Det kan gå men luft intaget går inte riktigt kanal in ser jag på sprängskissen tittade på scania-vabis D5 motor är en 5 liters och 4 cylindrar sitter också sådana i ASEA elverken av samma typ vet inte om går rakt av i mellan motorerna scania-vabis och bolinder's trans kåpa fäste skulle de vara lika går den motorn göra om till gengas motor det finns scania-vabis motorer D5 -D7-D8-D10-D11 de utan turbo D5 är fyra cylindrars och de andra är sex cylindriga motorer min granne hade båt med D5 motor i byggda till samman med BD-plast chefen för 30 år sedan har ju bolinder's och scania-vabis kolla lite gran hur trans kåpan överens stämmer mellan skulle gå traktor BM med scania-vabis motor då i traktor Jag och bror gjorde till hydraulik liknande saker som det där till spridare skulle bli göra om bolinder's till tändstifts drift de där motorerna är ganska lika utom spridare infällnings rör på D5 och 1054 och 1114 motorerna det blir göra om spridare hylsa rören i tre delar med hydraulikrör eller mepress rör där svarvar tändstifts och spridare fästöron jag kollade grovleken på spridare är 25 mm iden med gengas har jag haft länge skulle bli bäst med flis matning sorterat och torkning som spaners och volters men det är paket prisat med installatörer elektriker tänkte skulle inte vara dumt driva berg täckt och se pengarna när sirkulera till flis leverantörer klasskompisar och föreningar med mera i landsbygden men har även sett behovet av laddning på elbilar där det också finns behov av laddkraft.
Scania-vabis D5 motor
Cylinderdiameter 115 mm
Slagvlängd 125 mm
Kompressionsförhållande 16:1
totala slagvolymen är
3.14x115x115x125x4/4x1000000=5.1908125=5.19 Liter
Slagvolym cylinder är
3.14x57.5x57.5x125=1297.703=1297.7 cm3
Kompressionsförhållande är 16:1
1297.7+86/86=16.089534
1297.7+117/117=12.091452
117-86=31cm3
Topplockspackning ökar 3 mm för 12:1 Kompressionsförhållande
3.14x57.5x57.5x2.99 mm=31.04cm3
Och så här ser scania-vabis ASEA elverk ut