Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vad är bästa lilla maskin för meterhögt gräs?

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Traktorstigen (trådstartaren)

#1 » 11:08:16, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en stuga i Ångermanland som besöks några gånger per sommar.

Då vi gillar sensommaren bäst där så har gräset hunnit växa tills sig rejält. Vi spar också en hel del ytor som blomsträngar om vi kommer tidigare.

Det handlar om cirka 2000 kvm yta och några hundra meter vägkanter.

Vi har ingen traktor eller fyrhjuling, utan en liten åkgräsklippare och röjsåg.

Skulle vilja ha något effektivare för att ge sig på det höga gräset, och tanken är en maskin jag kan gå bakom, då det är rätt kuperat.

Vad bör jag satsa på, tänkte mig en ny maskin då jag är lite orolig för gamla prylar som ska skruvas mer än de körs.

Förut fanns små enhjuliga slåtterbalkar som var väldig smidiga, tillverkas inte dessa längre?

Bild

Det som jag hittar är tvåhjuliga, de känns rätt tunga och klumpiga.

Men de kanske är effektivare?

Backväxel känns som nödvändigt när det är kuperat med risk att köra fast.

Bild

Såg att det även finns små slaghackor att gå efter, men de var väldigt dyra i 35 000:- klassen.

Bild
Traktorstigen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:38, 09-01-2020
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Vet inte ännu



fretchi

#2 » 11:16:38, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vass lie är inte att förakta.

4 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

David, Luleå

#3 » 11:31:31, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har en liten traktor hemma och slår mina ängar en till två ggr per år med en betesputs. Min input i detta är att valet mellan en slåtterbalk för 2000.- eller en betesputs för 15 000.- så var nackdelarna med slåtterbalken att gräset lägger sig som en matta och måste räfsas ihop och tas bort för att inte kväva marken. "ett år går bra, men sen blir det problem" var åsikter jag fick. betesputs eller slaghack mfl. tuggar ner klippet bättre. (slutade med en betesputs för 7000:- för mina 10 000m2 men då har jag ju redan traktorn)

Samma borde gälla lie eller liknande. 2000m2 är inte så stort och du kanske kan mulcha med åkgräsklipparen sen. Men det kanske finns nån mer erfaren än mig som kan bekräfta eller dementera.

Bara en tanke om du inte redan tänkt den.

Om du inte har någon granne med rätt grejer som kan köra över din gård med en traktor. Jag har börjat ta grannens 2000m2 med min puts för lite fikabröd när jag ändå startat upp allt.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Traktorstigen (trådstartaren)

#4 » 11:38:38, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tanke är att ta 500m2 åt gången och räfsa ihop, då vi en en kompostplats nära. Får ju göra det idag, när vi försöker meja ner gräset med åkklipparen.

Jag har testat med Lie, men har nog inte rätt teknik trots liten kurs av senior granne som slår sin äng.

Men då skulle något som hackar sönder gräset egentligen vara det bästa?
Traktorstigen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:38, 09-01-2020
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Vet inte ännu

fretchi

#5 » 12:47:57, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:jag har en liten traktor hemma och slår mina ängar en till två ggr per år med en betesputs. Min input i detta är att valet mellan en slåtterbalk för 2000.- eller en betesputs för 15 000.- så var nackdelarna med slåtterbalken att gräset lägger sig som en matta och måste räfsas ihop och tas bort för att inte kväva marken. "ett år går bra, men sen blir det problem" var åsikter jag fick. betesputs eller slaghack mfl. tuggar ner klippet bättre. (slutade med en betesputs för 7000:- för mina 10 000m2 men då har jag ju redan traktorn)

Samma borde gälla lie eller liknande. 2000m2 är inte så stort och du kanske kan mulcha med åkgräsklipparen sen. Men det kanske finns nån mer erfaren än mig som kan bekräfta eller dementera.


