Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Jag borde nog göra något åt vår elförbrukning 2.0!

176 inlägg • Sida 11 av 12
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

uppland2

#151 » 20:13:51, 03-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:Mycket bra, värmepumpar står för ca 20% av Sveriges energiförbrukning.


Hm, menar du verkligen av Sveriges energiförbrukning?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212



treaser2

#152 » 20:32:24, 03-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gsi 12 och det är inte en on/off pump men det kanske är värt med styrning ändå, känns som extra acc tankar vore bra. Kul att läsa vad ni kan!
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

torbjorn_forsman

#153 » 21:06:29, 03-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
Bacon skrev:Mycket bra, värmepumpar står för ca 20% av Sveriges energiförbrukning.


Hm, menar du verkligen av Sveriges energiförbrukning?


Skulle tro att det är förbrukningen av elenergi som avses, inte den totala förbrukningen innefattat energi som aldrig har omvandlats till elenergi innan den används (fjärrvärme, fordonsbränslen mm).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

krokodilen (trådstartaren)

#154 » 21:18:06, 03-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:Jag har en gsi 12 och det är inte en on/off pump men det kanske är värt med styrning ändå, känns som extra acc tankar vore bra. Kul att läsa vad ni kan!


Daikin som jag har är också en inverter men det spelar ingen roll då driftstyp inte har mycket med elpristid att göra.

Största fördelen med inverter är ljudnivån, om den inte går för fullt vill säga, då dundrar den ju lika mycket som motsvarande on/off.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#155 » 22:47:58, 03-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:...känns som extra acc tankar vore bra...

Jag anser inte det är värt med extra acctankar mer än kanske 500 liter som knäpptank. Diskussion om detta har varit uppe tidigare. I mina två inlägg, #3846 och #3850 förklarar jag min syn på acctankar till VP.
Stridis2 @ Kommer elen att räcka till?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

busholle

#156 » 00:10:03, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Har försökt kika om min maskin har nån "mjuk ingång" som Stridis2 nämner i ett tidigare inlägg, blir dock inte riktigt klok på det. Men ju mer jag läser manualen desto mera känns det som om det enklast att bara lägga in ett schema.

https://www.daikin.se/content/dam/document-library/Installer-reference-guide/heat/ground-to-water-heat-pump/egsqh-a9w/EGSQH-A9W_4PSV351748-1B_Installer%20reference%20guide_Swedish.pdf

Snacka om att maskinen gått bra i 10 år nu, jag kan typ ingenting om min pump och har lärt mig en massa nytt senaste dagarna genom att läsa manualen. :uupps: :lmao:

/C
Kollade på Ngenics hemsida. Den utrustningen får du hem för 5500 och är plug and ply till din pump om nu beteckningen på instruktionsboken du länkade är rätt.
Med stridis siffror är den betald till nästa sommar.
Jag ska beställa en till morsan och sätta på hennes Nibe. Visst går det att bygga själv men det finns ett värde i att köpa prylar från hyllan också.

Skickat från min SM-A715F via Tapatalk
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

treaser2

#157 » 08:50:41, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men då räknar du för elområde 1och2?
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

krokodilen (trådstartaren)

#158 » 10:39:05, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
treaser2 skrev:...känns som extra acc tankar vore bra...

Jag anser inte det är värt med extra acctankar mer än kanske 500 liter som knäpptank. Diskussion om detta har varit uppe tidigare. I mina två inlägg, #3846 och #3850 förklarar jag min syn på acctankar till VP.
Stridis2 @ Kommer elen att räcka till?


Ja fast har man inga knäppningar (och rätt delta) så är väl även en mindre tank totalt meningslös.

