Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Spräcka sten med Biltema huggmejsel

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

kimmen

#16 » 17:23:47, 27-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stenkilar är en mycket underskattad metod för att spräcka sten
Knepet är att man skall slå fast kilarna, sedan vänta lite innan man slår lite till och väntar
Stenen är segare än man tror, men den kommer garanterat att spricka
Står man bara och slår får man jobba i onödan och man slår bara sönder kilarna
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



Bertil Rosenius

#17 » 17:42:54, 27-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med "kimmen" helt och skulle vilja tillägga:

Försök "känna in", "lyssna in", när du har lika mycket spänning i alla kilarna - om du anv mer än en. Det både hörs och känns, särskilt när man slår ned dem, i början. Att bara dunka på den ena, eller att ge alla lika många antal slag är inte effektivt. Det gäller att sätta hela stenen i linje mellan kilarna, i spänning.

Och jag måste också säga att jag förstår inte hur spräckning med typ "snigeldynamit" överhuvudtaget har ngn marknad? Det är dyrt - på sikt - och väldigt tidsödande... och inte helt ofarligt!

1 person gillar det här inlägget.
Bertil Rosenius
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:46:36, 12-09-2009
Maskintyp: Ej angivet

hebbe40

#18 » 09:18:05, 12-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte 3 kilar, 20 mm. Ett bra sätt att få "bumlingarna" hanterbara. Det är dock inte alltid att de sprack som jag hade tänkt mig, men då är det bara att borra nya hål. Till sist så vinner man. Det jobbiga är borrandet. Köpte hammarborr på biltema, kostade under 100 :- styck. Det gick åt två. Använde en borrhammare frå Jula, fungerade utmärkt.
Bild

Hebbe
Användarvisningsbild
hebbe40
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:43, 05-09-2013
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, BMW, Suzuki, Husqvarna

ghaven

#19 » 23:06:55, 20-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Ser at andre har begynt å lage kiler til eget bruk ,det er bra . Har laget flere bøtter med kiler opp igjennon Kile stein er av mange sett på som noe tull, men da har de aldri prøvd hvor lett og stort en kan dele med tre fire kiler. Det går som en lek, men plasering av hullene er viktig for bra resultat når en skal dele fjell. Løse steiner går som regel uansett hvor en setter hullene. På flatfjell er det verre før en får til en kant som en kan ta ut rader fra. Ser at du ikke har noe forskyvning av sprengkraften på kilene du lager. Blir ikke mange av hullene ødelagt helt oppe når du bruker kun en kileform. Når du lager sideblikkene bør de være litt tykkere nede enn oppe da vil du opdage at du kan slå mer på kilene uten at de graver seg inn i kanten av hullet, spesielt om det er stein av den porøse sorten. Og en ting til når jeg er igang. Du skriver at du borrer hulene i to omganger med et på ti først og tyve siden. Når en borer med større maskinr er det nesten garantert at spissen knekker om en bytter borr og det nye er noen mm større. Håper at alt går bra, dette var bare litt undring fra min side. Stå på. Selvgjort er velgjort . hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

prosten

#20 » 01:33:00, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade på att prova något liknande, men såg då denna "slitsmejsel" hos biltema:

http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... el-192203/

.... verkar inte den vara "ännu lämpligare" för dyligt projekt? 26mm bred kan väl ställa till det om man inte har stor nog maskin, men nu råkar jag ha köpt en Pionjär-BR80 som jag vill testa! ;-)
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

speed295

#21 » 21:43:30, 05-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade på att köpa in riktiga sten kilar från ali.... bra pris? men Lååååång leveranstid 4-6 veckor


http://www.aliexpress.com/item/24-200mm-forging-equipment-stone-splitting-wedges/1742917043.html

ska bara kolla vilken borr diameter jag har på min gamla cobra

Obs viktigt att kolla att säljaren inte har dåliga betyg!