I så fall borde ju gräset kväva sig själv om det inte klipps, vilket inte är fallet. Det tar däremot lite längre tid innan det förmultnar, och kommer inte se snyggt ut lika fort som om du finfördelar gräset.
Ska du testa lie lite mer seriöst, så köp en ordentlig lite. Inte granngården eller jula. Jag köpte en österrikisk(?) knacklie från slåttergubben. tekniken är ganska viktig men skärpan är A och O. Håller du den vass går det förvånansvärt bra. Men så fort den blir slö blir det jobbigt.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

krokodilen

#6 » 15:42:33, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lej grannen att köra av en gång innan midsommar och ytterligare en gång 3:e eller 4:e veckan i juli så klarar du väl det med er åkgräsklippare när ni är där sedan. Låter ju inte som ni prioriterar en välklippt gräsmatta ändå.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Traktorstigen (trådstartaren)

#7 » 16:28:10, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om robotklippare skulle funka om den ställs fram tidigt?

Grannen har en rätt stor traktor med slaghacka, som han kör sina åkrar med.

Men den funkar inte runt våran stuga, med mycket stenar, trånga passager och kuperad terräng.

Han brukar köra av vägkanterna åt oss.
Traktorstigen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:38, 09-01-2020
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Vet inte ännu

Stridis2

#8 » 18:10:55, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet flera som använder robot för de inte alltid är på plats. Gäller både sommarstugor, permanentboende (när du är vid sommarstugan en månad) och hyresfastigheter.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Toost

#9 » 22:14:46, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

det finns ytterligare en maskintyp att fundera över.
"gå bakom rotorslåtter"
det är en maskintyp jag själv var inne på innan jag köpte en beg slåtterbalk. Dessvärre märkligt dyra trots enkel uppbyggnad.
bilden exempel från två olika tillverkare.
Maskinen från Byggmax är kanske mer en rotorklippare än rotorslåtter.
https://www.byggmax.se/gr%C3%A4sklippar ... -p70398083
https://www.texas-garden.com/en/product ... o=90063180

https://www.hemfint.se/rotorklippare-173cc
https://www.p-lindberg.se/varor/skog-oc ... orklippare

Bild
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#10 » 04:29:59, 30-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Gå bakom" slåtterbalkar är en skrivbordsprodukt som fungerar endast på pedantskötta slåtterängar, med välskött grovt gräs.

De är betydligt kämpigare än lie att framföra, balken vrider sig av vridmomentet, och står mest upp på ena hörnet. Även skärpan på knivbladen är avgörande, de har ganska låg skärhastighet för att fungera skämda.


Gissningsvis är en grövre röjgräsklippare (typ något av fabrikatet billygoat) med drivning ett bra alternativ, vi hade några på naturbruksgymnasiet, och de tog det mesta utom stenar & gunnebostängsel.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

GC59

#11 » 06:51:38, 30-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har TS för röjsåg och tråd i denna ? Kör med fyrkanttråd här och det avverkar bra med röjsågen.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

tortap

#12 » 08:31:01, 30-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.as-motor.com/variant/allmaehers/ här är en variant som kanske kan va aktuell. Har aldrig provat men tyskt, brukar va bra.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Traktorstigen (trådstartaren)

#13 » 09:16:28, 30-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

GC59 skrev:Vad har TS för röjsåg och tråd i denna ? Kör med fyrkanttråd här och det avverkar bra med röjsågen.


Jag har en Stihl FS 131. Vad är fyrkanttråd för något?

Bild
Traktorstigen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:38, 09-01-2020
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Vet inte ännu

Fosson

#14 » 09:33:45, 30-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Bygert

#15 » 09:48:52, 30-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det handlat om teknik här och inget fel i det men det finns en biologisk aspekt också. Kortklippt gräsmatta kan ju vara snyggt och det är praktiskt om man vill använda ytorna. Men sett till biologisk mångfald är det en öken, det tillför inget för miljön. Mal man ner gräset och låter det ligga är det inte mycket bättre, det blir en rätt tråkig flora. Hugger man däremot av materialet lite senare när örter hunnit fröa av sig, låter det ligga lite och sen transporterar bort materialet blir resultatet på sikt en näringsfattig mark med en mycket roligare flora, det kan bli en blomsteräng. Har man nu möjligheten att välja, om man ändå inte är på plats tidigt på säsongen, så varför inte sikta mot det som både kan bli trevligt att se och också kan gynna blommor, fjärilar och annat?

3 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se