 5 cm öppning längst upp så att röken ska gå en liten omväg innan den går ut. Jag har tankar om att sätta en plåt i taket så att öppningen hamnar i framkant för att få röken att göra ytterligare en omväg.
Eldstaden är alltså 30*30 cm och ca 40 cm hög (rostret är skuret i 20mm och ligger på 20mm plattjärn).

Effekten är mer än tillräcklig, jag har ingen annan uppvärmning för stunden och när jag kommer hem från jobbet har jag mellan 10-15 grader varmt inne (10-15 minusgrader ute). Efter 5 minuter är det helt behaglig temperatur och om brasan brunnit i 30-40 minuter visar termometern runt 30 grader i huvudhöjd. Gissningsvis kanske 8-10 kW.

Nu är det inget stort utrymme (köket på kanske 25 kvadrat). Men med tanke på att golvet är oisolerat och väggarna otäta och i rummet bredvid är golvet uppbrutet och det är öppet ner till marken och den enda avgränsningen till det rummet är en gammal spegeldörr med centimeterstora glipor så är jag ganska imponerad av den.

En sak att tänka på är att kolla med sotaren och byggnadsnämnden innan. Om det funnits en eldstad innan så är det ok med otypade grejer men om du bygger en ny rökkanal så vill nog byggnadsnämnden att det är typade grejer. Detta var vad sotaren sa, men när morsan och farsan köpte en vedspis (som fortfarande står i garaget) för en massa år sen så frågade morsan byggnadsnämnden om detta med typning och visst skulle det ju helst vara typat vid nyinstallation men som handläggaren sa "är den inte det så är den ju inte...".
Sen är det väl kanske mer noga om det finns detaljplan för området

Långt inlägg blev det men kanske nåt av det bringar lite klarhet. :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55



dogen

#47 » 21:31:53, 30-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har det hänt grejjor minsann! Imponerande!

Ställa den på klinkersen med betong under är väl inga problem. Jag brukar köra rally med flyglar på över 300kg fördelad på tre punkter över grov klinker. Det låter som ett tåg dundrar förbi, men det håller :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

PerJohansson (trådstartaren)

#48 » 14:49:37, 04-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller ju på och renoverar vardagsrummet och passar på när jag gör nytt golvbjälklag att lägga ner rör till ett par radiatorer, en under varje fönster.

Jag har för tillfället inget att koppla in dom emot och det lär dröja ett par år innan jag har byggt ett vettigt pannrum.

Tanken som kommer upp i huvudet är att bygga en liten vattentank på kaminen och använda den värmen till elementen.
Bredvid kaminen är ett skåp som har varit vedförråd som jag numera inte använder (mössen tyckte om att bo i veden). Det är ca 60*60*70 cm.
Jag tänkte en liten behållare på kaminen och kanske en slinga in i eldstaden. därifrån rör till skåpet som jag tänkte bygga en liten tank i på kanske 100 liter, cirkulationspump däremellan, kanske termostatstyrd eller förmodligen bara en brytare.
Sen ut ifrån tanken en slinga med en till cirk.pump till elementen, denna pump styrd av brytare.

Från tanken även ett rör på kanske 50mm som avluftning upp på vinden och ut i fria luften. Röret i sig kanske räcker som expansionskärl, annars får det bli en liten burk på det.

Vad tros om detta? Kommer det funka eller bara onödigt arbete? Det rör sig ju inte om några stora kostnader då det enda jag egentligen behöver skaffa är ett par cirkulationspumpar, plåt till tank finns och rör finns det nog också.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Fredrik_

#49 » 15:03:53, 04-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska det inte koka sönder bör du väl ha självcirkulation mot tanken åtminstonde!!
Framförallt med en slinga in i elden..
Mina små tankar..

