Andreas.karlsson skrev:magloman skrev:Jag skruva fast en flakskiva på en släpkärra med m8 skruv som var liksom trekantiga som drog bra. m6 inte så bra. Kanske är såna han skriver om?
Du går lite emot "strömmen" alltså, gällande Syrafast. Vet ju att Du har mkt kunskaper, liksom de andra Men känns nog "säkrast" med nån typ av förzinkning ändå....blir uppåt 28 skruv runtom, och ja är rädd om kärran....så vill inte chansa. Den huvudsakliga tanken med Rostfria skruv, var att inte "föra över" rost från en skruv till chassit....gör ont att ens behöva borra hål ....men tectyl i hålen, och baksidan av krokarna....är en annan tanke som finns
"gängpressande" skruv verkar väldigt intressant faktiskt....får kolla mer på de, trots att de isåfall blir M6.
Skulle ju kunna köra med genomgående också, men onödigt att borra rakt igenom balkarna om man inte måste.
magloman skrev:Glöm m6. Har en låda med flakskruv om du vill ha några o testa med
QV_ skrev:Angående de rostfria skruvarna mot galvat så är det skillnad på en släpkärra som går på saltade vägar och en utomhuskonstruktion som står i regnet.
Är det torrt så blir det inget problem. Salt så blir det värre.
en av firmans leverantörer av tunnelbelysning sände med rostfria fästen till aluminiumarmaturer.
Deras prover i hemlandet visade på noll problem med alu och rostffritt.
Vägverket totalvägrade den kombon.
torbjorn_forsman skrev:Borra med 3/16" ( 4,8 mm ) då?
torbjorn_forsman skrev:Elförzinkade skruvar är sällsynta i högre hållfasthetsklass än 8.8 eftersom stål med högre kolhalt riskerar att drabbas av vätesprödhet vid förzinkningen. Det går förvisso att elförzinka stål med högre hållfasthet men då blir det antingen sprött eller också måste skruvtillverkaren kosta på en dyr väteutdrivningsprocess, vilket också syns på skruvarnas pris.
Återgå till Materialval och -beräkningar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster