Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta enskild eller ej?

162 inlägg • Sida 7 av 11
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

CountyBruff

#91 » 22:21:53, 14-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Bakom varje framgångsrik man står en förvånad kvinna." :vissla:
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT



DanDiesel (trådstartaren)

#92 » 22:54:21, 14-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag ska ta & se om jag kan hitta nån lämplig revisor,kan ju som sagt va bra att ha.
DanDiesel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:02, 15-02-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 690,Libra minigrävare.Teg 904 RD12

Loke

#93 » 01:36:15, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rör ej heller ett papper...Jo, jag lägger kvitton, följesedlar och tidlappar på köksbordet. Min sambo (chefen) sköter det kamerala och jag tror inte jag skulle klara detta tidsmässigt, inte under ordinarie arbetstid i alla fall. Ska man dra igång någonting eget som är i sig själv tidskrävande så ska man nog minst ha en bättre hälft som håller i pappersarbetet, annars blir det lätt som Villy Strid hade det i Tvserien "Hem till byn" bokföringen i plastpåsar.
Det farligaste man gör i detta sammanhang är att skjuta upp pappersarbetet, äh, jag hinner nog...


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

anders holmström

#94 » 07:54:28, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag håller inte med,jag sköter det grundläggande pappersarbetet själv.Det ger en kontroll och en insyn i vad som ger pengar och vad som kostar i företaget.
Givetvis skall man ha en revisor som sköter moms och bokslut samt att ha nån att bolla saker med.
Men att bara lägga alla papper på köksbordet till frun det tror jag inte på :???:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

LeifAndersson

#95 » 10:49:26, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv har jag en kombination av de två systemen! Jag lägger alla papper i sitt fack på kontoret och ser dem inte mer om allt går som det ska. Men ändå har jag stenkoll på ekonomin och kan förutsäga ett utdrag av en resultatrapport med mycket bra överensstämmelse. Vad vi än gör så gör jag omedvetet eller medvetet en kalkyl i huvudet och får ett ungefärligt utfall på den affären eller sysslan. Sammanställer man i skallen lite snabbt det totala utfallet av dessa "kalkyler" så brukar det hamna förvånande rätt. Vid momsredovisning brukar frugan fråga vad jag tror omsättning respektive utfallet av de olika verksamheterna blivit för perioden , och det brukar vara nästan ruggigt nära "verkligheten"!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Loke

#96 » 12:48:43, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders holmström skrev:jag håller inte med,jag sköter det grundläggande pappersarbetet själv.Det ger en kontroll och en insyn i vad som ger pengar och vad som kostar i företaget.
Givetvis skall man ha en revisor som sköter moms och bokslut samt att ha nån att bolla saker med.
Men att bara lägga alla papper på köksbordet till frun det tror jag inte på :???:


Nu har inte vi någon revisor utan det är sambon som håller i detta då hon har tillräcklig utbildning och kunskap. Givetvis håller även jag koll och insyn på vad som gäller men det är som sagt kärringen som står för själva "revisorsysslorna". Varför ska vi lämna bort pappersjobbet då vi kan utföra detta själv?? Troligtvis så skulle nog även vi anlita revisor om firman tex skulle expandera med en hoper anställda och mer fordon men som läget är nu så fixar vi detta själva.

Det jag ville ha sagt med mitt inlägg var alltså mest menat till de som står i stånd till att öppna eget, att man ska vara beredd på att pappersarbetet tar mer tid än man kanske förväntar sig med allt vad det innebär, moms, bokslut, trolleri med konton hit och dit samt deklaration osv. Att man minst har någon som håller i markservicen om man tror att man ska klara allt själv utan revisor.

Vet flera som startat eget med inställningen att fixa allt själv, och visst kan man klara detta om man har kunskap, tiden och framför allt orken men tex som småbarnsförälder och samtidigt inte lider brist på fritidssysselsättning (renovera, sjuka föräldrar osv) så rekommenderar jag att man tar hjälp av någon (läs revisor) så att inte det blir som jag nämnde att man hela tiden skjuter pappersarbetet framför sig.

