Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Olja för smörjning av fräs

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

BengtER (trådstartaren)

#1 » 08:00:34, 09-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har just med god hjälp tagit isår vår Aciera-fräs och rensat alla kanaler från fett. Fantastiskt roligt att veta att den i fortsättningen kommer att få olja och att den kan hålla många år. Jag har heller ingen aning om hur länge den fått fett istället för olja men den har varit måttligt använd de senaste 10 åren och var inte alls farligt sliten på glidytorna.

Men så kommer vi till olja. En del kräver att det måste vara exakt rätt olja medan andra kör med Biltema motorolja. Jag ser i instruktionsboken att det ska vara mycket tunn olja men den enda olja vi för tillfället hade tillgång till var motorolja. Vi kunde ju se att den kom fram dit den skulle så jag är nog inne på att inte krångla till det. Jag har en urmakarmaskin hemma modell större och köpte specialolja (tunnaste som finns) från England i liteförpackning (500 spänn mot flera tusen för min 3 liter på Momentum) men har ingen lust att trassla med det.

Hur gör ni? Bästa kompromissen?
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.



torbjorn_forsman

#2 » 08:04:11, 09-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är man ute efter en tunn olja (motsvarande vad som förr i tiden kallades spindelolja), och vill ha något lättillgängligt, så kan man t ex sikta på ATF eller hydraulolja VG32. En motorolja som heter SAE 5W- eller 0W- någonting kan nog också duga bra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#3 » 08:38:03, 09-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av andra inlägg om olja här på "Maskinisten" så har jag fått till mig att hydraulolja är den oljan med minst tillsatser. Den ska ändå vara bra nog att smörja hydraulpump o andra delar i systemet.

Min röst blir för hydraulolja 32 som TBF föreslog, lägre nummer - tunnare olja. VG46 är tjockare
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Hidsmekolek

#4 » 12:48:48, 09-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltemas gaffelolja för motorcyklar finns i sae 5w och 10w, brukar jag använda när det behövs tunn smörjolja.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

gustav9797

#5 » 14:41:23, 09-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar du menar olja till glidytorna i bordet och inte till fräshuvudet. Då ska du ha gejderolja. Jag kör med sågkedjeolja, det har jag läst ska vara i princip samma sak, om det nu stämmer.
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

X-IL

#6 » 14:09:00, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det ska vara mycket tunn olja till glidytorna känner jag inte riktigt igen efter att ha läst Acieramanualerna. Däremot är det ju beroende på ålder på maskin en del roterande axlar som också smörjs med olja, och där kan det ju vara en annan sak. Även spindelhuset (på de allra flesta även vertikalspindelns, men inte på de allra äldsta med glidalger som min) är ju oljefyllt.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Inspector

#7 » 21:48:08, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en F4 du har så ska den ha Shell Omala s2 GX 150 eller motsvarande. Tror att andra Aciera modeller har samma. Den är dyr och svår att få tag på i små kvantiteter. Fick själv köpa 20 liter. Kan sälja några liter om du vill
Till glidytorna: Shell Tonna s3 M68 finns på Shuchardt Maskin
Inspector
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:43, 21-09-2020
Ort: Åtvidaberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svarv Mondiale celtic 14 Fräs Aciera f4 Borrmaskin Arboga Tigsvets Fronius

InläggDetta inlägg har raderats av Inspector den 21:53:42, 11-04-2024.

Michael Meier

#9 » 22:51:08, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Q8 varianten heter Goya NT 150 och kostar ca: 70:-/l utan rabatt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

BengtER (trådstartaren)

#10 » 07:54:34, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja är så extremt mycket bättre än fett (som alltså knappt smörjer alls) men jag tänker inte komplicera saken med att kräva precis rätt olja. Jag ser att det just sprutade i smörjer bra.

Men bra tips om Biltemas gaffelolja! Och Q8 också. Och att transmissionsolja är det med minst tillsatser. Tror jag kör med det för jag har en flaska.[Ångrat mig, se nedan].
Senast redigerad av BengtER 10:47:23, 16-04-2024, redigerad totalt 1 gång.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

BengtER (trådstartaren)

#11 » 10:46:28, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner mig absolut skyldig till en uppföljning. Pratade med min vän som hjälpte mig med maskinen och han visste mycket om detta. Han hade gått en oljekurs en gång i tiden och kunde förklara en del saker jag mest bara läst i form av obekräftade rykten.

Oljor har ofta tillsatser som kan vara rengörande eller öka oljans styrka mot genomslag (EP-tillsatser, Extreme Pressure). Rengörande tillsatser på en smörjande olja för glidytor har så klart ingen effekt men är knappast skadliga heller. (Har inte undersökt vilka dessa ämnen är eller hur de eventuellt påverkar metallen). EP-tillsatser däremot som givetvis finns i t ex transmissionsoljor har ofta problemet att de bryter ner mässing och brons. Metaller som ofta finns i transmissionerna i fräsar och svarvar. Använd därför inte EP-tillsatser till sådana maskiner. Givetvis kan glidytor som inte har kontakt med några mässingsdrev gå bra att smörja med transmissionsolja men det är helt enkelt dumt att ha den flaskan vid fräsen då den lätt hamnar där den inte ska. Resultatet är att mässingsdreven korroderar.

Kan nämna att i en situation där EP-tillsatser behövs ska man inte använda olja med högre EP-tal än angivet för då ökar korrosionen. Den valda graden kan vara en väl avvägd kompromiss mellan slitage och nedbrytning.

Slutsats. Inte transmissionsolja utan tunn olja utan EP-tillsatser i våra svarvar och fräsar.

(Kan tillägga att nu när jag vet mer om detta och begreppen är det lättare att hitta tidigare skrivelser om detta här i forumet)

1 person gillar det här inlägget.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

Zukram

#12 » 09:26:18, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja märkt GL-5 FÅR fräta på gulmetaller, så undvik sådan om det finns mässing.

Annars har jag använt motorolja som stått "för länge" till gejdrar och sånt, den blir väldigt fin faktiskt. Tillsatserna sjunker till botten som i en fulmäsk. Det är dock säkert samma sak som typ hydraulolja eller stötdämparolja eller whatever, men det är fint med en syntetisk olja då dessa inte oxiderar lika lätt som mineralbaserade.

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se