Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta enskild eller ej?

162 inlägg • Sida 8 av 11
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

DanDiesel (trådstartaren)

#106 » 00:26:16, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
DanDiesel skrev:Grävde om en infiltration åt en bybo,när jag räknade ihop timmarna så blev det ca 10000:-,han fick betala 5000:-
Nä det får bli ändring på det,vill dom inte betala så kan dom ju stå där å handjaga med spade då istället.
Får väl ta & fundera ut nån bra timdeb nu när man kör seriöst.


Där får du hela tiden värdera din insats, finns det någon med en effektivare maskin som fortfarande gräver den där infltrationen för 5k, så kan du knappast ta det dubbla! Det där är det allra svåraste mad att ta betalt! Man kan inte bara debitera för timid, det gäller att debitera rätt pris totalt för kundens objekt. Det är katastrof om du får rykte om dig att vara för dyr, och det är inte heller bra om du är för billig, då får du andra problem. Får du rykte om dig att köra för billigt kan du inte räkna med hjälp från andra aktörer i branschen om det kör ihop sig! Så att ta RÄTT betalt är det allra svåraste om man ska ha en framtid i branschen! Kom i håg att du ska inte se andra aktörer som konkurrenter utan som kollegor! Funkar inte samarbetet med "kollegor" skulle inte jag villa "jorda" ordentligt och behöva två grävmaskiner en hel natt för att var på land nästa morgon igen!


Absolut,de va det jag gjorde.
Innan han fick priset så slängde han åt mig 2000:- & undrade om det räckte,
då kände man sig dyr iaf när man sa 5000:- :???:
Nä det är en balansgång det där med prissättningen som du säger Leif.
DanDiesel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:02, 15-02-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 690,Libra minigrävare.Teg 904 RD12



Loke

#107 » 03:23:02, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

DanDiesel skrev:
LeifAndersson skrev:
DanDiesel skrev:Grävde om en infiltration åt en bybo,när jag räknade ihop timmarna så blev det ca 10000:-,han fick betala 5000:-
Nä det får bli ändring på det,vill dom inte betala så kan dom ju stå där å handjaga med spade då istället.
Får väl ta & fundera ut nån bra timdeb nu när man kör seriöst.


Där får du hela tiden värdera din insats, finns det någon med en effektivare maskin som fortfarande gräver den där infltrationen för 5k, så kan du knappast ta det dubbla! Det där är det allra svåraste mad att ta betalt! Man kan inte bara debitera för timid, det gäller att debitera rätt pris totalt för kundens objekt. Det är katastrof om du får rykte om dig att vara för dyr, och det är inte heller bra om du är för billig,


Absolut,de va det jag gjorde.
Innan han fick priset så slängde han åt mig 2000:- & undrade om det räckte,
då kände man sig dyr iaf när man sa 5000:- :???:
Nä det är en balansgång det där med prissättningen som du säger Leif.


Det värsta är att ta på sig jobb åt släkt och goda vänner, transportkostnaden för ett enstaka gruslass kan man ju kanske bjuda på men blir det mer jobb så har jag lärt mig att inte vara blyg utan säger rakt ut vad jag vill ha för fortsatt jobb hos denne och fortsättningsvis blir det på löpande räkning.. Givetvis blir det ju i regel lägre än ordinarie priser men betalt för omkostnaderna, vad makinen/lastbilen kostar vill jag nog ha betalt för. Att betala för att man är juste och ställer upp har man kommit över för många år sen. Frågan man ofta får av släkt och vänner är vad vill du ha för det och det jobbet, jag brukar svara att dom får stå för dieseln och och bjuda på fika/käk. Brukar ävenn klämma in vad jobbet skulle gå på om dom lejde via någon åkeriförening så att dom får en hint av vad det egentligen skulle ha kostat, sen får deras samvete avgöra.

