Det blir ju en hel del brännbara spritångor från ett varmt öppet expansionskärl. Och spriten sätter ju ner kokpunkten för blandningen också, och bidrar rent allmänt till högre ångtryck. Så oavsett om man har öppet eller slutet expansionskärl, får man nog ta till det mycket större för en viss anläggning om man ska ha sprit som frostskydd, än om man använder glykol som redan den pga den större värmeutvidgningen kräver större expansionskärl än vatten.
En annan nackdel med sprit jämfört med glykol är att när sprit/vattenblandningen kokar, så är det spriten som kokar bort först. Man får alltså räkna med att kolla frostskyddet och fylla på sprit regelbundet, precis som man fick göra i
kylsystem på bilar på den tiden glykol var så dyr att många hellre använde sprit.
När en glykol/vattenblandning kokar, kokar lika proportioner bort av glykol och vatten så blandningsförhållandet på det som är kvar är oförändrat efter kokningen.
Åtminstone så gott som all glykol som säljs som bilkylarvätska idag har någon illasmakande tillsats för att barn och djur inte så gärna ska slicka i sig den. Vet dock inte om det finns någon sådan tillsats i "VVS-glykol", den brukar ju säljas mycket billigare än kylarvätskeglykol så man kostar förmodligen inte på den några fördyrande tillsatser som man kan slippa blanda i. Man kan för all del provsmaka försiktigt, det är ingen fara att ta lite glykol på tungspetsen.