Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Stenspräckning

521 inlägg • Sida 19 av 35
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Mats i Myrhult

#271 » 21:06:42, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, Robban har skrivit en gång att han inte slår på kilen med slägga (för jobbigt för den stackaren). Han knackar på kilen med hydraulhammaren.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



stegmaster

#272 » 22:27:13, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev: Han knackar på kilen med hydraulhammaren.

OK, det var så det va. :thumme:
Piggen er ju 70mm och borrhålen endast ca 30mm, så bordet vel gissa at det inte skulle funka. :ohnej:
.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Mats i Myrhult

#273 » 22:31:07, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om man har borrat många hål så har man ju en klar brottanvisning. Bara knacka på med hammaren. Det blir nog grus till slut! :grin:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

patricjonsson

#274 » 22:35:17, 30-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! Nu har jag gått simplex spräckarkurs och köpt mig 5 st hand mattor + en cobra combi. Har inte riktigt lyckas komma fram till vilken typ av borr jag skall använda/köpa. Dom klenaste patronerna 16mm skall borras med 20 mm borr men jag hittar inga som är längre än 400 mm. O då borde ju risken för hålblåsning vara rätt stor , finns ju sds borr men min erfarenhet är att den typen av borr inte håller så värst länge  även om dom håller så fastnar eller hugger dom vid lite djupare hål. 

Sedan om vi går över till dom större patronerna så är rekommenderad håldiam. 28-32 mm borr.Skall man satsa på helstångsborr eller borrkonstång med med utbytbara kronor. O skall man då välj stiftborrkronor eller den vanliga sorten ? O hur slipar man en stiftborrkrona ?  Hur har ni andra resonerat när det gäller val av borr och borrlängder ? Någon som har lite tips till en nybörjare..O jag har läst så gott som alla trådar men känner fortfarande att jag behöver lite stöd..tack på förhand..hälsningar Patric
patricjonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:30, 06-11-2011
Ort: Halland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10 o Messersi CH2

Martin.Eriksson

#275 » 23:11:50, 30-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj
Gick samma kurs i sommras..
Vad är Cobra combi för nå maskin?
Ja har en pionjär BR80..
Kör med borrkronor på 30mm till 25mm patronerna..
har en borr på 50cm o en på 80cm..
Med 50 bör man nog inte köra större än 30grammarna annars är de nog risk för hålblåsning..
Skulle haft en längre borr ibland till dom där stora stenarna men man får borra spränga borra spränga istället :mrgreen:
Borr kostar 300kr och krona 300kr så ja kommer då aldrig köra med nå annat.. man borrar många hål med en krona och sen är de bara köpa en ny.. Hur mycket ska du borra å spränga?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Martin.Eriksson

#276 » 23:33:33, 30-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

lite bilder
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Mattias Petterson

#277 » 00:06:07, 01-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddade du på så mycket så du fick en rotvälta samtidigt :uupps:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Martin.Eriksson

#278 » 00:09:55, 01-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha är det inte alltid kul med överladd :cool:

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

patricjonsson

#279 » 00:11:08, 01-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt svar! Cobra combi är en variant där man både kan bila o borra. Köpte den på auktion på nätet, en 2005 årsmodell , betalade 16000 kr , kände att jag ville ha hyfsat nytt, mindre vibrationer o bra med reservdelar . Jag skall jag sänka min källare 40cm a 30 m2 o sedan skjuta bort några irriterande bergsknallar på tomten.. hade varit billigare o leja bort..men vafan , lite kul skall man väl få ha. Tyvärr så
är handläggningstiden 3 månader för förvaringstillståndet o dyrt 6300 kr i grundavgift. Skall försöka lägga in lite bilder här när projektet drar igång.
patricjonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:30, 06-11-2011
Ort: Halland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10 o Messersi CH2

