Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Vertikala HEA160 till portaltravers.

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

Skru'are

#16 » 10:45:06, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju även en annan tråd om samma sak.
Du kan inte se betongen för sig, traversen för sig och huset för sig. De skall samverka i en helhet.
Innan du gjuter: Ställ dig frågan hur du skall kunna ta moment mellan betong och stål.
En tunn platta klarar inte det. Du behöver en kantbalk!
Visst kan du sätta stag kors och tvärs, men det blir jobbigt, mycket material och dyrt. Dessutom skall du ju komma in åtminstone på en kortsida.

Stridis har flera viktiga argument. (Men hur han kan få fem siffrors noggranhet i sin beräkning är en gåta :vissla: )

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



mats757

#17 » 11:03:26, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag reflekterar över, vilka några kanske redan har berört, är knäckning.
Det är alltså höjden på pelarna som har betydelse. Det som är väldigt stadigt på 3 meters höjd kan bli farligt svajigt på 4 meter.
Tyvärr har minnet svikigt mig, då det var 30 år sedan jag räknade på det här senast. Men jag minns dock att man skulle passa upp på hur långa/höga pelare var.

Låt någon räkna på det... Knäckning

1 person gillar det här inlägget.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

marcusw (trådstartaren)

#18 » 14:45:49, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Du har ju även en annan tråd om samma sak.
Du kan inte se betongen för sig, traversen för sig och huset för sig. De skall samverka i en helhet.


Det har du självklart helt rätt i.


Skru'are skrev:Innan du gjuter: Ställ dig frågan hur du skall kunna ta moment mellan betong och stål.
En tunn platta klarar inte det. Du behöver en kantbalk!
Visst kan du sätta stag kors och tvärs, men det blir jobbigt, mycket material och dyrt. Dessutom skall du ju komma in åtminstone på en kortsida.


Men jag förstår inte hur det någonstans kan bli så mycket kraft att en armerad 145mm betongplatta slits sönder ?

Förutsättningarna är att lyfta upp till 1 ton med ett manuellt kedjelyftblock på en manuell löpvagn.
Jag kan förstå att det i värsta fall kan bli 1 ton samt egenvikt fördelat på 2 pelare.

Du tänker dig att det blir ett stort moment, som en hävstång nere vid plattan vid varje lyft ?
Bild

Som total amatör har jag svårt att förstå hur och exakt var det skulle kunna uppstå sådana moment att den tänkta betongplattan spricker/skadas ?

Känns som att det är så små krafter vi talar om jämfört med tex. en vanlig tvåpelarlyft som sitter i vart och vartannat garage, ofta på inga speciella plattor alls ?





mats757 skrev:Det jag reflekterar över, vilka några kanske redan har berört, är knäckning.
Det är alltså höjden på pelarna som har betydelse. Det som är väldigt stadigt på 3 meters höjd kan bli farligt svajigt på 4 meter.
Tyvärr har minnet svikigt mig, då det var 30 år sedan jag räknade på det här senast. Men jag minns dock att man skulle passa upp på hur långa/höga pelare var.

Låt någon räkna på det... Knäckning


Det var exakt det jag frågade om i trådens första inlägg :smile:

Även om jag skrev "deformeras plastiskt" , tänker mig att knäckning är ett extremt scenario och att deformation sker betydligt tidigare och att man inte ens vill nå stadiet med plastisk deformation.

Att anlita en konstruktör är som sagt en mycket bra ide´
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Stridis2

#19 » 19:32:38, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:...Stridis har flera viktiga argument. (Men hur han kan få fem siffrors noggranhet i sin beräkning är en gåta :vissla: )

Matematiskt framräknad teoretisk siffra. Men har du inget bättre att tillföra tråden än att klaga på antalet värdesiffror, speciellt eftersom många här på M troligen inte ens vet / kommer ihåg vad värdesiffror är. :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#20 » 22:00:49, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det är inte "matematiskt framräknat" ! Med sådana ingångsvärden är det direkt fel. Det är alltför vanligt på Maskinisten och i media.
Nu tog jag dig som ett exempel, inom parentes, därför att du hade flera bra argument och trodde att du "tålde det".
Vi brukar ha liknande uppfattningar, men här var det tydligen ömma tår. Synd, du förtjänar att uppfattas mer seriös än vad det här visade.
:shake_hands:
Men det är viktigt i den här typen av trådar och att det tillförs dem och Maskinisten.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#21 » 22:17:37, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:
Skru'are skrev:Du har ju även en annan tråd om samma sak.
Du kan inte se betongen för sig, traversen för sig och huset för sig. De skall samverka i en helhet.


Det har du självklart helt rätt i.


Skru'are skrev:Innan du gjuter: Ställ dig frågan hur du skall kunna ta moment mellan betong och stål.
En tunn platta klarar inte det. Du behöver en kantbalk!
Visst kan du sätta stag kors och tvärs, men det blir jobbigt, mycket material och dyrt. Dessutom skall du ju komma in åtminstone på en kortsida.


Men jag förstår inte ....

/qùote/
Det är det som är problemet.
Men nu har du tagit till dig rådet att anlita någon. Lås då inte möjligheterna före det.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#22 » 23:21:07, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are: Jag tål värre saker än dumma kommentarer från dig. Du missade tydligen helt att det stod en djävulssmiley bakom min text. Men det låg mycket bakom den. Kom med några konkreta råd istället för att klanka ner på mindre viktiga siffror eller säga att saker inte går utan att motivera varför. Hade jag skrivit 11.500 kg hade majoriteten här inne trott att pelaren hare tålt knappt 100 kg mindre än vad jag skrev. Men eftersom du påstår att mina siffror är fel så förväntar jag mig få se din uträkning på vad den verkligen tål.

Att du fortfarande håller på med dina härskartekniker med nedlåtande kommentarer och att förringar andra Maskinisten-medlemmar gör inte saken bättre. Du vet väl vad den här typen av individer, alltså de som inte tillföra något positivt utan bara försöka skapa bråk, kalla på nätet? Jo, Troll. Så snälla, sluta trolla! Antingen så ser du till att faktiskt dela med dig av all din kunskap, försöka göra något positivt och föra Maskinisten framåt, eller snälla, håll tyst!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#23 » 13:27:27, 06-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis
Det här saknar nu alla proportioner!
Mitt inlägg var positivt - att stödja dina tidigare ìnlägg.
Nu spyr du galla över mig utan några som helst proportioner. Det gagnar inte tråden eller Maskinisten.
Det kan vi ta oss emellan.
:back_to:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

marcusw (trådstartaren)

#24 » 01:29:04, 07-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu kommit i kontakt med en kompetent och högskoleutbildad konstruktör som talar "samma språk" som mig.
Jag följer upp i min andra tråd i verkstadsforumet när framsteg göres.

Nu stänger vi denna tråden.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

4 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se