Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Glykolfyllt värmesystem

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Albireo (trådstartaren)

#1 » 01:52:03, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har ett hus som står uppvärmt (men normalt tomt)
Att hålla bodelen runt 20grader känns lite slösaktigt, men ger en tidsfrist ifall värmepumpen stannar.
(slipper man vara orolig - ifall..)
Vilka nackdelar får systemet med glykol?
Vilken typ av glykol passar bäst?
Vilken koncentration?

Hur mycket sämre blir systemet att överföra värme?
Går värmekapacitiviteten (Specifik värmekapacitet) att mäta/beräkna i ett glykolfyllt system?
För flytande (rent) vatten är den specifika värmekapacitiviteten 4,18 kJ/(kg·K)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



Janson1

#2 » 08:54:29, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser väl mest fördelar med glykol förutom priset. Om man har 10% glykol så får blandningen mycket svårare för att frysa sönder något (sprängverkan försvinner) även om det blir stopp. Jag hade ett garage för snart 30 år sedan och där var väl 10-15 % vanlig glykol av billigaste sorten. Då glykol väger mera än vatten så borde värmekapasiteten öka. Sen så är glykol "våtare" än vatten och det bör väl hjälpa till ytterligare?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#3 » 09:20:39, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur funkar det att få igång ett värmesystem med 15% glykol, när det har varit kallt?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

davidof

#4 » 09:22:50, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sköter om ett fritidshus som kallställs på vintern. Har denna i det systemet : https://www.uniolprodukter.se/se/art/gl ... me-25l.php
Är väl blandat ca 30%. Enda skillnaden jag märker är att pumparna inte fastnar längre när dom körs igång för säsongen.

1 person gillar det här inlägget.
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 11:13:26, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Hur funkar det att få igång ett värmesystem med 15% glykol, när det har varit kallt?


Inga problem alls om man väntar tills det har tinat upp av sig självt fram på vårkanten.

Den glykol som förekommer i VVS-branschen brukar inte innehålla några tillsatser mot korrosion, pannsten mm , till skillnad från glykol som är avsedd för bilkylarvätska. Den är som regel helt ofärgad. Så vitt jag vet är det vanligtvis etylenglykol.

En sak att se upp med om man fyller glykol i ett befintligt värmesystem är att glykolblandningen har mycket lägre ytspänning än rent vatten, så det finns risk att det börjar läcka i t ex dåligt gjorda gängade rörskarvar med blånor även om de har hållit tätt för rent vatten. Man får vara beredd på att det dyker upp en del oväntade läckor som måste åtgärdas, helst genom att man skruvar isär, borstar bort alla rester av blånor och linolja med roterande stålborste, och sen tätar med någon modern gängtätning/VVS-tätning när man skruvar ihop.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#6 » 11:18:12, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man väntar till det är tinat är det såklart inget problem, tänkte mera hur man värmer upp frusen gegga, vad är vinsten med arbetsinsats och kostnad om man inte kan få igång systemet ändå?!
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 12:41:24, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Främsta vitsen är ju att inget fryser sönder. Och om inga rör ligger svåråtkomligt i någon bottenfrusen markkulvert eller liknande, så lär det väl tina efter några dagar om man kan hålla huset uppvärmt på annat sätt under den tiden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albireo (trådstartaren)

#8 » 13:06:57, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ren glykol verkar ha en specifik värmekapacitivitet på 2,4 kJ/(kg·K) vilket kan vara samma som ren Etanol. (jmf. med vatten på 4,18 kJ/(kg·K)
Glykol är tyngre 1,12kg/liter (mot vatten ca 1kg/liter) (enligt .: Purmo
Som tidigare nämnts ökar risken för läckage. (eftersom glykolen medför att ytspänningen minskar)
Om inte vätskan cirkulerar kommer glykolen att separera från vattnet och lägga sig längst ned i systemet, vilket i sin tur kommer att kunna medföra frysning högst upp i systemet. Vet inte om det även finns risk för "skumbildning" runt pumpen.
Har även hört om ställen där man blandat diskmedel i värmesystemet, med gott resultat.
Varför inte fylla med "brine vätska" eller liknande?
Är det möjligt/svårt att kolla upp den specifika värmekapacitiviteten för en vätska?

Att glykol är sämre värmebärare än vatten, är i sig, en nackdel främst runt värmekällan, som bör kylas så mycket som möjligt.
Nu fylls nog inte systemet med 100% glykol - vilket borde medföra en något bättre värmekapacitivitet på vätskan.
Kan kompenseras med grövre ledningar eller ett större flöde eller fler element eller värmeväxlare eller ...
Har funderat om transformatorolja skulle varit bättre värmebärare än t.ex. vatten. (men har inte hittat några uppgifter.)

Men så är det detta med att "fylla systemet" i efter hand. Enkelt att bara skruva på en kran.
Anta att det blivit en läcka - Hur mycket glykol har försvunnit?
Kan glykol dunsta över tid genom t.ex. plaströr?
Ska kolla trycket i expansionskärlet, brukar medföra vattenspill (för mig)
osv.
Hanteringen känns lite jobbig.
Om systemet ska tömmas - vad säger ??? om att tömma 500l i avloppet. :svettas:
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

fretchi

#9 » 13:25:24, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rörisen jag hade hos mig menade att det är dåligt med glykol i systemet. Moderna pumpar har svårare för det, det läcker lättare osv.

Men med det sagt så har samtidigt mina föräldrar haft glykolfyllt system de senaste 20 åren, och det funkar bra med moderna grejer.