ghaven

#280 » 23:49:00, 02-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Jeg pleier egentlig å holde meg vekke fra trekkoppmaskiner selv om jeg har to stykker. Har funnet ut at det beste er å bruke luftmaskin til borring, hvis det er mer en tre hull. Helstang med meiselskjær eller løs krone med kon har bare med kostnader å gjøre. Men om du har tillgang på dreiebenk vil jeg anbefale å få tak i noen utslitte bor og dreie konen selv, da krone med kon og meiselskjør kan kjøpes for 2 til 300 pr stykk og du kan kutte stammene på den lengden du vil. Hva som er best av meisel eller stift krone har litt med bvordan og i hva en skal borre. Har erfart at stift krone går bedre i mye slepper, og er lettere å sette an på skråfjell. Går nok litt mykere også og borsynken synes jeg er bedre enn meisel. Men stiftkrone må ha spesialmaskin som en setter slipe kopper på der fasongen er ballistisk eller sfærisk når stiftene blir slitt, og det tar litt tid siden alle stiftene må slipes og noen ganger må stålet i mellom også slipes bort. For hobby brukeren er det lettere med meiselskjær da en kan slipe etter en mal med benkesliper som har rett skive. Fjellborr finnes i alle mulige lengder fra 30cmm til over 6m, men det vanlige er at en ikke borrer kortere en 60cm da det som regel går hull i mattene ved for korte hull. Første borret pleier å være 60 eller 80cm og så øker det med 80cm for hver gang en bytter til neste lengde. Kult at det fortsatt går an å sprenge mindre arbeider selv i sverige . I norge ble det tatt vekk b og c sertifikat for sprengning for et par år siden. Nå gjelder kun a sertifikat og det krever flere års utdanning og læretid så det er ikke for andre enn de som har sprengning som yrke. Hadde selv c sertifikat i 20 år og det var veldig greit når en traff på en stein eller fjell med graveren at en kunne smelle av et par hull med en gang, men av en eller annen grunn fant noen luringer på at det bare skulle være a sertifikat som er gjyldig. Det har gjort at de fleste jobber tar lengre tid en før, da en må bestille andre folk bare for å dele en stein eller to. hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

patricjonsson

#281 » 23:38:44, 03-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ghaven för hjälpen , jag har köpt borrkrona o stång 20x400 mm till småskotten , sedan blev det helstång med mejselskär 28x600 till 15 grams patronerna. Jag får prova mig fram så får vi se hur det går..köpte minigrävare o dumper för 2 år sedan var lika nervös då som nu , vad man gav sig in på...men , jag har dränerat runt hela huset och fyllt ut min tomt med ca 300 lass . Hela kalaset har kostat ca 90 000 kr o det har varit kul..nu är det dax för källaren , bort med berget isolera o gjuta...
patricjonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:30, 06-11-2011
Ort: Halland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10 o Messersi CH2

eric larsson

#282 » 00:02:55, 05-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det med sprängningen Patricjonsson
Användarvisningsbild
eric larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:11, 16-08-2009
Ort: kristinehamn
Maskintyp: Ej angivet

patricjonsson

#283 » 08:24:39, 05-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väntar på tillståndet av förvaring , som krävs för att söka tillstånd hos polisen för att spräcka i området
patricjonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:30, 06-11-2011
Ort: Halland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10 o Messersi CH2

Torpöbo

#284 » 13:03:48, 05-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad krävs för tillstånd samt förvarringsutrymme? Jag har tagit sprängkort och får med detta spränga utanför tätbebyggt område. Dock måste jag ha godkänd kassun för att förvara dynamiten samt söka tillstånd hos kommunen.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

patricjonsson

#285 » 11:01:31, 06-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tolkning av texten är att det är tillåtet med plåtskåp och hänglås med bygel av säkerhetsklass 2. Patronerna anses ju inte vara annat än brandfarliga. O sedan skyltar som varnar...
För dynamit blir det ju skillnad då det tillhör begärlighetsgrad A dvs mer stöldbegärligt
patricjonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:30, 06-11-2011
Ort: Halland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10 o Messersi CH2


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Christian.Sundström och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se