Hade ett jobb på gång i våras åt en grannfamilj, räknade så snålt jag bara kunde för att få skiten att gå runt, Fixade utsättning och planering hur jag skulle tackla uppdraget på billigaste sätt, allt med tanke på att det skulle bli så billigt om möjligt för grannen som tydligen hade det väldigt magert på grund av olika händelser, jag gick dit med priserna uppskrivna på ett papper och gav dom. Mnjaääuuh, vi måste nog fundera på detta sa dom, Dom lovade att höra av sig samma vecka hur än dom skulle göra men hittills har dom inte hört av sig, Dom tyckte väl det ar för dyrt, då hade jag redan lagt ut tid på jobbet, funderat ut priset, vara med på utsättning, kollat med en annan uppdragsgivare om jag kunde skjuta lite på
hans jobb och igånskakande av traktorgrävarn som krävdes för detta jobb.
Dom har inte nämnt något om detta lite större jobb trots att jag träffat på dom flera gånger. Dålig stil tycker då jag.
____________________________________________________________________________________________________________

Värst var det när en snubbe ville att jag skulle köra hem pelletspallar från något varuhus. Jag har faktiskt inte tid just nu svarade jag. Ja men du kanske kan sticka emellan sa han. Ja, om flaket hade varit tomt så skulle kanske det gå men nu är flaket fullt hela tiden och först måste jag hem och lossa alla grejer och lyfta på pallyften. Efter körningen så ska alla grejer upp på flaket igen så pelletspallarna får du nog fixa själv den här gången. Förresten sa jag, varuhuset kör ju ut pelletspallarna med egen bil, så du kan väl få hem pelletsen på det sättet. ÄÄhh, svara snubben dom vill nog ha kanske 200 kr pallen för hemkörning....... Det blev ingen pelletskörning den här gången och jag funderar än i dag vad han trodde att jag skulle ta för pris för att köra hem hans pellets för.

Då det gäller lastbilar tror tydligen folk att det inte finns några omkostnader, det verkar nästan som dom tror att man är ute och åker i kring för skojs skull. Folk har även en sanslös fakturaskräck, då många drar åt sig öronen då man nämner att betalningen kommer att ske via faktura.
Trots att man förklarar för dom att allt tex grus vi kör köper vi på grusgropen och därigenom får en faktura från dom. Därför måste vi i vår tur fakturera våra kunder, annars går det ju käpprätt åt helsicke vid en eventuell revision. Skulle vi köpt allt grus för att lägga upp på hög så hade vi nog snart en egen grusgrop här på gården. Detta är bla en detalj som många kunder har svårt att begripa då resonemanget liksom är,kan du fixa en par gruslass, du kanske kan sticka emellan, men då vill dom ju helst även slippa momsen.

Håhåjja
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

anders holmström

#108 » 10:55:26, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag gör av princip inga svartjobb, att jobba svart och dränera verksamheten på pengar är som att skjuta sig i foten :huh:
jag vill kunna ta ut pappadagar och veta att om jag skulle bli långtidssjuk eller skada mig så skall jag få ersättning från fsk :smile:
den enda som tjänar på svartjobb är kunden
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

3 personer gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

LeifAndersson

#109 » 11:47:25, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så bra idag att det nästan är omöjligt att sätta in kontanter till kontot. Många vill betala kontant på plats och indirekt då också betala svart och slippa momsen, då är det så bra att kunna skylla på "bankfan", och säga ska du betala med kontanter så måste jag sätta upp en timme till på dig när någon måste fåra fara till stan och stoppa stålarna i en automat och det tar tid!
Slippa hantera kontanter öht. och betalning rätt in på kontot är vad man ska sträva efter, om det inte är en känd dålig betalare förstås, då får han rada upp papperspengar på disken innan det blir något gjort. Men då har man redan räknat in den där resan till banken i priset! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

falcon

#110 » 12:03:45, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag inte inom maskinbranchen utan bara intresserad av allt som har motorer och som jobbar med IT. Funderar på att starta upp en lite enskild firma vid sidan av ordinarie jobb (har ok från arbetsgivare) så att man enklare kan ta betalt för sina tjänster istället för att ge bort det. Självklart lite för att kunna säga "Vill du ha min rekommendation så kostar det x kr" och på så vis slippa att man blir "ansvarig" för något man tipsar om utan ha fått något tillbaka.

Nu till min fråga, någon som testat de där bolagen där man kan fakturera utan att driva firma? För min del kanske det är smidigare än att skaffa F-skatt och allt vad det innebär...
falcon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:35, 27-12-2009
Ort: Valdemarsvik, Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

per-åke

#111 » 12:52:08, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

falcon skrev:
Nu till min fråga, någon som testat de där bolagen där man kan fakturera utan att driva firma? För min del kanske det är smidigare än att skaffa F-skatt och allt vad det innebär...


