Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Docka vedpanna mot värmepump

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

JD3350 (trådstartaren)

#1 » 09:58:24, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en jordvärmepump och funderar på att skaffa en vedpanna och tank och docka mot jordvärmepumpen. Har pratat med några rörmockare som avrått mig från det, men är fortfarande intresserad av att göra det. Dels vill jag ha den som backup om värmepumpen skulle krångla, dels stödelda de kallaste dagarna, och dels för att slippa elda upp spillvirke och skräp ute så man lika väl kan ta tillvara på det i pannan. Skog har jag och hugger ved så det blir över. Är det nån här som gjort något liknande? Att det blir en stor investering som man kanske inte tjänar in på i pengar förstår jag, men om nån har gjort nåt liknande och har nån kalkyl på vad besparingen blir hade vart roligt att höra med.
Mvh
JD3350
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:58:12, 25-11-2017
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3350 turbo



Stridis2

#2 » 10:23:34, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det fullt möjligt, frågan är bara vilken funktion du önskar? Vill du pannan ska vara prio, alltså att all värme tas därifrån och VP bara startar när värmen är slut i pannan, att VP ska vara prio eller valbart? Alla sätten är möjliga, de står i ordningen från lätt till svårare (läs dyrare).

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JD3350 (trådstartaren)

#3 » 10:34:37, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker nog mest att värmepumpen ska gå mest, och stödelda mest när det är som kallast. Kanske att man också tänder på morgonen och gör nåt inlägg och eldar lite på kvällen när man kommer hem från jobbet. Perioder när man är hemma kan man elda mer som på helger och ledighet. Förstår att det blir en rätt hög investering, men är ändå rätt intresserad av det. Då ska det vara så mycket automatiserat med som det går, att panna-tank-värmepump sköter styrningen själv. Att när man eldar så stänger värmepumpen ner och när pannan börjar svalna så går värmepumpen igång igen. Typ nåt sånt.
JD3350
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:58:12, 25-11-2017
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3350 turbo

tortap

#4 » 11:07:51, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hos mig är det ungefär så som du beskriver det i sista inlägget. Huset hade vedpanna som går direkt mot radiatorer i huset, ingen acktank. Jag är osäker på om det var självcirkulation från början, men vi återkommer till det. VVB i pannan började läcka så den kopplades bort. Jordvärme installerades och en värmepump står i källaren.

Nu går värmepumpen konstant och den sköter värmen i huset och cirkulerar genom radiatorerna med sin inbyggda cirkulationspump. På vedpannan är det installerat en laddomat och en cirkulationspump. Om jag eldar i pannan så den når inställd temp så går signal till värmepumpen så att den stänger av hela värmepumpen, samtidigt startar en cirkulationspump på pannan och den tar över cirkulationen mot radiatorerna. Det enda jag gör är reglerar draget i pannan för att få den att ligga strax över inställt värde på tempen så eldar jag direkt mot radiatorerna. Blir pannan kall så omvänt, stänger cirkpumpen och värmepumpen startar igen.

Det här innebär att jag alltså fiseldar om jag inte vill ha 90 gradigt vatten ut till radiatorerna. Det blir en väldigt ineffektiv eldning men det går. Egentligen går det bara när det är riktigt kallt ute, annars blir huset väldigt varmt. Bra backup - men det betyder att jag inte eldar så mycket. Inte alls faktiskt. Stödeldar istället i en kamin i vardagsrummet lite myseld bara.

Man försöker alltså inte ens köra VP och vedeldat samtidigt här utan det är antingen eller. Vad jag skulle vilja ha är en acktank i källaren så att jag kunde elda mot den istället och låta den spillvärmen hjälpa huset, men VP fick gå hela tiden för det är den som sköter varmvattnet.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

magloman

#5 » 11:22:37, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min värld skulle jag sätta dit en välisolerad acktank/knäpptank(eller vad ni vill kalla den). Som har ingångar/slingor för alla värmekällor sen plocka ut värmen till radiatorerna från densamma.

