Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

luftvärmepump zibro

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

wipwip (trådstartaren)

#1 » 19:05:24, 30-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej på er
svärfarn har en zibro sc1332 men den ger tydligen ingen värme , finns det något sätt man kan kolla att den är helt kass eller att den bara har hängt sig eller något annat skulle tro att han köpt den på jula omkring 2010 nån gång och han har den i garaget och den har alltid stått på 17 grader och funkat hela tiden .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 19:28:20, 30-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till att börja med: går kompressorn och fläkten i utedelen? Blir hetgasröret till innedelen varmt? (det är väl svårt att komma åt i rörpaketet när det är snabbkopplingar, man får ta av kåpor på utedelen för att känna på det). Finns det kylmedium kvar i den? Även om jag tror att det där är en värmepump med snabbkoppling för kylmediet så borde den ha en serviceventil (schraderventil), där kan man peta lite försiktigt på piggen och kolla om det pyser kraftigt, i så fall vet man att den åtminstone har kylmedium.

Vanliga fel om kompressorn inte startar är att startkondensatorn och/eller motorskyddet har gått sönder.

De där värmepumparna är extremt känsliga för igengrodda filter i innedelen (eller för den delen stora dammråttor på andra olämpliga ställen i innedelen). De är beroende av en tempgivare nånstans i innedelen för avfrostningen, och om dammet hindrar luftflödet förbi den givaren så begriper styrsystemet inte när det är dags för avfrostning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wipwip (trådstartaren)

#3 » 19:36:42, 30-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok ska kolla på detta i morgon då när det är lite ljusare ute tackar så länge :smile:
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

wipwip (trådstartaren)

#4 » 21:01:08, 30-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

va ute och släckte ner i garaget nu och ytterdelen funkar och vad jag kunde känna så va rören lite varma åxså då men då är det överdrag på dom så jag får kolla detta mera i morgon ,men den vill inte gå med fläkt om jag ställde den i heat läge så jag har ställt den i auto läge nu och då gick fläckten i innerdelen i alla fall men ingen värme hadde det kommit ännu i alla fall , så vi får se mera i morgon, glad påsk på er .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 21:30:17, 30-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten, hade utedelen frusit igen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tracker

#6 » 22:32:23, 30-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När blev den rengjord senast?
Kanske dags för en rengöring.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

wipwip (trådstartaren)

#7 » 15:13:11, 31-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

han har blåst rent den och det har jag åxså gjort nu och vad jag ser så fins det inget skit mera och ytterdelen funkar med fläkt och det blir varm som faan i det grova röret , men jag får inte igång innerdelen med någon fläkt när den står på heat fläkten verkar bara som den går när den står på cold och jag har kört dom här lägene framoch tillbaka om den nu skulle haft fastnat i läge på cold då men det hjälper inte , vad tror ni är det bara att köpa en ny eller
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

wipwip (trådstartaren)

#8 » 19:34:02, 31-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

nej den har aldrig frusit igen ,
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

wipwip (trådstartaren)

#9 » 20:34:05, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi har beslutat att han får skaffa en ny , men det är lite konstigt att den inte startade och värmde när det grova röret in från ytterdelen blir görvarmt när ytterdelen har stått och gått en stund , men den går inte att få igång mer än på läge coold då går fläkten som den ska men men nu åker den bort mot en ny .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se