(Grattis förresten!!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson (trådstartaren)

#50 » 15:08:32, 04-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! :)

Tanken kommer hamna under nivån på tanken, så jag vet inte om det skulle bli så mycket självcirkulation. Men med en pump borde man väl kunna styra tempen så att det inte kokar genom att pumpa in kallare vatten från tanken när tempen stigit tillräckligt i vattenmanteln?

Kan just inget om vattenburna system så det all input är välkommen! :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Fredrik_

#51 » 15:17:32, 04-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju vara bra att kunna elda även vid strömavbrott tänkte jag... :grin:

(Absolut ingen expert på värmesystem jag heller!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson (trådstartaren)

#52 » 18:18:45, 04-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

För dens skull tänkte jag antingen två kulventiler och en avtappningskran på spisslingan, eller 12v-batteri och en inverter.

Men finns det någon annan nackdel att köra med tvångscirkulation? Och går det att få självcirkulation även om tanken ligger lägre än varma utgången på kaminen?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

PerJohansson (trådstartaren)

#53 » 20:56:39, 07-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har börjat skissa lite på rördragning och kommit fram till att det nog blir vanliga blårör mellan spisen och tanken.

Dragningen kommer gå ganska öppet och därför tänkte jag ha svetsade böjar istället för skruvade för att få ett så rent utseende som möjligt.

Jag vill gärna ha lite synpunkter om vilken metod jag ska svetsa med.

TIG har jag bara lite erfarenhet av när jag har smält ihop lite rördelar till avgasrör, känner att jag inte är så haj på föringen av tillsatsen men det kanske går att bara smälta ihop delarna om man har liten spalt mellan dom? Vet att jag har läst nåt om att kvaliteten på fogen inte blir helt hundra om man inte använder tillsats, stämmer det?

Gassvetsen skulle jag nog kunna få till det hyfsat med, kan ju köra ganska långsamt så mina fumliga händer hänger med.

MAG är väl det jag känner mig säkrast på, förmodligen blir det det jag kommer att använda. Men jag har aldrig hört talas om att man MAGar ihop rörledningar i nån större utsträckning. Beror det på att det inte är rätt metod eller är det för att TIG- eller pinnsvetsen är lättare att ta med sig vid rörledningsjobb?

Pinne är nog inte att tänka på då det är 27mm rör som jag ska använda.



Sen har jag en fundering om genomföringar i tanken. Jag tänker nog göra en slinga av kopparrör i tanken så att inte radiatorslingan får så stor volym (tanken blir på 75 liter). Hur löser man in och ut ur tanken? Ska jag svetsa en nippel i sidan på tanken och ansluta slingan i tanken på insidan och radiatorslingan på utsidan, eller finns det nån typ av genomföring man skruvar, typ som man har för rör genom båtbottnar?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

surkuse

#54 » 19:29:37, 08-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsa en nippel i tanken och försök få så långt avstånd som möjligt mellan in och utlopp då du med största sannorlikhet vill montera en shuntventil (och välj en shunt med mässingshus så fastnar den inte under sommaren).
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

surkuse

#55 » 19:44:13, 08-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mellan pannan/kaminen och tanken behöver du en "laddomat" om du inte vill att pannan skall fungera som ett helt oreglerat element när brasan slocknat, vill du inte köpa något onödigt dyrt så räcker det med en termisk ventil, cirkulationspump och en strypbar överledning genom ventilen.

Dock så misstänker jag att din tank kommer att bli för liten för effekten på kaminen så att du blir tvungen att strypa elden för att inte systemet skall koka.
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson (trådstartaren)

#56 » 20:51:42, 08-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill nog faktiskt att kaminen ska fungera som ett element, det ska ju bli lite varmt i köket också. :)

Har funderat lite på tanken, det är nog i minsta laget så jag ska nog försöka fixa så den blir dubbelt så stor. Tanken ska också fungera som ett element så den får vara oisolerad, och elementen i rummet bredvid ska visserligen ha termostater, men det får nog bli fullt blås ut där med.

Det är alltså ingen direkt avancerad anläggning jag siktar på, och eftersom jag inte vet om det kommer fungera bra så får det bli så enkelt som möjligt till en början för att hålla kostnaderna på ett minimum.