Det lustiga i min anläggning är att de första 6 åren fanns inte ett knäpp i hela systemet, sedan uppträdde lite knäpp i mitt sovrum i ett par år och nu är de borta igen. :klia:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#159 » 10:44:53, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:
krokodilen skrev:Har försökt kika om min maskin har nån "mjuk ingång" som Stridis2 nämner i ett tidigare inlägg, blir dock inte riktigt klok på det. Men ju mer jag läser manualen desto mera känns det som om det enklast att bara lägga in ett schema.

https://www.daikin.se/content/dam/document-library/Installer-reference-guide/heat/ground-to-water-heat-pump/egsqh-a9w/EGSQH-A9W_4PSV351748-1B_Installer%20reference%20guide_Swedish.pdf

Snacka om att maskinen gått bra i 10 år nu, jag kan typ ingenting om min pump och har lärt mig en massa nytt senaste dagarna genom att läsa manualen. :uupps: :lmao:

/C
Kollade på Ngenics hemsida. Den utrustningen får du hem för 5500 och är plug and ply till din pump om nu beteckningen på instruktionsboken du länkade är rätt.
Med stridis siffror är den betald till nästa sommar.
Jag ska beställa en till morsan och sätta på hennes Nibe. Visst går det att bygga själv men det finns ett värde i att köpa prylar från hyllan också.

Skickat från min SM-A715F via Tapatalk


Jo Ngeric trixar väl med utegivarsignalen? Ska kolla om det är exakt rätt bok i förhållande till min maskin.

Jag bor i område 3 och även genom enbart programmera maskinen känns det ju som en rejäl besparing pengamässigt, sedan är ju mycket beroende på hur svajigt och högt elpriset blir i vinter. Jag tror inte det blir lika illa som i fjol iofs.

/C
Senast redigerad av krokodilen 14:38:04, 04-11-2023, redigerad totalt 1 gång.
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jpd

#160 » 11:32:44, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:När du modifierar utetempgivarens signaler så kommer du i bästa fall få en massa plus-gradminuter när du säger det är varmare än det är. När du sedan sänker utomhustemperaturen från plus 25 till minus 20 så tar det ett tag innan du förbrukat dina plusgradminuter, dvs du får en fördröjning både på tillslag och frånslag. Det senare är mindre kul om pumpen fortsätter att gå trots att klockan slagit över till en högkostnadstimme.
Men här vet ingen vet vad som händer med din VP. Ingen konstruktör eller programmerare har räknat med att utomhustemperaturen ska falla 50 grader på en tiondels sekund. Vad som händer med styrsystemet när du utsätter det för indata det inte är designat för vet inte jag, men i vissa fall fungerar det och i vissa så går det rent åt skogen.


Varför skulle man göra jättehopp med utegivarsignalen?

Har ägnat en hel del tid åt att komma fram till hur jag skall styra min gammel-Nibe (1226). Skall genomföras så fort tummen kommer loss.
(Incitamentet minskade när nettoförbrukningen över året är nästan noll)

Använder innegivare eftersom huset är förbaskat dragigt. Bara utegivare räcker inte till för jämn temperatur inne.
Innegivaren har också en ratt för börvärdesjustering. Den signalen tänker jag luras med.

Exempel:
Dyr el - börvärde 17 grader
Normal el börvärde 20 grader
Tokbillig el - börvärde 22 grader <- detta missar man med att bara stoppa vid dyrtid. Många ton tegel kan laddas med billig värme!

För det första - eftersom den ratten kan vridas plötsligt hur som helst av användaren måste styrsystemet vara designat för att klara det.
För det andra - kommer studera utfallet - och visar det sig att den går för mycket på dyrtimmar finns motmedel som att påbörja en kvart innan dyrel börjar eller göra en mer gradvis justering av börvärdet.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

krokodilen (trådstartaren)

#161 » 11:44:28, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kan nog enas om att olika hus lämpar sig olika väl för att styra efter pris öht.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#162 » 18:33:08, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:...Ngenics...Jag ska beställa en till morsan och sätta på hennes Nibe. Visst går det att bygga själv men det finns ett värde i att köpa prylar från hyllan också...