Kör hårt....
När jag slutat leta ny kunskap, så är det bara att kremera och sprida askan
speed295
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:11:19, 19-01-2014
Ort: Västerås
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B

Skogis

Niva -87

Joakim1970

#22 » 14:57:41, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att spräcka stenar med 10-12 mm hål? För några år sedan borrade jag ett antal hål i en sten i avsikt att spräcka den, men det blev inte av att jag gjorde mer. Jag hade bara en 10 eller 12 mm borr, och det är svårt att göra hålet större eftersom stenen är på en mycket svårtillgänglig och oländig plats. Jag vill helst inte släpa dit en generator igen. Det är fyra hål med 20 cm avstånd mellan dem. Stenens höjd är kanske en dryg halvmeter.
Joakim1970
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:26, 07-08-2015
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

prosten

#23 » 20:47:02, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst går det att spräcka sten med små hål, det är bara att borra tätare. Frågan är väl bara hur stor stenen är?
Sedan kan det ju vara svårare att hitta lämplig material för "kil" om man har mindre hål.

EDIT:

Läste inte så noga och såg att du skrivet lite om storlek och antal hål.

Med så små hål skulle jag nog gärna borra med 10cm mellanrum. Fast det beror ju väldigt mycket på vilket material stenen är av. Granit? Sedan är det nog en fördel om du kan borra iaf 50% av djupet, gärna djupare.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Tomas S

#24 » 10:48:33, 08-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sen gammalt hemma en låda med kil och bleck som kommer från en släkting som arbetade mycket med sten på 30-talet. Dessa har i alla år används hemma när det legat en sten i vägen. Förra våren hade vi en jättebumling som lagts åt sida av 22-tonnaren som schaktade för vårt hus. Han hade ett drygt arbete då att flytta denna ett 10-tal meter. Förra våren låg den i vägen för tillbygget av garaget och jag tvekade först om det skulle gå att dela den med kil o bleck. Men tänkte i alla fall göra ett försök. Först gäller det att frilägga så mycket som möjligt så att inget håller emot. Sen borrades det ca 20 st 20 mm hål med ca 15 cm avstånd. Försöker alltid se om det finns något som antyder hur stenen kan spricka, ådringar och sprickor etc, och om så är möjligt att dela i ganska lika stora halvor. Sen var det bara att stoppa i blecken med lite fett och en kil. Brukar bara använda en vanlig snickarhammare, men alltid skyddsglasögon eller visir. Sätt an kilen med några slag och lyssna sen på ljudet. Brukar försöka sätta an lite hårdare från ena änden för att få en spricka att börja vandra och inte ha för bråttom. Ibland kan man bli tvungen att komplettera med något hål.


Bild
Bild

Denna hade en snittyta på ca 150 * 180 cm. Den fick sen delas vidare i mindre och mindre bitar för att kunna hanteras av lillgrävaren.

Tomas S
Ingenting är omöjligt, dock tar det omöjliga lite längre tid.

4 personer gillar det här inlägget.
Tomas S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:25, 14-06-2007
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 322
Volvo T22 -49

Krister W.

#25 » 11:18:54, 08-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en härlig känsla när man hör "knaket" i stenen och börjar skönja en spricka mellan kilarna! :thumme:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

magstorm

#26 » 10:15:33, 31-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ådringen i stenen är "krokig", bör man då satsa på att följa ådringen eller att borra hålen i en rät linje?

Så här:

Bild

eller så här:

Bild
magstorm
1 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:02, 31-08-2017
Ort: Bohus
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#27 » 10:43:27, 31-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bästa läge är väl sten uppepå marken? :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Stones

#28 » 13:00:03, 31-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har beställt dessa
https://www.aliexpress.com/item/5-8-Plu ... 0.0.dQDGJ7
Får se hur de funkar, billiga är de i.a.f.
Stones
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:49, 13-01-2015
Ort: Håbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -56

63an

#29 » 13:38:19, 31-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är tanken att knacka med hammare på den spräckaren? :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

kimmen

#30 » 13:53:52, 31-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som smörjmedel till kilen användes förr tidningspapper
Dagens smörjolja klarar nog inte trycket bättre än tidningspapper
Dom kunde sin sak förr

Men som sagt tidigare, det lönar sig inte att stå och slå, slå fast kilarna och vänta, slå lite till, vänta, den kommer garanterat med tiden (5-10 min)
Under tiden kan man stå med örat mot stenen och höra hur den kvider
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se