Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Maskinupplägg vid start av eget företag?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Mr.Mack (trådstartaren)

#1 » 14:53:02, 14-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!
Jag har drivit företag i tjugo år och har alltid gillat allt med motor, men min bransch har utvecklats åt ett håll jag inte längre tycker är kul och lönsamheten likaså med franchiseavtal...

Därför tänkte jag satsa på något jag verkligen tycker är kul trots svag erfarenhet.

Planen är att starta med en hjulgrävare 14-16 ton, köra ett par år för att sen skaffa mig en lastväxlare och en mindre grävare som sonen får köra

Min fråga är om det är någon fördel att planera en vagnpark på detta sätt eller om det är bättre att lägga allt krut på grävare eller lastbil och köpa in tänkbara tjänster? Hur gör Ni ?
Mvh Mats

Otydlig titel ändrad /ja-bond77
Mr.Mack
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:22, 12-03-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



AntonNormark

#2 » 11:50:53, 15-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ju se efter vars behoven finns, sedan kan du investera för att fylla dom behoven så att säga, det löns ju inte köpa en massa saker om du inte har något jobb på dom?
Det vesäntliga är ju inte att ha mycket saker, utan att kunna hålla dom enheter man ha i produktion större delen av året..

Så om man knyter sig till en ekonomisk förening/maskinförmedling så är det ju dom man ska prata med innan man investerar, dom vet ju vars det saknas resurser osv.. Ska man köra i egen regi så måste man ju kolla runt med eventuella kunder..
Det är nog svårt att starta från noll, kan man hålla igen utgifter såsom ammorteringar och andra löpande kostnader så är det ju bara bra..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

dogen

#3 » 12:11:21, 15-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det anton skriver summerar det ganska bra. Just det du undrar över har diskuterats tidigare och jag är av samma åsikt som Anton.

Finns det ett stort hålrum att fylla och där det måste ske snabbt kanske man skall överväga att ta stora lån och investera. Man måste dock tänka på de anställda som man i samma veva måste skaffa. Ingen ide med en massa maskiner som står still bara för att du skall envisas med att köra själv och inte anställa.

Det kan också vara så att du måste göra så för att kunna ta plats plan de andra etablerade aktörerna. Man skall alltid försöka se att man har en bra verksamhet innan man drar igång. Att köra igång och sedan bara kunna erbjuda strul och elände straffar sig omgående. Då är det bättre att avvakta tills man kan erbjuda en bra lösning på kundens problem.

Det bästa som jag ser det, är att kunna starta med minimalt med lån och bygga upp en verksamhet allt eftersom pengar och kunder strömmar till. Det är inte lätt och kanske speciellt inte i denna bransch. Tror du att du kan få ihop en bra lön och samtidigt avsätta pengar till investeringar med en hjullastare så låter ju det som den säkraste iden - dock inte nödvändigtvis den bästa eller snabbaste.

Det är som vanligt en avvägning med risk och konsekvens. Vad riskerar du genom att belåna dig med flera miljoner och vad blir konsekvensen av att det går åt skogen? Så tänker jag alltid.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

martin.thorstensson

#4 » 18:20:39, 15-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lätt att köpa maskin o köra den, men blir dyrt att ha den o titta på. Det krävs ganska mycket jobb till en hjulare under ett år. så nån form av fast körning krävs nästan. löpande jobb är lite riskabelt i starten. Sen gäller det o hålla priserna uppe, slutar jobben komma in så är sänka priserna en dålig lösning. Så gå via förmedling är absolut en fördel !
martin.thorstensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:04, 22-07-2006
Ort: värnamo
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW 95r-2 -03

Mr.Mack (trådstartaren)

#5 » 19:14:19, 15-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era synpunkter
Jag vet inte hur vanligt det är att marknadsföra sig som enmans företag
och vilket genomslag/intrsse det väcker hos tänkbara kunder när man är så "smal"som man blir med en maskin.
Jag går i tron att de flesta jobben kommer genom kontakter och bra referenser och för att ta en plats bland de etablerade krävs att man får chansen att visa sig.

Någon form av konkurransfördel måste nog till, och prisa sig till jobb vill man helst slippa.
Mats
Mr.Mack
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:22, 12-03-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dogen

#6 » 19:20:36, 15-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis. Prisa sig till jobb är enbart dumt. Vi var två killar som startade upp ungefär samtidigt under ungefär samma förhållanden. Jag vågade nog inte vara lika hård med att ta betalt som den killen. Vi fick mer eller mindre lika mycket jobb (han fick faktiskt aningen mer) men han fick in 10-15% mer stålar. Det blir en månadslön extra det. Nu sitter jag på ungefär samma prisnivå, fast...

Jag skall banne mig inte göra samma misstag i denna verksamheten också!
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se