Har en polare som driver sitt företag på det sättet. Han tycker det är riktigt smidigt, men dom tar bra betalt för det. Tror det var 25% men är inte helt säker.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

LeifAndersson

#112 » 13:26:31, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där uppläggen är mer för de som inte kan driva egen firma av någon anledning, eller att uppdragsgivaren kräver en "anställning" för att han inte anlitar egenföretagar "konsulter" av någon anledning!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jörgen.ottosson

#113 » 13:33:25, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:
falcon skrev:
Nu till min fråga, någon som testat de där bolagen där man kan fakturera utan att driva firma? För min del kanske det är smidigare än att skaffa F-skatt och allt vad det innebär...


Har en polare som driver sitt företag på det sättet. Han tycker det är riktigt smidigt, men dom tar bra betalt för det. Tror det var 25% men är inte helt säker.


Jag tycker personligen att det kan vara ett bra upplägg för enstaka uppdrag, men om du avser att driva företag så gör det!

ex. får sådant företag som fakturerar åt andra. https://www.frilansfinans.se/howto
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Lars.A

#114 » 18:36:23, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lånar denna tråden med ytterligare frågor!

Vi tar tanken med att du som privatperson vill köa en grävare, för privat bruk!
Om man skaffar Fa-sedel och startar ett företag för att dra momsen ( det blir ju som sagt liite billigare så )
Då kan man ju ta vissa uppdrag vid sidan av sitt ordinarie jobb och på så sätt finansiera sitt köp!
Man har då försäkringar om nått skulle gå fel, vilket man inte har om man hjälper någon eller jobbar svart!
De första 5 åren kan man slå ihop det negativa resultatet med A-skatten!
Om man dessutom köper maskinen genom att sätta in eget kapital ( ej låna till maskin och inventarier )
så har man rätt till 7% ränta på pengarna!
Men vad händer m man inte får några uppdrag! eller inte vill ha några?
Kan man ha företaget vilande istället?
Kan man överhuvudet taget gräva åt sej själ utan att ta upp det som en förmån?
:screwy: :huh: :klia:
Detta är en djungel av paragrafer!
Kan något gå sönder!.... är det bara att vänta.......
Lars.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:03, 09-11-2014
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: HYMAS H52 83:a ( Såld 2022 )
Volvo V70 D4 16
Volvo V70 D5 02:a
Volvo 940 91:a
Brofjord 36 ( Motorseglare )
Bala Agri 321 P ( Vedmaskin )

63an

#115 » 19:08:10, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De beror ju mest på hur rymligt samvete du själv har? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#116 » 19:15:25, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En näringsverksamhet ska ju bedrivas självständigt, yrkesmässigt och med vinstsyfte (eller i alla fall ge ett överskott i form av lön till ägaren)

....det är ju inte förbjudet att vara så dålig företagare att du inte lyckas få ett enda jobb, men utan inkomster får du också svårt att göra av drag för moms reservdelar och diesel mm .....i alla fall i längden (och detta "dödar" ju en del av vitsen) . Under de första åren så kan ju verksamheten gå med förlust, men fortsätter detta år efter år så uppfyller du ju inte kravet om "visnstsysfte" . Det som då kan hända är att du får F-skatten indragen och ev. få återbetala moms på de inventarier du har om de anses vara "privat köp" och inte ha något med ett företag att göra.
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an

#117 » 19:19:38, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å där sprack rymliga samvetet :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#118 » 19:30:57, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

...men vissa är mer svårspräckata än andra
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

krokodilen

#119 » 19:57:56, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om spräckta samveten, har du nåt verkligt fall du kan peka på Jörgen, där Sv agerat med att kräva momsen tillbaka?

7% ränta på insatt kapital vem ska betala det vid scenariot nästan utan inkomst Lars drar upp och avdraget mot A-skatten är ju ett allmänt avdrag med dess innebörd.

Jag skulle påstå att Lars A:s scenario i övrigt funkar så länge man visar på viss omsättning varje år.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#120 » 20:18:37, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om kravet att ett företag ska gå med vinst ska spetsas till lite skulle skatte myndigheterna kunna stjälpa en och annan bonde i det här landet. Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se