Det grundläggande arbetet bör man givetvis klara själv, men för vår del så är vi två om företaget då det inbegriper bra mycket mer än själva åkeridelen och då sambons del är mer åt kontorsvdelningen så ger ju detta sig självt.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

161A

#97 » 13:21:18, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att pappersarbetet tar mycket tid är nog för att man uppfattar det som trist jobb och att det inte genererar något. Om ni som driver företag skulle tänka efter, hur många timmar lägger ni ner på det löpande pappersarbetet varje vecka egentligen? Jag tror att de flesta små företagare inte kommer upp i en halv dag i veckan ens. Om man då försöker se det på ett annat sätt att den stunden ni sätter er ner med papperna så tjänar ni pengar och det är garanterade inkomster för pappersarbetet finns där hela tiden. Varje timme som man sitter själv med papperna istället för att lämna bort de så är det ni själva som tjänar de pengarna som en revisor annars skulle ha. Ytterligare bonus är ju att ni själv får kunskap och insyn i ert eget företag. Om man varje månad lägger 10 minuter på att titta igenom resultaträkningen och jämför med tex förra året så får man bild över vad det är som händer i sitt företag både vad det är som går bra och dåligt, och framförallt VARFÖR det går som det går. Det som syns på bankkontot är bara resultatet av vad som görs i företetaget, förklaringen till saldot finns i bokföringen :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

anders holmström

#98 » 13:52:27, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi är 3-4 man i min rörelse och omsätter knappt 4 miljoner, jag lägger nog 4 tim i veckan på pappersarbete.
Jag har kontorstid Lördag och söndag morgon innan familjen har vaknat, fungerar bra för mig :smile:
Jag tycker det är väl investerad tid för att ha koll på allt som rör ekonomin i företaget :smile:
jag måste ju ändå läsa alla fakturor som kommer,kolla så dom stämmer,märka dom med rätt kund om dom skall faktureras vidare samt kolla i genom fakturaunderlagen så dom stämmer
När jag ändå gjort allt det så kan man ju lika gärna sköta resten med... bara överlämna jobbet med momsrapporten och bokslut till revisorn.
Skall man driva eget så måste man ha ett visst intresse för ekonomi annars är det bättre att vara anställd.
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

1 person gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

DanDiesel (trådstartaren)

#99 » 16:05:42, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer att försöka göra det mesta själv,tycker det är rätt intressant & man lär sig något.
Men min rörelse är ju inte så stor heller.
DanDiesel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:02, 15-02-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 690,Libra minigrävare.Teg 904 RD12

Tjocksmocksjocke

#100 » 16:09:21, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något av det svåraste jag tycker är att värdera sig själv, man gör ett jobb åt någon som om man skulle gjort det åt sig själv med prylar man har liggandes skulle kosta säg 1000:- och lite tid, när man sedan räknar ihop kundens skuld och den landar på 15000:- så vill man gärna pruta med sig själv för att man tycker det är dyrt. Ingen annan skulle göra det billigare, men lik förbenat är det svårt.

Någon annan skulle egentligen fakturera...
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

krokodilen

#101 » 17:08:50, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjocksmocksjocke skrev:Något av det svåraste jag tycker är att värdera sig själv, man gör ett jobb åt någon som om man skulle gjort det åt sig själv med prylar man har liggandes skulle kosta säg 1000:- och lite tid, när man sedan räknar ihop kundens skuld och den landar på 15000:- så vill man gärna pruta med sig själv för att man tycker det är dyrt. Ingen annan skulle göra det billigare, men lik förbenat är det svårt.

Någon annan skulle egentligen fakturera...


Ja vi kan ju konstatera att bokföringen kräver lite kunskap och blir det fel går det ju att rätta upp det med lite hjälp.