Om man bara ska ha den för att styra värmen så håller jag delvis med. Men man får så mycket mer för något mindre pengar om man kör med en Homey, säkerheten att slippa lita på moln och nät, möjlighet att fjärrstyra (ska installera hos min 96:årige far, skönt att kunna justera och kontrollera hemifrån mitt utan att behöva köra upp där), synka mot solceller och liknande, lastballansering, samt givetvis möjligheten att styra allt annat också. Bara en sådan enkel sak som han har ingen ytterbelysning på yttre gårdsplanen där man ställer bilarna. Behövs närmare 50 meter kabel om man ska koppla den till innerbelysningen, men en smartplugg så kan jag tända från mobilen, och den släcks automatiskt efter de villkor jag ställer upp.
Att kunna styra lamptändning efter solens nergång istället för att behöva ändra ett antal timers. Ja, listan kan göras lång med fördelar av att ha en Homey, men visst, Ngeric verkar ha löst en del av de problem jag har ansett de har haft, så jag får kanske sluta vara alltför kritisk.. :mrgreen:

krokodilen skrev:...Ja fast har man inga knäppningar (och rätt delta) så är väl även en mindre tank totalt meningslös...

Njaee, hur mycket vatten har du i ditt elementsystem (inte medräknat VV-systemet)? Kanske 100 liter? Om du då 6-dubblar denna volym så får du ett trögare system som inte får dessa hysteriska på- och avslag. Nu har ju du inverter, men jag gissar (helt utan att veta) att den får en stabilare gång med större vattenvolym.

jpd skrev:...Varför skulle man göra jättehopp med utegivarsignalen?...

Detta är ett vanligt sätt att trixa med VP:n bland de som bygger själv. Man använder ett relä som kopplar in ett motstånd så tempen ändras kraftigt upp eller ner. Det är då man får kasten på kanske 30 grader på en tiondels sekund.

jpd skrev:...Innegivaren har också en ratt för börvärdesjustering. Den signalen tänker jag luras med...

Det är inte alls någon dum idé att leka med den signalen. Bara så du vet så har du mjuk ingång för att blockera kompressorn på den pumpen. Kan kanske vara användbart om man vill vara helt säker på att kompressorn inte går de dyraste timmarna.
Helt off topic, men din pump är den sista som använde detta gamla styrsystem. Man var tvungen att utveckla det som kom med 1145:orna (bl.a. med färgskärm) eftersom minnet var fyllt till sista byten. Man kunde inte lägga in någonting mer, vare sig språk eller funktioner vilket man var tvungen till för att hålla jämna steg med konkurrenterna. Jag tror inte man gjorde några egentliga uppdateringar på styrsystemets hårdvara sedan den introducerades 2000 eller 2001.

krokodilen skrev:Vi kan nog enas om att olika hus lämpar sig olika väl för att styra efter pris öht.

Jajamensan, för att inte tala om skillnaden mellanvärmekällorna, t.ex. mellan LLVP och BVP med golvvärme i platta.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bacon

#163 » 20:45:50, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående betonggolv som värmelager så är det förvånansvärt dåligt. Visst lagrar det väll lite värme men efter några timmar utan cirkulation är det helt kallt. Jag trodde det skulle bli som en extra acctank men nej.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Alexn72

#164 » 20:51:43, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:Hur mycket räknar ni med att spara i kronor och ören?


Sen kan man vända lite på de...
När elen är billig så framställs den med största sanolikhet med minsta möjliga miljöpåverkan.
Så även om man inte tjänar en krona på att förflytta sin belastning så "tjänar" allt från din egna säkring, miljön och elnätet över landet på detta.

så vad är där egenligen att fundera på :klia:


Men för att svara på frågan så säljer jag sol el på dagen och kör vvb och elbil på natten så för min del dubbel vinst på alla håll och kanter.
En typisk dag kostar elen på dagen 100öre, då får jag 160 öre för solelen (staten+ spotpris)
På natten ligger typiskt elpriset på 10 öre.. så då tankar jag för runt 80öre per kwh( överföring, skatt moms)

Tror jag säljer runt 30kwh på sommaren, laddar elbilarna med 20kwh och vvb 5kwh
per vardag.
Så inkomst 48kr och utgift 20kr
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

treaser2

#165 » 23:53:44, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nänä kom inte dragans med de där åsikterna och grundlösa antagandena. Nu håller vi oss till tråden
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se