Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Historik

Åkerman H25 jämfört med Åkerman EC-modellen

28 inlägg • Sida 1 av 2
Åkermans historia är rik på skaparanda och innovationer

Holger (trådstartaren)

#1 » 09:30:49, 19-07-2004
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Vet någon om det finns skillnader mellan Åkerman H25 och det nyare EC- eller EW-modellen? Eller är det bara namnet som har ändrats?

Hälsningar
Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Anton

#2 » 10:24:07, 19-07-2004
  • Överför markerat ord till lexikonet

A-B-C-D hette bara Åkermanbyggda modeller. Skillnaden var att H25 A
var en vidarutveckling av H21 modellen. Sen blev maskinarna mer moderna tills det blev den förste EC 620 som var byggt med Volvo "hjälp".
Sen komm Ec650 som byggdes till det var slut med det roliga!!
/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Holger (trådstartaren)

#3 » 10:42:17, 19-07-2004
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så H25 och den senare EC modellen som "ersatte" H25 har inget gemensamt?

/H
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Anton

#4 » 14:58:42, 19-07-2004
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gemensam har dom bara att det det var den störste maskinen som byggdes i Eslöv.
Ungefähr som en Cyckel med en Motorcyckel. :uupps: :oops:
Där finns också hjul på bägge. :twisted:
/Anton!!
PS: jag ska försöka och skaffa lite mer material om det ämne.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

LM218TD

#5 » 21:27:16, 22-07-2004
  • Överför markerat ord till lexikonet

H25C lanserades 1977 tror jag. Var en oerhört vass maskin för sin tid, prestandamässigt, förblev oförändrad i stort sett till -87 då den fick TD121 Intercooler.
Ca -90 kom H25D med nya hytten, fast undervagn samt det korta ME aggregatet som option.

EC620 kom -93, var till största delen dekaltrimning, inga prestandahöjningar, men med många kvalitetsförbättringar såsom insvetsningen av "dammsugaren" (bomcylinderinfästningen i bommen), monteringsblocket, "osten", av SEG-järn, nya batterier osv.

EC650 visades på Bauma -95, helt ny undervagn, höjt systemtryck, TD123KE, steg1 motor, 12 tons motvikt mm. Nu var maskinen rejält stark och snabb, produktiviteten låg i klass med Cat 385 och Hitachi EX750. Dock var den på gränsen till självförstörande och hade i vissa fall dålig driftsäkerhet. men det var en j-l på att gräva. I synnerhet ME versionen med 4,4 m3 skopa.

Man brukade skämtsamt säga att motvikten på H25 växte som årsringarna på ett träd, det lades hela tiden i fler bitar.

Det fanns ett höjdgrävningsaggregat oxå, marknaden för dessa försvann efterhand eftersom tipptruckarna växte sig högre än vad 25:an kunde lyfta samt att det var mycket effiktivare att använda en djupgrävare som klättrade upp på salvan och lastade ut berget på det det sättet istället. Sista 4 höjdgrävarna gick till turkiet -92. Med anledning av denna oväntade försäljning lades prognosen för -93 på 12 höjdgrävare av den smarta Volvo försäljningsorganisationen, men det blev aldrig fler.
LM218TD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:13:00, 24-03-2004
Ort: Sjöbo Kommun

Holger (trådstartaren)

#6 » 08:55:13, 23-07-2004
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wow! Tack LM218TD! Mycket intressant!

/Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Anton

#7 » 09:22:00, 23-07-2004
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack LM. Det visar igen hur kompetent vår forum är!!
Men visste ni att det finns en EW650 med?? Den går som timmerlastare i
Bergkvara hamn. Ett riktigt monster. Hytten höjs hydrauliskt. Det tog 3-4 extra timmar att serva den.
/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Holger (trådstartaren)

#8 » 15:15:29, 23-07-2004
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har möjlighet att ta en bild på EW650 så vore det kanon!

@LM218TD: hur vet du allt detta? :D Tack än en gång!

/Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

LM218TD

#9 » 23:45:59, 23-07-2004
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jobbat på Åkermans Experimentavd som provningsingenjör samt som produktplanneringsingenjör på VME/ Volvo EXC.

