Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Kommer elen att räcka till?

4103 inlägg • Sida 273 av 274
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

tronde

#4081 » 17:47:28, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Acer vil splitte Tyskland i flere prissoner – kan gi billigere strøm i Sør-Norge

Dette vil også påvirke Sverige.

https://www.tu.no/artikler/acer-vil-spl ... rge/542653

Kopi i pdf
Acer vil splitte Tyskland i flere prissoner – kan gi billigere strøm i Sør-Norge - Tu.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



Michael Meier

#4082 » 19:24:03, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du mera info?

Någon eller några har ställt en fråga till ACER, det där är ett mångårigt projekt.. svaret är zonindelning.

Rubriken säger "Tyskland går till domstol", ACER har tydligen mljlighet att driva igenom en tankegång i led med EU's regelverk?
Och den som protesterar ska alltså visa att ACER's mångåriga tankegång och detta svar är "felaktigt"


Vem är det som har ställt frågan till ACER och vem är Tyskland? (har aldrig hänt att någon är enig)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#4083 » 19:28:03, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

För inte har väl ACER en frikostig budget och människor sitter runt fikabordet och grunnar på vad dom ska pyssla med,

Oh, vilka rubriker.. ACER vill splittra TYSKLAND, det mest enade landet inom EU.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

tronde

#4084 » 19:45:54, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ikke mer enn det som står i artikkelen, men tysk energipolitikk blir diskutert flere steder enn i Norge og Sverige for tiden.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#4085 » 12:51:33, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Läste någonstans att Northvolt går back med otroliga summor varje månad.
Men nu har de fått godkännande för subvention att bygga batterifabrik norra Tyskland?

Nu är de igång, alla har sagt ja.
Fabriken ska från och med 2026 producera 1 miljon elbilsbatterier per år, man funderar även på att integrera en recycling-anläggning för gamla elbilsbatterier.
Tyska staten sponsrar med nästan 1 miljard Euro.

Jisses
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Volvot24 (trådstartaren)

#4086 » 13:03:00, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Som ett kort halmstrå i stacken, kommer jag inte att köpa en elbil.
Till det har jag statistiskt för kort tid att leva.

Troligen blir det en dieseldriven husbil i stället för kära segelbåten, eller kanske t o m båda.

Vad ska jag med en sketen, dyr elbil till?

Kanske skulle det vara att vara moden o rida en Tesla, när jag ska till människobyn o handla o visa upp mig en gång i veckan. Total 22 km.
Men nu är jag inte sån lagd.

Visst i tusan. 110 km till båten.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Bacon

#4087 » 15:08:54, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Företag som expanderar kraftigt gör ingen vinst, det är nog inget konstigt med det. Man får analysera djupare för att se om detta är något att ha. Jag tycker det är fantastiskt om vi får tillbaka riktig industri till Sverige. Att northvolt skulle vara dåligt för Norrland för att strömmen blir dyrare? Det skapar ju jobb, har man ingen inkomst kan man ju inte betala elräkningen oavsett hur billig den är.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Ivar Risslén

#4088 » 15:21:51, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog är det bra att det satsas i norr men det är bara några få ställen det satsas i. I det övriga Norrland så går kommunerna på knä för att allt blir dyrare och det bor nästan bara pensionärer kvar som inte gynnas så mycket av de nya satsningarna på batterier och stål.
Jag undrar vad Bacon tycker om att det är 30-40 mil till närmsta BB om det är någon som ska föda barn?
Ta en semestertur efter E45 så ser ni avstånden i Norrland samt kvaliteten på vägarna eller varför inte en tur på Inlandsbanan i sommar. :back_to:
Errare humanum est

4 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

tronde

#4089 » 17:18:48, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Har du mera info?

Någon eller några har ställt en fråga till ACER, det där är ett mångårigt projekt.. svaret är zonindelning.

Rubriken säger "Tyskland går till domstol", ACER har tydligen mljlighet att driva igenom en tankegång i led med EU's regelverk?
Och den som protesterar ska alltså visa att ACER's mångåriga tankegång och detta svar är "felaktigt"


Vem är det som har ställt frågan till ACER och vem är Tyskland? (har aldrig hänt att någon är enig)


Det har nok opphav i en systemrevisjon som kalles "Bidding Zone Review" på engelsk.
https://www.entsoe.eu/network_codes/bzr/

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Alrik

#4090 » 18:57:24, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang Northvolts etablering i Tyskland var de väl första satsning som EU dunkade in en jädra massa pengar i för att behålla lite industri i Europa. Northvolt sa väl i princip att vi pausar Tysklandsetableringen pga. vi får mera fördelaktiga stöd på andra sidan pölen.

