Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Stiga åkaren startar inte efter högtryckstvätten

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 16:20:21, 11-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en stiga park president 2003 som jag brukar tvätta-av med högtryckstvätten efter varje körning.

Det händer att den kan tveka lite på att starta efter detta, någon enstaka gång har jag fått vänta en längre stund.
Men nu vill den inte alls. Även fast den har stått ett dygn.

Startmotorn driver motorn men inget tecken alls på tända.


Jag har...
* Lossat alla elkontakter och sprayade med rätt medel samt monterade ihop dom.
* Lossade flottörhusets kopp och bensin flöda så ej stopp i tanken som förvisso har skit i botten.
* kollat säkringen

Jag borde...
* Kolla om det finns gnista på det nya tändstiftet. Är lite rädd för denna process. Kan man göra det utan att ha löst tändstift? Kanske med fastestarpenna som lyser vid spänning.
* Blåsa rent förgasaren. Räcker det då att lossa koppen under, samt filtret över och blåsa överallt eller måste jag lossa förgasaren?
* mäta så det inte är skyddsbrytaren under stolen. blä..
* kolla andra elprylar?
* pröva med startgas

Känner mig omotiverad då jag inte är någon motornisse som kan såntdär såsom ställa tänding och allt vad det är.
Hur hade ni gjort ifall det var er maskin som inte starta?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



Yrrol (trådstartaren)

#2 » 19:50:18, 11-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu kollat och det finns gnista.

När jag lossat bränslefiltret och körde starten så märkte jag att den spottade ut bränsle åt fel håll, mot filtret alltså. Ibland tände den dessutom bränslet/gasen.

Tog isär det mesta som gick och försökte blåsa så gott jag kom åt gällande munstycken och det jag kunde blotta i förgasaren. (hade ej loss den från motorn)

Hjälpte inte. Funderar nu på vad som kan orsaka att den trycker ut åt fel håll? Som är orsakat av högtryckstvätten.
Senast redigerad av Yrrol 19:59:02, 11-07-2014, redigerad totalt 2 gånger.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

bert

#3 » 19:56:26, 11-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova med startgas
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Fredrik_

#4 » 10:39:28, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller bara hålla handen för insuget/förgasaren så den MÅSTE suga i sig bensin då luften är blockerad.
Brukar fungera bra på trötta membranförgasare på de små B&S..

Edit:
Vatten verkar ha högre ytspänning än bensinen och kan därför blockera små kanaler/munstycken, men med nämnda övertalning kan man 'låsa upp'!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Yrrol (trådstartaren)

#5 » 10:57:05, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag hade handen för, och utan tändstiftet i. körde en stund. hjälpte inte. Fast handen blev inte så blöt så den drog nog i sig åt rätt håll såsett. Hade dock väntat mig att det skulle märkas mer genom tändstifthålet.

ska jag hälla i lite k-sprit/e85 ifall det är vatten i tanken?
den var uppfylld med ny bensin samma dag, och jag tvättade bara mot tanken en kortare stund än vanligt.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Thelemorf

#6 » 10:59:03, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med att högtryckstvätta allt i tid och otid är ett ofog som skapar mer problem än det löser.
Om man tvättar ofta behöver man inte högtryckstvätt och om man behöver högtryckstvätt så ska man aldrig spruta direkt mot kontaktstycken, lagerhållare, förgasare, tändning etc etc..

En vanlig trädgårdsslang med munstycke räcker väldigt långt för normalrengöring.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#7 » 11:00:07, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan tändstiftet hjälper det inte, eftersom den då inte pumpar någon luft genom förgasaren, den går ju bara genom tändstiftshålet då!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Yrrol (trådstartaren)

#8 » 11:12:30, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satte i tändstiftet nu - utan kabel.

Körde på starten med handen för förgasaren. Klarade inte hålla tätt så tog en t-shirt och fick trycka hårt. Körde en bra stund i olika lägen på gasreglaget.

Såg att den spottade ut lika mycket bränsle som innan men prövade att starta med tändkabeln på men den baktände ju likt innan.


* Ska jag k-sprita bränslet?
* Ska jag lossa förgasaren helt och försöka plocka isär den för att verkligen kunna blåsarent hålen? (hade tryckluft på burk med långt sugerör som komåt rätt bra)
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Ivar Risslén

#9 » 11:27:15, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nått jag brukar göra med svårstartade motorer är att ge dom en sup genom tändstiftshålet.
Skruva loss tändstiftet och häll några centiliter bensin i hålet. Du kan använda en liten tratt som hjälp eller något annat lämpligt. Skruva tillbaks tändstiftet och sätt tillbaks tändkabeln. Kör på startmotorn och kolla om den tänder.
Innan du gör det så montera tillbaks luftfiltret och det övriga som du har lossat runt förgasaren.

Att köra motorer med elektronisk tändning med att ha tändkabeln loss kan förstöra elektroniken.

Att den spottar eller tänder i förgasaren verkar som om det har blivit något fel på en insugsventil eller tändning.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Michael Meier

#10 » 11:54:43, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yrrol skrev:Jag har nu kollat och det finns gnista.


det säger inte så mye.

Yrrol skrev:När jag lossat bränslefiltret


bränslefilter? du menar luftfilter kanske?

Yrrol skrev: När jag lossat bränslefiltret och körde starten så märkte jag att den spottade ut bränsle åt fel håll, mot filtret alltså


Det kan bli så när luftfiltret inte är monterat.

Yrrol skrev: Tog isär det mesta som gick och försökte blåsa så gott jag kom åt gällande munstycken och det jag kunde blotta i förgasaren


Gör inte så, du ska inte göra så, är du ointresserad? lämna bort arbetet till den som är engagerad i småmotorer.

Yrrol skrev: Funderar nu på vad som kan orsaka att den trycker ut åt fel håll?


Den kanske inte gör det, gör den det är det ett större fel = lämna bort jobbet.
Högtryckstvätt och små motorer :svettas: samtidigt som du har varit förvarnad ett otal gånger (den startar inte, måste vänta) varför har du fått för dei att högtryckstvätta motorn efter VARJE användning?

Bensin och vatten = dålig kombination i en sådan motor, nog lämpligt att rengöra tanken noga samt förgasaren, inklusive demontering .
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Yrrol (trådstartaren)

#11 » 12:37:51, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det blev endel skrivfel.
Den skvätter bränsle mot luftfiltrets sida som den ibland tänder till svag flamma. Engång small det rejält också när jag kört en längre stund på starten.

Jag monterade på luftfilterburken och filtret nu.
I med K-Spirt i tanken.

Matade med startgas både från insugsidan, och testade även att spruta in i tändstifthålet. (i omgångar)
Ingen gnista alls i motorn hur jag än försökte.

Tändstiftet blir blött så nog får motorn gas i sig.
Flottören funkar så den bör inte flöda.

Tyckte tändstiftgapet var något stort, knackade ner den lite på känn - men det hjälpte inte, försökte återställa gapet efter detta. (saknar bladmått samt data om gapet)

Funderar på åka och köpa ett nytt tändstift. Detta har bara brukats i kanske 10 timmar men just att den inte tänder trots gas i motorn.
Tändsyftemet tror jag är bakom skyddsplåt så tvätten har ju inte nått dessa delar.

----

Jag saknar plastkåpan över motorn, så när jag tvättar klippbordet så passar jag på att spola av resten av gräsklipparen också.
Senast redigerad av Yrrol 12:46:57, 12-07-2014, redigerad totalt 1 gång.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

autorep

#12 » 12:43:47, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tippa på att ljuddämpare är tätt / full i vatten eller att det har hänt något med avgas ventilen och då får den inte ut avgaser,

Det som händer är att varannan insugs takt så suger den in och nästa så trycks det ut igenom förgasaren där av sprutar det bensin ur förgasaren.

Kan vara oxå att insugs ventilen kärvar

Då det sug och blåser ur förgasaren, varannan gång kolven går upp och ner,

efter som avgas öppnar varannan gång kolven är på väg upp och då blåser det mindre i insug då,
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

bert

#13 » 12:47:47, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ingen gnista längre?.Ett stift är ju billigt och prova med men eln vad jag hört så är det inte ovanligt att tändspolen ger upp heller men det relaterar ju inte till dina tidigare startproblem
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Yrrol (trådstartaren)

#14 » 12:53:35, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går en slang från motorn till luftburken. Jag satte denna i munnen och blåste. Rejält motstånd men trycker man på så går luft genom någonstans.
Anar att denna i sig inte ska vara fullflödeshistoria i sig men funderat på lossa den infästningsplatta mot blocket (två skruv) och se vad som gömmer sig där.

Var sitter avgasventilen och kan den ha påverkats av vatten?
Känns tveksamt att jag lyckades spruta in i ljuddämparen men ska göra ett test sen och se om det kommer ut något där.
Gräsklipparen står dessutom lutad bakåttippat så nja.

Är dessa ventiler något man kan nå att smörja eller är det demontering av hela motorn?


Gräsklipparen gick fint i många timmar under gräsklippningen före tvätten.
Tvekat har den gjort ibland efter tvätt men gått igång. Har då misstänkt just att jag kanske lyckats få in vatten genom förgasaren, för motor bör väl vara tät upptill vid kylflänsarna.

Tycker motorn snurrar lite väl fort/lätt för att vara tät. 4taktarna kanske har väldigt låg komprission?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Yrrol (trådstartaren)

#15 » 13:57:28, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade nu med nytt tändstift. Tände inte.

Det blåser ut ur ljuddämparen så tätt bör det inte vara.

Körde tändstiftet utanför för kolla gnista. Tyckte gnistorna var väldigt små men kanske inte jämförbart med bilar. Blev lite fundersam om gnistorna försvann ibland eller om dom bara blev på den (under)sidan jag inte såg i dagsljuset.

Kollade motorns oljenivå ifall den var förhög pga bränsle eller vattenläckage. Men nivån var rätt.

Lossade locket till luftburken, lyfte filtret. Endel bensin där.


Funderar nu på..
* Plocka loss förgasaren, ha isär den och blåsa.
* Byta tändspolen eller vad det nu är på dessa.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se