Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Vedklyvs funderingar

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera såg- och vedmaskiner här

L.tech (trådstartaren)

#1 » 19:19:20, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tittar runt lite på olika vedklyvar inför ett köp.
Dem jag tittat på ligger på runt 20 ton och klyven kan både stå upp och ligga ner.
Men en fundering jag har några har själva kniven på kolven och några inte vilken går lättast och vad kan rekommenderas?
Är det något märke man inte ska köpa och vilka kan rekommenderas?
Det ska vara bränsle motor på dem.
L.tech
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:17, 10-01-2009
Ort: SKÅNE
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey ferguson
Volvo 425



jockefors68

#2 » 22:11:20, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dom flesta har platta på tuben å kniven i ramen ...är nog vettigast så ...då kan man ha ett uppsamlings bord bakom kniven dit klabbarna landar
skulle se till att få en snabb klyv ...med 5-6 tons klyvkraft det räcker gott till är inne på mitt 3 klyvbygg i vinter ..å den ska byggas för å va ybersnabb å smidig gissar den kommer å ha max 3 tom klyv men det räcker till 95% av det jag ska klyva ....
dom andra 2 är betydligt stadigare en på 20 ton å den mindre på 8ton ca men tvivlar på att det behövs
jockefors68
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:10, 09-04-2014

jockefors68

#3 » 23:06:06, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den snabba ska jag bygga med en cyl som har 50mm kolv å gärna 40mm stång å klyven ska max ta 45cm klabb ...dvs 10cm längre ved än jag eldar ...för å slippa tom körning..
tror inte man behöver ha grövre kolv än 63 eller 70mm finns ingen vits med det klyven har då kraft för å ta dom jävligasre klabbarnasom finns...presskraften med 63/70 kolv bör ligga i ca 6-8 ton...med 200bar i systemtryck....
den med 50mm kolv e nog på ca 2-3 ton å klarar det mästa ....precis en sån tubsitter i brosans pilke maskin å den funkar super....
jockefors68
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:10, 09-04-2014

L.tech (trådstartaren)

#4 » 12:56:22, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men klarar en klyv på säg 8 ton alm ved?
Alm ved är ju inte det roligaste att klyva annars.
MTD har ju en på tror det var 22 ton och det var precis att den klarade alm då jag klöv för något år sedan, då hade ju veden legat i ett år och det är värre när den är torr.
L.tech
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:17, 10-01-2009
Ort: SKÅNE
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey ferguson
Volvo 425

jockefors68

#5 » 16:27:50, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

en vanlig 63mm kolv/cylinder fixar ca 6 ton tryck vid 200bar ..jag synar 22 tons tryckkraft vilken dag som hällst på köpes klyvarna

i våran monster klyv har vi en 120mm cyl...dvs ca 110mm kolv den tuben trycker ca 19 ton ....med 200bar system tryck...
felet med den är att den är kraftig som fan men går sakta som en snigel ..ha väl sutte i nån hjullastare nån x
det är därför jag har funderingar om nå harre j*vla pumpar för å få skiten snabb...

i min andra klyv som jag bygger har jag en 80 mm tub vilket ska ha ca 70mm kolv den trycker då ca 7ton vid 200bar det är den jag tror blir vettigast
går att få hyfsat snabb men med bra kraft ....den hammnar nog på trakorn

den 3 jag planerar å bygga ska bli min lilla hemma på garage infarten klyv...liten smäcker å snabb ..siktar på en 50mm kolv med 32kolvstång
kommer knappast att trycka mer än 3 ton men det duger gott å ha hemma som hobby klyv....i brosans pilke ved maskin sitter det en sån tub å den klyver det mästa utan knot.....

kolla in sidan där kan du testa leka med olika cyl så ser du vad du kan förvänta dig ....riktigt bra
http://calculate.pmcgroup.se/sv
jockefors68
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:10, 09-04-2014

jockefors68

#6 » 16:35:05, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

sen se till att tryckplattan sitter fast i klyven ....faxe har en som dom kallar 500 ....dör kolvstången är lös ....kan inte va nån hitt om det går trögt...
det som händer är att man pajar kolstång å främre tätning ....bäst är om tuben är fast satt i bakkant ...har ett stöd fram å en släde som styr på ramen i klyven då håller den.....
jockefors68
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:10, 09-04-2014

L.tech (trådstartaren)

#7 » 19:40:49, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska det vara som deras 700, den sitter fast bak och ser ut som att det är ett stöd i främre delen av cylinder röret.

1 person gillar det här inlägget.
L.tech
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:17, 10-01-2009
Ort: SKÅNE
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey ferguson
Volvo 425

Bengt Erik Eriksson

#8 » 20:14:38, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna är ganska trevlig och välkonstrueradd med bra balans när den ska flyttas förhand. Bensinmotor finns i extratillbehörs listan. Kanske inte 20 tons kraft iofs
http://www.fagerstromsmaskin.se/produkt ... by-klyven/


Edit
Kollade in MTD klyven http://www.mtd-se.com/index.php?id=2999 ... d6c0343429

Blir lite fundersam: 2,6 Kw bensin motor och 25 tons klyvkraft. Måste bli lite långsam även med sekvensventil.

