Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Allt om billyftar

264 inlägg • Sida 4 av 18
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

taxidriver

#46 » 11:23:04, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade in ANAB och deras lyftar. Får ju lov till att säga att dom verkar ha bra priser. http://www.anabint.com/ANAB_AB/Produkte ... -3000.html

Man blir ju lite sugen på att byta :grin: Frågan är ju hur dom är kvalitetsmässigt?

En stor fördel med en sådan saxlyft är ju att om man tvingas flytta eller liknande så är ju en sådan mycke enklare attt både flytta och mellanlagra hos någon annan innan man får ett nytt garage/verkstad än fyrpelarlyften som jag har nu.
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36



Anders1977

#47 » 12:24:30, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Vilken typ på lyft beror väl på vad man ska använda den till . Kaross arbeten måste en sax lyft vara perfekt. Broms avgas transmison. Då inbillar jag mig att en två el fyr pelar lyft ger bättre åtkomst. Göran


Sant, jag har varit ute för någon renault som hade avgasröret ute vid trösklen så det var svårt att komma åt, men jag gjorde som jag beskrev tidigare med att lyfta endast en axel så gick det ganska smidigt ändå tycker jag.
Växellådor och kardaner är inget hinder då det är nästan en meter mellan lyft kasetterna.
Anders1977
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:04, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet

taxidriver

#48 » 12:30:47, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan lösning är att använda sig av två höga pallbockar till att avlasta ena sidan med samtidigt som man sänker lyften såpass så att man kommer åt bromsrör etc
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

Anders1977

#49 » 12:54:26, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

taxidriver skrev:Kollade in ANAB och deras lyftar. Får ju lov till att säga att dom verkar ha bra priser. http://www.anabint.com/ANAB_AB/Produkte ... -3000.html

Man blir ju lite sugen på att byta :grin: Frågan är ju hur dom är kvalitetsmässigt?

En stor fördel med en sådan saxlyft är ju att om man tvingas flytta eller liknande så är ju en sådan mycke enklare attt både flytta och mellanlagra hos någon annan innan man får ett nytt garage/verkstad än fyrpelarlyften som jag har nu.


kvalitetsmässigt....... den var ju billig =)

Säkerhetsspärren som släpps med en liten tryckluftskolv höll två dagar, men förutom det har jag inte haft några som helst problem med min, det enda i så fall är att den kan vara lite "vek" om man belastar lyftplattorna ute i kanterna, exempelvis en tung bil som man får lyfta i en smal ram, då lutar dom lite, men det håller än så länge, jag använder min gissningsvis 5-10 gånger om dagen och har haft den i två år tror jag nu.
Anders, han jag köpte den av på anab berättade att det finns en annan som har 10 cm extra lyfthöjd som är till för att sänka ner i golvet, den skulle jag nog hellre haft, men då blir den såklart jobbigare att installera och eventuellt flytta.
Jag gillar att det blir så stor yta som den lyfter bilen på, nästan hela trösklen, jag lägger sällan något mellan utan lyfter direkt i tröskeln och det har funkat hittills.
Anders1977
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:04, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet

taxidriver

#50 » 13:15:50, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkerhetslåsningen gick väl på garantin eller?

Fördelen med att ha mellanlägg är ju att man får bättre lyfthöjd + bättre åtkommlighet till bromsrör etc om man har ordentliga mellanlägg, sedan så minskar ju slitaget på lyftbanorna och risken att man lyfter på fel ställe (är väl inte alltid trösklarna är lägsta punkten?) med gummiklossar emellan.

Men man märker ju vad som funkar bäst för en själv utan att lyssna på vad folk skriver i olika inlägg :driver:
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

Sparkz

#51 » 13:19:13, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men du använder väl ändå klossar för att lyfta på rätt punkter på bilen? Lite fler/högre klossar så tappar man ingen lyfthöjd även om lyften är sänkt i golvet. Och det ger lite bättre plats under trösklarna också.

167 cm Sparkz brukar inte ha problem med lyfthöjd... :vissla:
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Anders1977

#52 » 16:14:37, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brydde mig inte om att gnälla på det med säkerhets spärrarna.
Jag hade alldeles säkert fått nya, men dom hade nog varit likadana.
Dom flesta bilarna jag sett har domkraft fästena/ lyftpunkterna som lägsta punkt.
Den delen av lyften som lyfter mot så gott som hela tröskeln eller mot lyftpunkter är en ganska grov durkplåt så den är jag inte orolig för att slita ut, nu efter två år är mestadelen av färgen fortfarande kvar.
Jag använder bara gummiklossar eller träklossar om det är plastkjolar och sånt trams, det knakar så illa annars, speciellt om kunden står brevid hehe
Och ja, skulle jag behöva komma åt något under tröskeln så funkar det bra att bygga upp med klossar, och även lägga klossar som man kör upp bilen på, då får man plats med ännu mer klossar om det behövs.

