Volvot24 skrev:.
Hittade detta i dagens tidning:
Bör då bli 4400 kwh/år om bilen körs 2000 mil/år. Typ svensson?
Hur många elbilar finns det i slutet av detta år 2021?
Nästa år, 2022?
O s v.
Förefaller att totala energiförbrukningen skenar, likaså elpriset, då t ex näten inte räcker till och kanske inte heller produktionen.
.
Jag tror att man utgår från medelvärde i Sverige på 1200mil per år.
Det jag funderar över klokheten i är de kosmiska prestandorna i elbilarna. Ok, Jag gillar att trampa på gasen ibland. Men till och med jag som helst kör motorstarka Italienska bilar får ju en törn angående vad motorstark är. Min lilla bil har 150 hp och ett grymt vrid (181nm...). Bensin driven och knuffar upp bilen i 100 på 9,3 sek. Denna prestanda räcker väldigt bra till mycket, fantastiskt kul att köra.
Den andra är en diesel på 210hp 470nm. Dessa ska enligt data knuffa upp bilen till 100 på 6,6 sek. Det är några fina sommardagar man faktiskt kan nyttja full gas på riktigt. Men den är ju trots sin storlek kul att köra, även om jag i stort sett aldrig trampar fullt eller nyttjar allt.
Sen tittar man på "standard-elbilen" typ volvon du refererar till Många har liknande prestandor. denna har enl dokumentet du lade upp 408hp, 660nm, 0-100 på 4,7 sek.
Det märks ju helt klart att många elbilsmärken inte inriktar sig huvudsakligen till en Svensson på vardagspendling iallafall
Fast det är ju som bränsleförbrukningen. Nyttjar man full effekt så räcker det inte till länge. Men det kanske är en väg för att bli scialt accepterade och få kundunderlag blad de som är köpstarka och helst satsar lite extra på prestandan. Kul för mig som gillar prestanda på lite äldre än helt nya bilar. Då kanske det finns en större beg marknad av värstingar när det är dags att byta nästa gång. Synd bara att Alfa inte ännu lanserat sin kommande elbilsflotta ännu. Men de ska ju vara helelektrifierade till 2027!!! intressant.
Intressant är ju mindre samhällen vars elnät inte räcker till. En bekant satt i kommunstyrelsen i en mindre kommun i Norrbotten. För några år sen insåg de att detta är framtiden och ville installera snabbladdare i centrum. Det visade sig att elnätet vid det tillfället inte rymde mer än två
laddare. Det kom lite som en överraskning för dem.
Har även hört obekräftade rykten om att elnätskapaciteten i Arjeplog måste/håller på/har byggts ut och fördubblats bara för att kunna möte biltestarnas krav på snabbladdning av testbilar.