Sida 1 av 2

Dieselkanon/värmare krånglar

InläggPostat: 17:13:03, 02-11-2012
av Martin.Eriksson
Hej.
Som ja nämnde i dagens sorge tråd så har ja köpt en dieselkanon idag,
den funka fint när ja kom hem med den och den gick i nån timme men när ja kom dit då var hela garaget rök fyllt, då stod den bara o blåset rök.
verkar inte som den tänder..
har skruvat isär den lite och de blir ingen gnista mellan trådarna där..
På sidan sitter det som en dosa och en röd knapp, typ återställning elle så, trycker man där när den är igång så stannar den så länge man håller in den. sen sitter de som en tryckknapp breve utloppet, händer inget när man trycker där..
nån som har nå tips?

Bild

Bild

Bild

InläggPostat: 17:18:47, 02-11-2012
av Turbodiesel
Oh, shit,, en scout med Valmetmotor :grin:


Kolla om tändtrafon får ström, annars får du felsöka bakåt..

Håll fingrarna borta från strömförande komponenter :???:



OT: Var hittar du alla ronkiga grejer :uupps:

Sv: Dieselkanon/värmare krånglar

InläggPostat: 17:23:45, 02-11-2012
av Martin.Eriksson
Tändtrafon är de den som sitter under där de står master?
japp en scout är det
http://www.youtube.com/watch?v=_xWiRXuLd0M
ronkiga grejjer?

Sv: Dieselkanon/värmare krånglar

InläggPostat: 20:04:59, 02-11-2012
av Martin.Eriksson
har forskat lite mer nu och det finns ström fram och efter lite grejjande fick ja även gnista men frågan är om det är för lite ström.. fick den inte att tända iallafall..
mäter man på pinnarna med testmejsel så visar dom 50 volt typ. och på transformatorn stod de 230-50yr elle nått, kommer inte ihåg riktigt nu men nått med y var det..
http://www.youtube.com/watch?v=YFL1JUcM ... e=youtu.be
liten film på de hela..

InläggPostat: 20:22:42, 02-11-2012
av Turbodiesel
Inga fingrar! det brukar vara ungefär 5-14 kV (tusen volt) på sekundärsidan!

Svårt att mäta med vanliga instrument.

Texten betyder 230V 50Hz (primär) 50 kan vara "duty rate" (intermittens) oxå, det saknar betydelse i detta fall

Elektroderna brukar ställas med runt 3mm gap.


Tändtrafon går EVENTUELLT att ersätta med en liknande från en vanlig oljebrännare. Då blir intermittensen viktig, kanonerna tänder ofta kontinuerligt.


Justera elektrodavståndet FÖRST, samt se till att isolatorerna är rena som hönsarslen :grin:

Blåa gnistor som låter ordentligt ska det vara.

Edit: kollade din film.. Gnistan ser inte ut att vara något fel på.

Är munstycket ett vanligt, eller är det dubbla anslutningar på det?

InläggPostat: 20:30:57, 02-11-2012
av Turbodiesel
OM munstycket har dubbla anslutningar (se ovan) har du en kompressor (lågtryck) bakpå elmotorn.

Kolla isåfall luftfiltret och i värsta fall vingarna i komp,

Eventuellt kan det finnas ett bränslefilter/sil någonstans.

Sv: Dieselkanon/värmare krånglar

InläggPostat: 20:55:25, 02-11-2012
av Martin.Eriksson
jag tycker gnistan känns klen iallafall, är ju max 1-2mm mellan pinnarna nu.. isolatorerna är de dom vita rören du menar då? hur gör man ren dom?
ja det är två munstycken. ett rör går till fläktmotorn, filtret är rent.
men kör man den nu så rinner de ju diesel ur mynningen kanon röret så bränsle verkar ju komma..

Sv: Dieselkanon/värmare krånglar

InläggPostat: 19:52:19, 05-11-2012
av Martin.Eriksson
Ja max 1-2 millimeter om ens det mellan pinnarna om de ska bli nån gnista och då blir den inte direkt stark så misstänker att de är den som krånglar.
Nån som har en aning om var man får tag i delar i detta land??. verkar ju som man får kasta den i ån snart..

Sv: Dieselkanon/värmare krånglar

InläggPostat: 20:18:55, 05-11-2012
av joakim72
Det är i princip en vanlig oljebrännare, så starten är i princip som följer: Fläkt med oljepump startar, tändstift startar, magnetventil till munstycket öppnar, munstycket sprider en fin dimma framför gnistan, och poff så tänder det. Efter det ser flamskyddet att det brinner och släcker tändgnistan. Om det sedan slocknar så startar gnistan igen en tid innan skyddet slår från. Så tex. om inte magnetventilen funkar så startar inte brännaren.....

Sv: Dieselkanon/värmare krånglar

InläggPostat: 20:36:03, 05-11-2012
av Martin.Eriksson
Vart sitter magnetventilen på mina bilder? och varför blir de gnista men ganska dålig sådan i så fall?

Sv: Dieselkanon/värmare krånglar

InläggPostat: 22:48:59, 05-11-2012
av JD400
:off_topic:

Hur funkar det att ha en sån där kanon i ett hyfsat tillslutet rum för uppvärmning, typ ett garage? Blir man halvt ihjälgasad då eller? Jag antar att så inte är fallet, då skulle de väl inte vara godkända. Men vad är det egentligen som skiljer en sån här grunka mot att ha sin bil stående med motorn på i garaget med stängd dörr en längre stund, som väl ingen skulle göra? Det är väl kolmonoxid som är det giftiga när man har en bil stående med motorn på. Wikipedia säger att CO bildas vid ofullständig förbränning. Är det så att förbränningen i en värmare är mer effektiv än i en motor och därmed bildas det mindre eller ingen CO? :klia:

Eller är det så att CO inte alls bildas vid förbränning av diesel, bara bensin?

InläggPostat: 22:51:13, 05-11-2012
av Turbodiesel
Ingen aning, antingen är det en vanlig oljebrännare (som joakim72 beskriver)


Eller så är det en ovanlig? med luftpump & sugande (siphon) munstycke..


En närbild på munstyckets hål! Dubbla anslutningar?

Dieselkanoner byggs på billigast möjliga vis :???:

Re: Sv: Dieselkanon/värmare krånglar

InläggPostat: 22:55:25, 05-11-2012
av Turbodiesel
JD400 skrev::off_topic:

Hur funkar det att ha en sån där kanon i ett hyfsat tillslutet rum för uppvärmning, typ ett garage? Blir man halvt ihjälgasad då eller? Jag antar att så inte är fallet, då skulle de väl inte vara godkända. Men vad är det egentligen som skiljer en sån här grunka mot att ha sin bil stående med motorn på i garaget med stängd dörr en längre stund, som väl ingen skulle göra? Det är väl kolmonoxid som är det giftiga när man har en bil stående med motorn på. Wikipedia säger att CO bildas vid ofullständig förbränning. Är det så att förbränningen i en värmare är mer effektiv än i en motor och därmed bildas det mindre eller ingen CO? :klia:

Eller är det så att CO inte alls bildas vid förbränning av diesel, bara bensin?


Dieslar ger nästan ingen CO, de jobbar med luftöverskott, detsamma gäller dessa kanoner.

Dock tycker jag själv det är vansinne att köra med dessa "skorstenslösa" grejer inomhus. Även gasolkanonerna har rätt dålig förbränning..

Sv: Dieselkanon/värmare krånglar

InläggPostat: 23:01:57, 05-11-2012
av Martin.Eriksson
Vill du ha bild av mig?
är ju två anslutningar på klumpen, en grov för röret som går rakt ner i tank och ett vekare som kommer från motorn som blåser så den suger ur grova röret..

Sv: Dieselkanon/värmare krånglar

InläggPostat: 23:06:18, 05-11-2012
av joakim72
Ursäkta om jag blandade in magnetventilen, alla har den inte, men resterande principer fortfarande samma.

Har jobbat hela dagar i utrymmen uppvärmda med dessa kanoner, det går men dagen efter är som att vakna upp efter en bättre lördagskväll :???: