Jag jobbade som bilmekaniker i 15 år, och har jobbat på 2 och 4-pelare och saxlyft. Jag gillade saxlyften bäst faktiskt. Det var kinaskräp, och det märktes. (Som ett exempel kan vi ta att en tapp i saxen ville krypa ut hela tiden. Hur jag än drog stoppskruven fick jag knacka tillbaka den ibland. När jag till slut tröttnade och tog en ordentlig titt upptäckte jag att hålet inte var gängat hela vägen in. Stoppskruven hade aldrig varit i
kontakt med tappen!
)
Men som typ av lyft gillade jag den, och nu har jag köpt en egen som står i garaget och väntar på montering. Pela från Verktygsboden, men den verkar bättre än den jag hade på gamla jobbet. Återkommer om det när den är monterad och provkörd. Garaget är inte klart, så den hamnar uppe på golvet till att börja med. När jag är klar och har bestämt hur jag ska ha det siktar jag på att sänka ner den i golvet.
Mina åsikter om olika lyftar:
4-pelare:
+Snabbt in och upp i luften, inget krypande på knä och leta lyftpunkter.
+Bilen står på hjulen, bra om man letar oljud i hjulupphängning, och man kan dra åt bussningar i rätt läge.
-Platsen den står på blir nästan helt oanvändbar för annat.
-Ett extra moment för att lyfta hjulen
2-pelare:
+Hjulen fria direkt
+Helt fritt under, ofta går det att hitta alternativa lyftpunkter om man vill komma åt något speciellt ställe.
-Pelare i vägen för dörrarna
-Tar inte plats som en 4-P, men tar ändå bort möjligheten att komma in med bredare saker som husvagn eller
traktor.
Sax:
+Hjulen fria direkt
+Tar mindre plats än dom andra, sänker man ner den i golvet är den helt borta när den är nere.
+Funkar bra som lyftbord om man skruvar med nåt annat än bilar.
-Täcker upp en del under bilen.
Bränslefilter och bromsrör ute i trösklarna kan vara trångt. Går att fixa genom att lyfta lite, slänga nåt under hjulen och ta ett omtag med högre klossar.
Kolla upp muttrarna om du köper en begagnad 2-pelare med
skruv, kostade runt 5000 styck till en gammal Stenhöj. Brukar finnas ett minimi-mått mellan lyftmuttern och säkerhetsmuttern.