Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Stiga estate tornado 13,5/98 Elfel

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

emilar3 (trådstartaren)

#1 » 19:39:49, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena
har kommit över en stiga estate tornado 13,5/98 årsmodell 2003. Den blev sålt till mig pga att den inte gick. det jag har gjort är att jag har köpt ett nytt batteri, men icke inte en antydan till att startmotor vill gå. Men sen kommer vi till det värsta nån tryckfelsnisse på stiga har monterat ett KRETSKORT :klia: :ohnej: på en åkgräsklippare med nån liten gul lampa på instrumentbrädan. Hur f@n ska man felsöka detta. kan tillägga att jag har gått igenom alla microbrytare och dom fungerar. vad har en dator med en gräsklippare att göra :smile: .
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.



torbjorn_forsman

#2 » 23:53:59, 22-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du elschema för den? Vad finns det för komponenter på kretskortet? Bild på det?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#3 » 10:09:22, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också en dator på min trädgårds traktor, den håller reda på när det är dags att byta olja... Håller med om att det är onödigt på en gräsklippare :smile: Men det låter otroligt att den skall hindra startmotorn på din klippare, har du försökt ge startmotorn tillslags ström direkt för att se om den fungerar?
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

emilar3 (trådstartaren)

#4 » 10:28:15, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska ut och plocka isär lådan med kortet i och fota. det enda jag hittar är komponentlistan lägger upp den ändå. Går säkert att bygla men vill ej grilla kortet. :smile:
Bild
Bild
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.

emilar3 (trådstartaren)

#5 » 10:52:08, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

har varit ute och fotat ser inge uppenbara fel, Ska tillägga att jag har dålig kunskap om komponenterna på kortet. Lampan lyser när nyckeln har nått startläget men icke annars.
Bild
Bild
säkringen på kortet är kollad och den är hel mätt med multimeter.
Bild
Bild
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.

emilar3 (trådstartaren)

#6 » 12:06:50, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

har dammat av kunskaperna från årskurs 7(kan visst lite ändå) , har mätt alla motstånd och dom är hela. Men det vita som jag tror också är ett motstånd visar 0 ohm, om jag fattat rätt så är det ett motstånd på 6 ohm och vad 8 betyder vet jag ej. Kanske skulle man prova och byta (motståndet) eller är jag fel ute? :grin:
Bild
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.

torbjorn_forsman

#7 » 12:32:09, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motståndet är på 6,8 ohm. Knappast troligt att det blir kortslutning i ett sånt där trådlindat motstånd, men å andra sidan är det svårt att mäta så låga resistanser med en billig multimeter, testsladdar och övergångsmotstånd kan ju bli en eller annan ohm tillsammans de också.

Det är inte så att det ligger en sluten reläkontakt parallellt med motståndet och det blir 0 ohm av den anledningen?

Är säkringen hel?

Står det något i instruktionsboken för åkgräsklipparen om vad lampan ska ha för funktion? Kan det tänkas att den lyser om någon förregling blockerar startmotorn?

Kollat kablage hela vägen från förreglingsströmbrytare till kretskort? Jag antar att alla förreglingskedjor går fram till den 6-poliga tvåradiga kontakten på kretskortet, så ohmmät där och kolla att det kommer fram signal från respektive brytare. Nu vet jag inte hur GGP som tydligen har tillverkat de där åkgräsklipparna åt Stiga gör, men en del biltillverkare gillar ju att ha skarvar och avgreningar, som kan ärga sönder, dolda inne i kabelstammarna. Tydligen gör man så hellre än att montera flera ledare i samma kabelsko.

Ett annat antagande är att manöverström till startrelät (solenoiden) ska gå via det ena av reläerna på kretskortet och den 5-poliga kontakten. Det ser ut på lödsidan av kretskortet som om det ena reläts brytande kontakt och det andra reläts slutande kontakt är framdragna dit. Sen kan det ju finnas ledare på komponentsidan som man inte ser på bilderna också.

Dioder och transistorer är ju lätta att kolla med en multimeter i diodprovningsläge. Tänk på att de dioder som ligger parallellt med reläspolar kan ge utslag även i backriktningen beroende på att det går ström genom reläspolen också.

Om inte annat så är ju det där kortet inte mer komplicerat än att det bör gå ganska fort att rita upp ett schema över det och klura ut hur det är tänkt att fungera.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SwedEh

#8 » 13:03:43, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det där? Nån skada av nåt slag eller bara nåt skräp?


Bild
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

emilar3 (trådstartaren)

#9 » 13:28:29, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

nej det är bara skräp SwedEh. Att man inte kommer ihåg att dom små runda kallas dioder haha :mrgreen:. Kanske inte är något fel på kortet trots allt. Ska kolla slingan med brytare, om det är fel någonstans. I denna maskin har man monterat flera kablar i varje kabelsko.
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.

emilar3 (trådstartaren)

#10 » 14:41:50, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat alla slingorna och dom är hel(sexpolig kontakt i två rader). Har även sett att den lila kabel går till selenoiden(den fempoliga kontakten) och den bruna på samma kontaktstycke går till att kortsluta tändspolen. Funderar på om det bara är ärg i kontaktstyckena som ställer till det, men kan man ha på 556 där eller ska man ha något annat typ kontaktsprej.
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.

torbjorn_forsman

#11 » 17:18:01, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

5-56 eller kontaktspray spelar nog ingen större roll. Kolla bara att hylsor och stift verkligen får bra grepp mot varandra i kontaktdonen, prova gärna varje pol för sig med ett löst nytt flat/rundstift av rätt dimension och känn efter att det inte glappar. Glappande hylsor går ofta att böja till så de blir bättre.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

emilar3 (trådstartaren)

#12 » 11:29:03, 24-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skickat till stiga angående ett kopplingsschema så vi får se, har närmare också lyckats hitta att det som torbjörn nämde stämmer. Att när jag vrider på nyckeln till startläget så skickas styrspänning i den vita kabeln in på stift tre(5stifts kontakten). Detta styr antagligen ett relä - sedan ska ju spänningen ut på den lilla lila kabeln(stift 2 uppifrån) ner till solenoiden och startmotorn snurrar :huh:. Enligt komponentlistan ovan så står det ju att lampan indikerar fel på kortet "card alarm signal cable ". Men ska försöka få tag på ev instruktionsbok och schema, ett nytt kort kostar 2300kr. Alternativet är ju att koppla bort kortet, inte så svårt men då försvinner ju alla brytare :klia:.
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.

SwedEh

#13 » 13:00:30, 24-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske redan har hittat den här... annars kanske det kan va till lite hjälp

per-åke @ [Trädgårdsmaskiner] Efterlysning: Workshop Manual för Stiga Estate Tornado?
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

emilar3 (trådstartaren)

#14 » 18:21:11, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lyckats koppla förbi allt vad skydd heter och koppla direkt på solenoiden. Och motorn går(efter lite rengöring av förgasaren). Fick nu instruktionsbok från stiga men tyvärr försent då maskinen nu är skrot, upptäckte att den inte var så bra som jag trott. Så motorn kommer nu att få leva vidare i en gammal murray istället i riktig plåt istället för stiga skräpet där allt är i plast. Tack för ert besvär och jag har väl antagligen ett kretskort över om någon behöver.
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se