Men som sagt, man märker bäst själv vilket som funkar med det man gör mest själv.
Anders1977
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:04, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet

Volvo BM 6300

#53 » 09:28:01, 15-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en saxlift och en 2-pelarlift. De används lika mycket, men till olika saker.
Saxliften används till: Bromsar, stötdämpare, däckbyte, motorservice och liknande. Den är snabbare. Klarar låga bilar.
2-pelarliften används till: byta växellådor, motorer, avgas och allt som saxen används till.
Bild
Volvo BM 6300
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:54:22, 20-10-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 6300

Göran Ekman (trådstartaren)

#54 » 16:08:02, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo BM 6300 skrev:Vi har en saxlift och en 2-pelarlift. De används lika mycket, men till olika saker.
Saxliften används till: Bromsar, stötdämpare, däckbyte, motorservice och liknande. Den är snabbare. Klarar låga bilar.
2-pelarliften används till: byta växellådor, motorer, avgas och allt som saxen används till.
Bild
Om man tänker sax lyft finns det några olika alternativ den på bilden ovan är ett ned sänkt lyft bord med en sax tvärs bilen eller den varianten som har två parallella körbanor med två saxar som ligger ovanpå golvet.Vad ska man välja för variant då. För egen del känner jag mig som åsnan mellan hö tapparna. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.
 
Födelsedag

Göran Ekman (trådstartaren)

#55 » 16:16:33, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag gjort något som jag inte vet om jag får göra,lånat ett inlägg från en annan tråd. Om det inte är ok radera. Till mitt försvar kan jag bara säga att inlägget passar bra i den här tråden också. Göran.
kimmen skrev:Vi hade bl.a en gammal stenhöj, två pelare. Den kunde man lyfta upp en bil till topp utan den var fastsatt i golvet! Med det vill jag säga att golvets kvalitè är betydligt överdrivet

Ta kontakt med Stenhöj, fråga om lyften står av sig själv!

(Lyften skall naturligtvis skruvas fast i golvet, men...)

Jag har jobbat med alla typer av lyftar som bilmekaniker, tvåpelarlyften var nog bra på den tiden när man böt avgassystem och koppling på bakhjulsdrivna bilar, i dag är dessa jobb sällsynta

Den stora nackdelen med tvåpelarlyften är att det är nästan omöjligt att arbeta inuti bilen
när man inte kan öppna dörrarna ordentligt utan att det blir märken mitt på dörrarna, sen är den så långsam att det är bättre att använda trappstege än att sänka bilen

I dag på verkstäderna går man över till snabba saxlyftar av låg lyftsmodell, typ dessa som finns på gummiverkstäder, där kan man sitta på en höj och sänkbar pall och arbeta, sitta på pallen och rulla under bilen, sänka den snabbt och arbeta i motorrummet

Att arbeta under instrumentbrädan eller övriga arb.i bilen utan att lyfta den till lagom
höjd undviker man nästan helt

Tvåpelarlyften kräver också tätare och invecklade serviceintervaller, svårjobbad, dyr

Mitt tips är att du söker efter en beg. låglyft, undvik dessa från gummi verkstäderna, dom är nästan alltid utslitna, titta hellre efter en som stått på en lack eller plåtverkstad

Lycka till
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.
 
Födelsedag

magloman

#56 » 18:25:04, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran: bra tänkt :thumme: :grin:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

kimmen

#57 » 19:03:04, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt ok.. :thumme:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Göran Ekman (trådstartaren)

#58 » 19:32:58, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo BM 6300 skrev:Vi har en saxlift och en 2-pelarlift. De används lika mycket, men till olika saker.
Saxliften används till: Bromsar, stötdämpare, däckbyte, motorservice och liknande. Den är snabbare. Klarar låga bilar.
2-pelarliften används till: byta växellådor, motorer, avgas och allt som saxen används till.
Bild
Den där saxlyften känns lite intressant . Går det att ordna några mer bilder? Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.
 
Födelsedag

Volvo BM 6300

#59 » 23:39:43, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytan är 1 m x 2 m

Bild

Bild

Bild
Volvo BM 6300
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:54:22, 20-10-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 6300

Göran Ekman (trådstartaren)

#60 » 05:07:08, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bilderna. Den där hittar man väl inte under rubriken bil lyftar. Kallas inte det där för lyftbord. Har inte tänkt på den lösningen förut. En 3 tons sådan skulle med rätt placering i verkstan funka som lyftbord ,mekbänk,låglyftande bilyft domkraft för tyngre maskiner. Känns som en lösning som skulle passa oss. Får konferera med verkstadschefen på måndag. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.
 
Födelsedag


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se