Det generellt största problemet är att folk drar iväg och köper 60":s LCD apparater för pengar som ska skattas innan de kanske räcker till en 32" i sovrummet. Detta fenomen är ju svårare och dyrare att fixa.

= ge f-n i pengarna innan de är skattade eller åtminstone överblickade rent skattetekniskt.

Fakturera är svårt, har varit och lyft i en redskapsbod och förbrukat 1+1 timme vid 2st olika tillfällen.

Dvs 600:- + m per singeltimme enligt prislistan då jag tar 600:- för första timmen om det bara är 1 timmes körning eller mindre eller om jobbet understiger 8 timmar totalt. (450:- + m är normaltaxan)

1500:- inkl moms och kunden kommer nog att baxna, hade de bara vetat vart de ville ha skjulet första gången jag var där hade det ju stannat vid 600:-+moms.

Nja då börjar jag ju pruta med mig själv :sad: , å andra sidan är det samma kund som jag räknade bort mig lite hos i våras! :idea:

/C
Senast redigerad av krokodilen 17:13:59, 15-11-2014, redigerad totalt 2 gånger.
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

DanDiesel (trådstartaren)

#102 » 17:11:42, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjocksmocksjocke skrev:Något av det svåraste jag tycker är att värdera sig själv, man gör ett jobb åt någon som om man skulle gjort det åt sig själv med prylar man har liggandes skulle kosta säg 1000:- och lite tid, när man sedan räknar ihop kundens skuld och den landar på 15000:- så vill man gärna pruta med sig själv för att man tycker det är dyrt. Ingen annan skulle göra det billigare, men lik förbenat är det svårt.

Någon annan skulle egentligen fakturera...


Haha,ja precis.
Grävde om en infiltration åt en bybo,när jag räknade ihop timmarna så blev det ca 10000:-,han fick betala 5000:-
Nä det får bli ändring på det,vill dom inte betala så kan dom ju stå där å handjaga med spade då istället.
Får väl ta & fundera ut nån bra timdeb nu när man kör seriöst.
DanDiesel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:02, 15-02-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 690,Libra minigrävare.Teg 904 RD12

Tjocksmocksjocke

#103 » 17:27:18, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du vänta på svar från skatteverket, eller har du fått din F-skattsedel redan?
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

DanDiesel (trådstartaren)

#104 » 18:39:00, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick den igår,gick väldigt fort,trodde det skulle va en stor process det där.
DanDiesel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:02, 15-02-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 690,Libra minigrävare.Teg 904 RD12

LeifAndersson

#105 » 19:15:54, 15-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

DanDiesel skrev:Grävde om en infiltration åt en bybo,när jag räknade ihop timmarna så blev det ca 10000:-,han fick betala 5000:-
Nä det får bli ändring på det,vill dom inte betala så kan dom ju stå där å handjaga med spade då istället.
Får väl ta & fundera ut nån bra timdeb nu när man kör seriöst.


Där får du hela tiden värdera din insats, finns det någon med en effektivare maskin som fortfarande gräver den där infltrationen för 5k, så kan du knappast ta det dubbla! Det där är det allra svåraste mad att ta betalt! Man kan inte bara debitera för timid, det gäller att debitera rätt pris totalt för kundens objekt. Det är katastrof om du får rykte om dig att vara för dyr, och det är inte heller bra om du är för billig, då får du andra problem. Får du rykte om dig att köra för billigt kan du inte räkna med hjälp från andra aktörer i branschen om det kör ihop sig! Så att ta RÄTT betalt är det allra svåraste om man ska ha en framtid i branschen! Kom i håg att du ska inte se andra aktörer som konkurrenter utan som kollegor! Funkar inte samarbetet med "kollegor" skulle inte jag villa "jorda" ordentligt och behöva två grävmaskiner en hel natt för att var på land nästa morgon igen!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se