Har börjat glömma alla detaljer och turer kring olika utvecklingsprojekt men det var intressant och roligt, främst tack vare alla duktiga människor som jag hade förmånen att jobba tillsammans med.

Saknar den tiden då det fanns en riktig "produkt" (som det heter på modern nusvenska) att jobba med.

En grävmaskin har oerhört stort teknikinnehåll, hydraulik så klart, elektronik, utmattningsdimensionering, mekanik, tribologi svetsteknik, och ergonomi.
Just ergonomin (=samspelet mellan människa och maskin) tror jag vi var speciellt duktiga på. Deltog en gång i en konferers om framtidens förarmiljö där det var deltagare från högskolornas instititioner för arbetsmiljöteknik, statens institut för psykosocial forskning, fackpampar mm. Det var pinsamt hur lite dessa potentater hade fattat om vilkoren. Jag tror att våra tre provförare hade kunnat författa avhandlingar i detta ämne som vida överskridit vad de andra stollarna någonsin kan komma fram till.
Nåja, som sagt, en rolig "produkt" var det. Synd att det inte längre går att bocka plåt, svetsa ihop det och göra en maskin av det i Sverige. Österlänningarna är ruskigt duktiga på denna hantering men jag tror ännu inte det finns en maskin bland dessa som klarar att hålla frontrutan fri från imma, bara för att nämna ett exempel.

Men nu ska jag inte mera klaga över svunna tider.
LM218TD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:13:00, 24-03-2004
Ort: Sjöbo Kommun

Holger (trådstartaren)

#10 » 09:34:56, 10-09-2004
  • Överför markerat ord till lexikonet

LM218TD skrev:Har jobbat på Åkermans Experimentavd som provningsingenjör samt som produktplanneringsingenjör på VME/ Volvo EXC.

Har börjat glömma alla detaljer och turer kring olika utvecklingsprojekt men det var intressant och roligt, främst tack vare alla duktiga människor som jag hade förmånen att jobba tillsammans med.


Hej,

skynda dig att skriva ner detaljerna som du minns! :D
Det kommer många besökare hit genom att söka efter "Åkerman" och "historik" i Google eller andra sökmaskiner.

Om du har lust och tid kan du ju knappa in ett par detaljer här lite då och då. Vi vore mycket tacksamma!

Hälsningar
Holger

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

thomas24

#11 » 15:36:01, 17-10-2004
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei!
Fant bilder av EW 650; http://www.palkran.com/link/palgard.php :D
Användarvisningsbild
thomas24
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:10:23, 25-05-2004
Ort: Rælingen, Akershus, Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat

Anton

#12 » 19:17:19, 17-10-2004
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack Thomas!!

Det var precis en sån jag letade efter.Är det inte ett monster??

Jag servade den som lastade i Bergkvara hamn timmer. Men som alltid när det behövs fanns det ingen kamera tillhands. :(
Bra gjord, tack!!
/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

P8040

#13 » 14:07:23, 20-10-2004
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter min tid på Volvo jobbade jag på ett företag som heter Viking. Där var jag med och tillverkade den häftiga MULTIDOCKER. Sök på nätet så får ni säkert en massa svar. Om jag inte minns fel står en placerad i Landskrona hamn. Avsikten med bygget var att ersätta hamnkranarna.
P8040
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:18, 20-10-2004
Ort: ESLÖV, SKÅNE

Holger (trådstartaren)

#14 » 14:20:14, 20-10-2004
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det detta:
http://www.multidocker.se :?:

Stora grejer som levererats hit (jan 2004):

Sweden
Copenhagen-Malmö Port
Korsnäs Industry Port
Gävle
Landskrona
Västervik
Falkenberg (2)
Västerås
Varberg

Latvia
Willhelmsen, Riga
Lindeks, Riga

Estonia
Pärnu
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Martin.Eriksson

#15 » 13:18:32, 05-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.. Jag fick uppfattningen av dig här Anton att Åkerman bara hade tillverkat en EW650? Men ja vet att de finns minst två stycken i Iggesund närmare bestämt ute på skärnäs där dom lastar timmer från båtar.. Sen har ja själv sett en som bara står nere i Söderhamn.. Verkar finnas en hel del sånna.. mvh Martin
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Åkerman] Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se