Alla större etableringar betalar sig nog själv i de stora hela oavsett att de har pyntats in en jädra massa pengar i stöd från olika håll. Skapar jobb under tiden som ger ringar på vattnet runtom industrin.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Bacon

#4091 » 19:25:21, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Nog är det bra att det satsas i norr men det är bara några få ställen det satsas i. I det övriga Norrland så går kommunerna på knä för att allt blir dyrare och det bor nästan bara pensionärer kvar som inte gynnas så mycket av de nya satsningarna på batterier och stål.
Jag undrar vad Bacon tycker om att det är 30-40 mil till närmsta BB om det är någon som ska föda barn?
Ta en semestertur efter E45 så ser ni avstånden i Norrland samt kvaliteten på vägarna eller varför inte en tur på Inlandsbanan i sommar. :back_to:
Även jag bor i avfolkningsbygd, här är nog snart 50% pensionärer. Det är jätteproblem överallt.
Arbetstillfällen är helt avgörande.
Har inget emot förlossningar.
Det är några årsen nu men jag har faktiskt kört e45 från Kiruna till Trollhättan, jo det är extrema avstånd. Körde typ 100 mil innan vi såg första taggtråden eller tecken på jordbruk.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#4092 » 00:56:21, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev: .... Det har nok opphav i en systemrevisjon som kalles "Bidding Zone Review" på engelsk.
https://www.entsoe.eu/network_codes/bzr/


Det är mycket att ta in :svettas:
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

SK Racing

#4093 » 14:34:28, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag anser att offentligsektor inte ska sponsra någon form av verksamheter, utan koncentrerar sig på just det offentliga o skita i o plöja ner skattemiljarder i privata sektorn.

Enda undantaget ang skattemedel till privatsektorn, är ju enligt mig om det rör beredskap och grundläggande samhällsfunktioner/infrastruktur.

Men vi har där olika åsikter som i allt annat.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

DennisCA

#4094 » 15:47:46, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gör dom inte i USA i alla fall, och därför far alla etableringar dit. Vasa förlorade bl.a. en norsk investerare (Freyr) som följde IRA pengarna till USA istället. Eller Tyskland. Den som inte spelar spelet, eller har råd att spela det, kommer förlora och lämna vid sidan på vägen. Oavsett vad man nu tycker om att skattebetalarnas pengar måste gå till att fjäska för de största och rikaste företagen i hopp om etableringar.

Som det är nu i EU får man frukta de stora rika länderna kommer gå egen väg och gynna sig själva medan periferin får se sig i röven...
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

treaser2

#4095 » 19:30:01, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fattar inte, ska man behöva bli politiker själv? Efter uppdämda älvar och vindsnurror i varje väderstreck så ska nu den lilla plätten emellan också exploateras för gigantiska kraftledningar för att kunna sälja elen söderut och att inte bolagen ska TVINGAS sälja den billigare här.
Ska vi verkligen behöva en ny Gustav Vasa för att sätta nyadeln och bidragspacket på plats?!
Det handlar inte om vänster/höger, vänstern har rätt när det gäller hur storbolagen och vissa myndigheter får hålla på och hur på något mystiskt sätt Wallenbergernas vapenindustri får fri lejd oavsett regering och hur politiker får toppjobb inom verksamheter som de tidigare var satta att granska. Högern har naturligtvis rätt när det kommer till den helt sjuka mängden illegala ekonomiska migranter och den icke kompatibla kulturen som ligger 400år resten. Det behövs ening och inte söndring men hur ska det kunna ske när vanligt folk har ett jobb att sköta och den enda världsuppfattning de har utanför sin egen bubbla är den de blir matade av vad som måste vara den mest dysfunktionella "public service" som finns. Eller den av algoritmer skapade verkligheten på sociala medier. Bättre vore kanske att ha olika kanaler där man är ärlig med sina politiska direktiv.
Vårt land blöder.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

5 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se