Angående kokning, vattendelen på kaminen blir en fyrkantig "låda" som ska bultas på sidan av kaminen. Det går ju då att antingen ha den direkt mot plåtväggen på kaminen, eller som jag funderat på: brickor emellan tanken och kaminväggen för att få en liten luftspalt och inte så våldsam uppvärmning av vattnet.
Min gamla husqvarna hade ju en liten behållare för vatten på lagom avstånd från elden vilket gjorde att trots att den var på kanske 10 liter så kokade den aldrig men blev ändå varm.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

surkuse

#57 » 22:19:34, 08-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar iden med att bulta tanken på kaminen med ett mellarrum det gör ju att kaminen dessutom blir ett bättre konvektionselement om du tillåter luftdrag mellan :)
Kom ihåg att du kan få problem med eftervärmning (aldeles för hög temperatur) om du värmer kaminen och en oisolerad tank på det viset...
Låt oss säga att du har en vattentemperatur på 50-70°C när du slutar elda då kommer systemet at fortsätta värma rummet länge.
Jag skulle nog börja med att isolera acctanken med 2-5 cm styrolit och planera så att det går att sätta in en styrning mellan tanken på kaminen och acctanken,
Dessutom så är det bra att ha en möjlighet att shunta vattnet till elementen även om du inte monterar en shunt på en gång (heta element ger torr luft innomhus).

Men en luftspalt så gissar jag att du klarar dig utan cirkulationspump mellan värmaren och acctanken förutsatt att toppen på båda tankarna är i jämnhöjd eller att acctankens topp är högre än värmaren, koppla topp till top respektive botten till botten och använd så grova rör och så få böjar som möjligt.

Har du plats för en värmare på varje sida om kaminen? dom behöver ju inte vara särskilt breda för att fungera bra 1-2 cm borde ge ett ordentligt flöde :)
Senast redigerad av surkuse 22:20:23, 08-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson (trådstartaren)

#58 » 22:37:36, 08-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med lite feedback från nån som kan! Jag har aldrig rört ett vattenburet system tidigare så all kunskap mottages tacksamt! :)


Eftervärmningen är egentligen lite av vad jag strävar efter. Det kommer inte vara nåt element i köket där kaminen och tanken kommer vara, och det jag är ute efter är något som värmer en stund efter jag åkt till jobbet eller gått och lagt mig.

Isolera tanken med ett par cm cellplast är nog en bra idé.

Tanken kommer ligga under "värmeväxlaren" på kaminen så pump kommer jag nog inte undan... Såg att jula hade billiga pumpar om jag inte får tag på nån beg. Antar att pumpen mår bättre av att sitta på lågtempsidan?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

surkuse

#59 » 22:51:12, 08-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå ta nu inte min kunskap som altför given given, jag är bara amatör :)
Jag har bott 25 år i en norrbotensgård värmd med vedpanna och med möjlighet till självcirkulation både till radiatorer och på senare tid acctank, elavbrott när det är 25° kallt är inte kul utan sjävcirkulation eller reservkraft till pumparna.
Under den tiden han jag med att se en klåpare bygga om systemet så at det inte fungerade så det var bara att lärasig hur det ska se ut så att man har rimlig chans att känna igen och undvika klåperier i framtiden ;-p
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

surkuse

#60 » 23:00:46, 08-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu glömde jag ju komentera pumpen, pumparna brukar oftast sitta på returledningen men jag har förmig att det har mer att göra med vattenflöden och ljudnivåer än att pumpen far illa av värmen.
Om det är någon del i systemet där man skall satsa på kvalitet så är det på cirkulationspumparna, kolla rinkabys priser dom brukar vara billiga jämfört med de lokala hälarna.

http://www.rinkabyror.se/

OBS! unionventiler är en mycket bra ide för att slippa tappa systemet om pumpen går sönder.
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se