Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vad är bästa lilla maskin för meterhögt gräs?

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

GC59

#16 » 10:00:19, 30-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har denna i Jonsered RS51,an med ett Oregon huvud . Klipper av en tråd på mitten och trär in i
huvudet på varsin sida . På ett tidigare jobb hade vi ett annat huvud där man vek 42 cm tråden
på mitten och fick då ut två trådar på varsin sida av huvudet = grym avverkning :thummar:

https://www.ullaredlantman.se/trimmertr ... regon.html
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.



Traktorstigen (trådstartaren)

#17 » 10:10:40, 30-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Nu har det handlat om teknik här och inget fel i det men det finns en biologisk aspekt också. Kortklippt gräsmatta kan ju vara snyggt och det är praktiskt om man vill använda ytorna. Men sett till biologisk mångfald är det en öken, det tillför inget för miljön. Mal man ner gräset och låter det ligga är det inte mycket bättre, det blir en rätt tråkig flora. Hugger man däremot av materialet lite senare när örter hunnit fröa av sig, låter det ligga lite och sen transporterar bort materialet blir resultatet på sikt en näringsfattig mark med en mycket roligare flora, det kan bli en blomsteräng. Har man nu möjligheten att välja, om man ändå inte är på plats tidigt på säsongen, så varför inte sikta mot det som både kan bli trevligt att se och också kan gynna blommor, fjärilar och annat?


Ja, det är en viktigt synpunkt som vi tar hänsyn till. Detta ställe ligger i Ångermanland, och det är väldigt mycket insekter. Är det välklippt golfbana just runt själva stugan håller det borta en hel del av insekterna.

Ängsmarken är cirka 2 hektar totalt och vi klipper max 1/10 av den just runt själva bostaden. Övriga ytor som runt äldre lador lämnar vi orört eller gör en liten gång.


Bild
Senast redigerad av Traktorstigen 19:17:48, 02-05-2024, redigerad totalt 1 gång.

7 personer gillar det här inlägget.
Traktorstigen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:38, 09-01-2020
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Vet inte ännu

Toost

#18 » 10:50:01, 30-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

off topic men lite intressant:
AS motor har en del roliga maskiner;
bla denna 4hjulsdrivna 2takts klippare för lutande mark.

https://www.as-motor.com/product/as-53-2t-es-4wd/
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#19 » 11:40:03, 30-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni problem med mycket insekter som stör idyllen så finns det ett bra botemedel. Det är att hänga upp en massa fågelholkar så kan man få flugsnappare och andra fåglar som äter insekter. Gärna några ställen där fladdermöss kan bo också.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

tortap

#20 » 11:49:37, 30-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorstigen skrev:Jag har en Stihl FS 131. Vad är fyrkanttråd för något?


Det finns en slåtterbalk man kan montera på FS 131an, det kanske nån har provat? Vet att man brukade slå slåtterängar med dem för EU-bidrag men har aldrig provat själv. https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Ko ... r-145.aspx

Jag har slått sjuka mängder långt gräs med FS130 tror jag att jag har, och vibrationerna är jobbiga. Jag brukar bara köra en tank sen vila händerna. Och gräs är tungt så en fullstor röjsåg skulle bli mitt val om jag skulle göra om det. Proffsvarianterna har bättre dämpade handtag. Hade en mindre gräsyta vid förra huset och den tog jag med lie. Men det blir sjuka mängder hö att göra sig av med :svettas:
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Traktorstigen (trådstartaren)

#21 » 16:44:59, 30-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:
Traktorstigen skrev:Jag har en Stihl FS 131. Vad är fyrkanttråd för något?


Det finns en slåtterbalk man kan montera på FS 131an, det kanske nån har provat? Vet att man brukade slå slåtterängar med dem för EU-bidrag men har aldrig provat själv. https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Ko ... r-145.aspx

Jag har slått sjuka mängder långt gräs med FS130 tror jag att jag har, och vibrationerna är jobbiga. Jag brukar bara köra en tank sen vila händerna. Och gräs är tungt så en fullstor röjsåg skulle bli mitt val om jag skulle göra om det. Proffsvarianterna har bättre dämpade handtag. Hade en mindre gräsyta vid förra huset och den tog jag med lie. Men det blir sjuka mängder hö att göra sig av med :svettas:


Jag har en Makita slysax, till en batteridriven 36 volt maskin som jag kör några andra redskap med.

Men den är väldigt tungjobbad, jag kommer bara några decimeter åt gången och får ont i ryggen av allt vridande och att pressa den i sidledd.

Passar nog bäst som häcksax eller nära fönsterrutor som kan skadas med trimmer.

Det ända positiva är ju eldriften, slipper avgasrök och ljud.

Bild
Senast redigerad av Traktorstigen 09:36:59, 01-05-2024, redigerad totalt 1 gång.
Traktorstigen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:38, 09-01-2020
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Vet inte ännu

Ulf he

#22 » 20:24:23, 12-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Nu har det handlat om teknik här och inget fel i det men det finns en biologisk aspekt också. Kortklippt gräsmatta kan ju vara snyggt och det är praktiskt om man vill använda ytorna. Men sett till biologisk mångfald är det en öken, det tillför inget för miljön. Mal man ner gräset och låter det ligga är det inte mycket bättre, det blir en rätt tråkig flora. Hugger man däremot av materialet lite senare när örter hunnit fröa av sig, låter det ligga lite och sen transporterar bort materialet blir resultatet på sikt en näringsfattig mark med en mycket roligare flora, det kan bli en blomsteräng. Har man nu möjligheten att välja, om man ändå inte är på plats tidigt på säsongen, så varför inte sikta mot det som både kan bli trevligt att se och också kan gynna blommor, fjärilar och annat?


I vilken växtzon bor du? ... funkar det även i zon 6 ... till jamförelse, här har snön precis försvunnit, men gräs är fortfarande brun ... vilka redskap duger att klippa 1 ha så bra för biologiskt mångfald som möjligt ... traktor finns, men den blev j*vla trehjuling idag när 25 år gamla ventil till framdäcken gav upp ...

Ulf
Ulf he
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:09, 28-04-2024
Ort: Luleå, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM-Volvo T 650


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se