Drar man bara på värmen i systemet försiktigt och inte tväreldar ska det nog komma igång av sig själv.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#10 » 14:12:40, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är mycket tveksam till att glykol skulle kunna separera av sig själv från vatten, båda vätskorna är ju polära och det finns ingen anledning till att de inte skulle vara obegränsat blandbara. Densiteten för en glykol/vatten-blandning blir ju också högre än för glykol och vatten var för sig (om man blandar 1 l glykol med 1 l vatten så blir det mindre än 1 l blandning), eftersom den ena vätskans molekyler så att säga fyller ut luckor mellan den andra vätskans molekyler.

Oljor som t ex transformatorolja är på alla sätt sämre än vatten och glykolblandningar på att bära med sig värme. Både mycket lägre värmekapacitivitet och sämre värmeledningsförmåga.

Om en glykol/vattenblandning kokar, så är det förhållandevis lika delar glykol och vatten som kokar bort. Blandningsförhållandet på det som är kvar i systemet är alltså detsamma efter kokningen som före.

Man bör observera att en glykol/vatten-blandning har större värmeutvidgning än rent vatten, så det kan eventuellt behövas ett större expansionskärl om man ska ha glykol i systemet.

Beträffande att hälla ut glykol i avloppet så innebär det ingen större miljöbelastning om bara glykolen är ren och det är måttliga mängder relativt resten av avloppsvattnet. Den bryts ner snabbt av bakterierna i en infiltration eller kommunalt reningsverk. Det farliga, som gör att det ibland anses att glykol bör hanteras som miljöfarligt avfall, är tillsatserna i vissa sorters bilkylarvätska samt risken att gammal glykol från ett motorkylsystem har blivit förorenad av t ex olja eller förbränningsrester.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albireo (trådstartaren)

#11 » 16:23:43, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant!
Skulle gärna haft något belägg att inte glykol / vatten skiktar sig över tid.
Vet att för länge sedan 30-40år gjorde den det, har ingen kännedom om vilken typ av glykol det gällde och hur länge cirkulationspumpen stått stilla osv.
Det är enkelt att testa - men tar sån tid :cool: ...
Det fanns en tid när jag fyllde min bil med "husglykol" (-80-talet). Den var inte så lämpad för uppgiften - skummade ganska bra.

Varför fylls inte t.ex. transformatorer med glykolvatten istället?
Om glykolvatten är bättre på alla punkter? (kyler bättre - mindre brandfarligt osv.)

"glykolen är ren" - Finns inget rent i ett värme system - mycket järn mm. dock blir vattnet syrefattigt med tid.
(Jag tycker att 500liter är mycket - dock går avloppet inte till något reningsverk utan i mitt fall genom en trekammarbrunn sedan till en bäck som mynnar ut i en älv.)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

fretchi

#12 » 18:09:47, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glykolvatten leder nog ström lite för bra för att kunna flyta runt inne i en transing :D
Glykol skiktar sig inte. Vet inte varifrån du fått det, men då skulle ju varenda bil som fått stå en stund i kallgrader frysa sönder.

Varför ska du tömma glykolvatten i avloppet? Så billigt är det ju inte. Töm det i ett par tomfat och använd det igen

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Ähee

#13 » 18:42:22, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar själv på glykol i värmesystemet, i mitt system är jag nästan säker på att flera av dem gamla slottsvreden till elementen kommer att börja läcka med glykol.

Jag var och kollade på ett hus där det var glykol i värmesystemet och den var blå i ett öppet expansionskärl, självcirkulation två element och spispanna, ingen ackumulatortank. Det var klar blått i det öppna (aluminium mjölkkanna :uupps: )expansionskärlet och det hade troligtvis stått still i några månader, var kallställt när jag var och kollade då var det ca 12-.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ivar Risslén

#14 » 19:45:06, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det man måste göra är att man blandar vatten och glykol innan man häller det i systemet.
Slår man ren glykol till att börja med och sedan fyller man på vatten så får man köra länge innan det har blandat sig i ordning. Kan vara något sådant som det är gjort när de tror att glykolblandningen har separerat.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Verktygsmakaren

#15 » 20:16:42, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd som kommer i rätt tid för mig.

Det är snart dags att starta värmen i mitt bygge, så arbetet med att förbereda sig är i full gång. Jag behöver ha fryssäker vätska i systemet eftersom golvet( ska ha golvvärme) håller runt 3-5 minusgrader nu.

Har letat runt lite och hittat att etylenglykol är användbart(står t o m på dunken) Köpte en 20liters dunk på Hydroscand och blandade i det förhållande som blir om jag bara köper en dunk till hela systemet. Blandade därför 9 dl vatten med 2 dl glykol i en petflaska och ställde ut i nattkylan.

Om det var därför det blev -18,5° den natten vet jag inte men om det var därför så ber jag om ursäkt för alla som drabbades :smile: (Ingen temp som är normal här i Skåne) Det som hände var att det bara blev en issörja så blandningsförhållandet ska nog funka trots att jag inte är i närheten av vad som rekommenderades för att klara -18°. (1 på 3)

Som det ser ut nu kommer mitt system att bestå av 110 liter (om jag inte räknat fel på volymen på 550m Ø20mm golvslang)

Påverkas värmebärandet av att man blandar i glykol?
Tvivlar på att det märks, det kommer att kylas av och bli uppvärmt efterhand oavsett om man har glykol eller ej i. Har absolut inga belägg för detta men min gissning är att det kommer ta sin tid att värma upp 35kbm betong men det kommer också ta sin tid att kallna om det blir strömavbrott.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se