Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Consul billyft

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Elmhult (trådstartaren)

#1 » 10:23:35, 01-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gamla Consul 2.8S har slutat fungera. Gissar på att säkerhetsmuttern är slut. Får en decimeter upp sen tvärstopp.
Det jag söker är en manual. Vet att jag hittade en manual på nätet när jag köpte den för tusen år sedan. Den är från 1980 så den har några år på nacken.

Tips mottages tacksamt!

Gort nytt år!

Roger
Elmhult
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:44:37, 25-07-2014
Ort: Laholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T425 -59



QV_

#2 » 10:33:46, 01-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#3 » 21:30:03, 01-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om en bruksanvisning säger så mycket om havererade muttrar? Mitt råd är i alla fall att sluta direkt använda motorn. Plocka ner och granska alla ingående delar noggrant. Muttrarna kan vara dyra, men pajar du skruven så kan du nog betrakta lyften som skrot.

Jag har en gamma Stenhöj-lyft. Behövde ny säkerhetsmutter, men en sådan kostade mer än en halv Biltema tvåpelarlyft! :uupps:
Jag hittade begagnade muttrar på tyska Ebay till ett mycket bättre pris.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tracker

#4 » 22:06:33, 01-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min värld är säkerhetsmuttern den som är under arbetsmuttern och har aldrig någon belastning så den borde inte slitas, däremot så brukar man mäta in avståndet mellan arbetsmuttern och säkerhetsmuttern vid installation och vid service så mäts avståndet och förs in i loggboken, och vid en viss gräns så ska man byta arbetsmuttern.
På en del lyftar så sitter det en säkerhetsbrytare mellan dessa muttrar som bryter upp nödstoppkretsen då avståndet är för litet.
Sedan vet jag inte om man flyttar upp befintlig säkerhetsmutter som arbetsmutter vid byte för att få en fräsch säkerhetsmutter som alltså ska fånga upp lyftarmen då något hänt med övre muttern.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

QV_

#5 » 22:16:23, 01-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag inte letat efter min Consul installationsmanual men vad som står och inte står där vet man inte innan man tittat.
Jag har iallfall läst om det som tracker skriver om. Sedan har jag något minne av en sprängskiss.
Nu kör jag min lyft typ 20 ggr om året eller så, så jag räknar med att mina muttrar håller. Den har ju på mina 7 år i garaget gått mindre än 1 år på bilverkstad.
Jag smörjer den 1-2 gånger om året, köpte 1liter av den extra kletiga oljan som skall vara till dom.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#6 » 22:05:38, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag menade med mitt förra inlägg var att det kan bli mycket dyrbart att gissa eller vålda, eventuellt med motorn. Mycket bättre att plocka ner så man vet vad som är felet och inte förvärrar detta.
En sprängskiss kan givetvis vara till stor hjälp i detta fall.

tracker skrev:I min värld är säkerhetsmuttern den som är under arbetsmuttern och har aldrig någon belastning så den borde inte slitas...


Samma tolkning har jag och så står det också i de manualer jag läst.Anledningen till att min säkerhetsmutter havererade gissar jag var att klantskallarna som haft lyften innan mig hade havererat lagret som lyftskruven hänger i. Givetvis löste säkerhetskretsen ut och stannade lyften. Då kopplar man ur säkerhetskretsen och fortsätter använda lyften. Detta syns på slitaget i lyften. Men någon gång har man kört ner den havererade sidan för långt så gängorna tog slut på skruven, och då rensade man muttern på sina gängor.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Elmhult (trådstartaren)

#7 » 13:38:14, 03-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den går att köra ca 2 dm upp sen blir det tvärstopp. Typ som att den går emot något. Motorn skriker till(remmarna). Man ser ett tydligt glapp vid lyftskruven på den sidan där motorn sitter som förändras efterhand den rör sig upp eller ner. Glappet är i delen som armarna sitter fast i. Den motorlösa sidan har inget glapp.
Elmhult
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:44:37, 25-07-2014
Ort: Laholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T425 -59

Elmhult (trådstartaren)

#8 » 18:09:17, 03-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet


Det funkar inte med mitt serienummer. Kanske för gammal
Bild
Elmhult
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:44:37, 25-07-2014
Ort: Laholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T425 -59

Towil

#9 » 19:37:03, 03-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte som på stenhöj då en säkerhetsspärr löser om en mutter går för trögt.

Fråga om Tvåpelarrlyft Stenhöj 2 Ton
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: magloman och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se