En sak att allmänt fundera på är klyvknivens utformning. Där verkar finas en del att göra. MTDn tyckte jag hade en ganska trubbig, tjock kniv. Tror den kräver mycket kraft för att ens tränga in i träet. Vanliga "svenska" klyvar har i allmänhet ett fasat 15 mm stål som kniv. Tränger in bra men måste tryckas hela vägen igenom för att bli klar. Har en riktigt billig klyv från cheapy med suveränt utformad kniv. Smal vass egg som är förländ med flanker som svänger ut så den blir mycket bredare efter någon decimeter. Bara det sparar massor av tid för biten är rejält klyvd redan efter några decimeter. Onödigt i en vedmaskin som ändå måste knuffa undan veden.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 20:46:12, 18-04-2014, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Ulf

#9 » 20:30:06, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kikar man på olika konstruktioner så funderar man lite;
Om yxan (eller knivarna) sitter i kolven så är risken att knivarna "sticker i sidled mot ett stelt underlag och stången kröks.

På min gamla klyv sitter fästena vid kolvänden på cylindern, detta känns iaf lite bättre och dessutom är det tryckplattan som är i änden på kolvstången.

Vad är det Edvin i Hälge säger om långfredagen, "lida lida stor lida och elände!" :bira:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

L.tech (trådstartaren)

#10 » 21:09:13, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag vill ha tryckplattan på kolvstången med men ska man ha den stående upp så att man ska kunna ta stora klumpar så måste man själva kniven på kolvstången.
Detta blir inte lätt att välja.
L.tech
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:17, 10-01-2009
Ort: SKÅNE
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey ferguson
Volvo 425

jockefors68

#11 » 06:20:17, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hi vi har byggt monstret efter denna typen av klyv....
http://www.youtube.com/watch?v=hWefPmNtEWc
http://www.youtube.com/watch?v=qyOUAgY69f0

här e våran ...är så j*vla dum så jag tror det går lättare att trycka ner kniven i klabben se på filmerna så ser du ju del låter inte att gå trögt ..
vi brukar slå fast en klyvyxa i klabbar som fasnar i den vanliga klyven... å pressa in dom med klyven så klabbarna spräcks då brukar det
enkelt gå köra dom sen ....
Bild
Senast redigerad av jockefors68 07:08:57, 19-04-2014, redigerad totalt 2 gånger.
jockefors68
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:10, 09-04-2014

jockefors68

#12 » 06:38:11, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

bordet är i "punghöjd" för att slippa stå på knä å jobba å ca 70x70 cm stort
vi har även byggt dit en liten kran för att vincha upp dom stora klabbarna +60cm ...
klyven är byggd bara för att ta väldigt grova klabbar som vi inte får in i vedmaskinen ...gissar vi kommer att klyva sönder dom till mer vettiga bitar å köra dom i vedmaskinens klyv då dom går å hantera ...
sen är tanken att göra ett bord av sj pall på sidan där vi kan lägga upp några klabbar antingen med traktorn eller vinchen .....

sen tror jag du har rätt i frågan om kniven...det är viktigt som f-n på bilden är den byggd med en körna av hyvelstål ...å sen ligger det ett 100x12 plattjärn bakom som vi svetsat på mot stålet å laggt sidor av 80x10mm plåt för att få en kil som fläker i sär klabbarna rejält...gissar att stålet sticker fram ca 30mm ur kilen
bara för att sticka fast å börja spräcka den.....
på dom andra jag bygger så har jag hyvelstål i kniven men har satt en stadig 4kant balk i bakkant på stålet
typ 50x50 med 6mm gots för å få fläkeffekten på kniven ...

har härmat jula klyvarnas kniv lite ...en spets å en riktig vinkel som fläker i sär klabbarna sen ..faxe har en bra lösning på kniven axeln i bak kant fläker i sär klabbarna bra å dom har ett väldigt vettigt system för 4 knivens höjd...enkelt som fan men funkar
jockefors68
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:10, 09-04-2014

Lagex

#13 » 11:55:47, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

20 ton verkar överdrivet för en vedklyv. Min erfarenhet är att det förmodligen räcker gott med runt 6-7 ton. När den styrkan är passerad är nog snabbhet och stabilitet viktigare parametrar. Kingarnas king bland vedklyvar måste ju vara Faxes. Dom får bara positiva kommentarer på olika forum. Har själv deras 500 mm model och den är ruskigt bra. Vill man ha styrd cylinder får man dock välja 700 mm modellen.

1 person gillar det här inlägget.
Lagex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:37, 26-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

jockefors68

#14 » 12:37:22, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

på den lilla rackarn ska jag bygga en kniv på kolvstången å en platta bord i botten ...lite som dom jag länkade till men ska göra den omställbar mellan horisontal å vertikal ...men ska se till att då man har den i vertikal läget är botten plattan i ca 80cm höjd från backen för å slippa ligga på knä i klyva ...sen ska jag se till att det blir riktiga bord brevid klyv balken så man slipper plocka klabb från backen jämt....det är jävligt irriterande å tungt att lyfta klabb från backen
jockefors68
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:10, 09-04-2014

unimog

#15 » 10:40:35, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte liggande med flera knivar, då slipper man klyva om till mindre bitar, klart på en gång.
https://www.youtube.com/watch?v=qo7wBUXoQGg

Byggde en stående klyv med flera knivar, trycker ca 9 ton. Har bara kört fast en klabb än, kommer det en klabb med en stor kvist så får man vrida den så att kvisten kommer rätt. 2m3(Säckar) i timmen har jag kört, det jobbigaste är att kapa klabbar med motorsågen... Fördelen med våran är att man bestämmer själv hur stora bitarna ska bli och kör man fast en klabb i kniven så kör man upp mot ett kraftigt plattjärn som gör så att klabben släpper. Hatar när man ska klyva om och om igen lyfta från backen lägga undan för att dom är för stora sedan klyva igen.......
https://www.youtube.com/watch?v=RTypGdadWKA
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se