Då bör man enkelt kunna styra varje värmekälla för sig att tillverka värme beroende på hur varm tanken är.

Tex så länge tanken är X grader ska inte VP gå.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tortap

#6 » 11:32:16, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här kan andra mycket bättre än mig men problemet är att en vedpanna vill jobba med 90 gradigt vatten och en värmepump kanske 35 gradigt. Det blir som konstigt att få ihop dem samtidigt.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

JD3350 (trådstartaren)

#7 » 11:36:54, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är väl temperaturskillnaden som kanske blir knepigt att få ihop. Men om det på nåt vis tillsammans med tank och automatiska ventiler skulle gå att få ihop på nåt vis.. om man eldar så värms vattnet i tanken upp och värmepumpen stängs av, när pannan börjar svalna och tempen i tanken minskar så startar värmepumpen igen. Typ nåt sånt. Hade vart så jäkla kul om det hade funkat bra på de viset.
JD3350
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:58:12, 25-11-2017
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3350 turbo

magloman

#8 » 11:50:28, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vedpannan laddar ju tanken mha en laddomat med sina egna temperaturer.

Det är ju hela vitsen i mitt resonemang; att alla värmekällor får jobba med sin temp.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

JoMan

#9 » 11:52:48, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många som funderar på detta likt TS. Har läst många funderingar fram och tillbaka utan att hittat nån bra lösning där även tappvarmvatten ingår. Huvudet på spiken kanske meningen om olika arbetstemperaturer ovan är..

Skickat från min SM-A536B via Tapatalk
JoMan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:12, 14-03-2008
Ort: Kristinehamn
Sverige
Maskintyp: Traktor

fretchi

#10 » 12:08:15, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske en stor acktank som bara pannan sköter, sen shuntar den ut vatten till en ”knäpptank” på ett par hundra liter eller så?

Mina föräldrar skaffade jordvärme med en ivrig-pump och mot den kunde du docka vedpanna. Omkoppling sker automatiskt men nackdelen är att du måste ha ström till värmepumpen för att kunna elda med ved.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stridis2

#11 » 14:25:46, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en annan tråd här på M om i princip samma sak. Där finns mycket bra info.
En instruktionsbok till äldre Nibe-pumpar (t.ex. 1115) innehåller färdiga dockningsförslag.
VV löser man enklast genom att ta kallvatten till vedpannans vvb. VV ut från den till VP vvb ingång. Utgången körs antingen direkt ut till tappvattnet eller bättre via ytterligare en blandningsventil. Kör man utan tredje BV så kan man teoretiskt sett få för varmt vatten i kranarna.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#12 » 17:03:15, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoMan: du sätter beredaren högst upp i acktanken så värms den automatiskt av alla värmekällor.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

David, Luleå

#13 » 17:34:22, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap.
Då du haft vvb i pannan antar jag att det är en kombipanna? Laddomat från den? som laddar elementen? det låter konstigt. Hellre som om någon tagit bort en acctank. Eller är det bara laddomatstyrningen som är kvar som kör VP istället för tillskottsel?

Jag har en 500 liters Borö-tank i källaren oinkopplad. Den kan vara din för kassen med öl du en gång lovade som jag aldrig kom och hämtade, mot att du även levererar den i samband med hämtning av tanken... :)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

tortap

#14 » 18:13:48, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lockande!

Ja VVB var i pannan ursprungligen och istället för att laga läckage så kopplades den bort. Så kanske kombipanna då? Jag vet inte om det någonsin suttit nån acktank i systemet, har ingen uppenbar placering för nån. Men tydligen har firman som gjort det här brukat göra på det här sättet där man vill ha kvar möjligheten till vedeldning. Det är ju färdiga kompnenter bara. Laddomaten är en termostatdel och en drivdel, så en tempstyrd cirkpump med andra ord.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

magloman

#15 » 19:09:52, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte riktigt, den har backventil oxå. Samt att bara öppnar lite så pannan inte kyls. Läs deras broschyr. Matnyttigt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se