Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Dröjsmålsränta?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Peter.Deremar (trådstartaren)

#1 » 19:35:42, 14-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har letat som en galning efter något vettigt svar på min fundering utan resultat.
Tänkte att jag provar och ser om det är någon här som kan hjälpa mig.

Har jobbat åt en kund under ett års tid och det har varit lite si och så med betalningar i tid, men hittills har det inte varit mer än en vecka sent iaf. Tills nu när sista fakturan skulle betalas :-/
Har tjatat och skickat påminnelse till dem men fortfarande inte fått in pengar 11 dagar efter förfallen faktura. Nu har de dock lovat att betalningen gick iväg idag, men då undrar jag om det går att skicka en faktura på dröjsmålsränta i efterhand?

Jag har nämligen inte kunnat betalt in min skatt i tid pga detta :(

Eller måste det gå ännu längre tid innan man kan göra nått sådant?

Det står både i avtalet mot kunden och på fakturan att dröjsmålsränta enligt lag tas ut vid försening, men har inte brytt mig om det tidigare då det inte blivit så många dagar sent.

Även om det inte blir någon större summa kanske (men fakturan var nästa sexsiffrig iaf) så känns det som att de borde få betala nånting extra för allt strul som jag råkar ut för.

Hoppas på att någon har lite mer kunskap om sånt här än vad jag har.

/Peter

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk
Mitt lilla garageprojekt.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

Signaltekniker på järnvägen.
www.pdsignal.se
Användarvisningsbild
Peter.Deremar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:13, 23-08-2006
Ort: Knivsta/Östuna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



BosseJ

#2 » 19:42:07, 14-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Javisst, skicka en räntefaktura till dom! Du kan ju, om du orkar, räkna ut räntan på alla fakturor som varit sena under året. Det kan vara lämpligt att speca varje faktura för sig förstås.
Om det är värt det får du ställa emot chansen att få ev. framtida uppdrag av samma firma, den chansen minskar nog drastiskt med detta förafarande. Men det kan vara bra att sätta ner foten.

/B
Glad amatör som försöker lära sig genom att fråga, undersöka och försöka.
BosseJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:21, 01-04-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430, -74
BM 425 Terrier
Can Am Outlander 500 XT, -11

magloman

#3 » 19:42:23, 14-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får ta ut avtalsenlig ränta from 30 dagar efter fakturadatum. Dvs den ränta som står på fakturan.

Spelar heller ingen roll om du kört med 10 eller 20 dagar bet vilkor. 30 som gäller att räkna ränta efter. Har du tex spcs adm så fixar programmet detta själv.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

LeifAndersson

#4 » 20:05:39, 14-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Maglo skriver får du inte debitera dröjsmålsränta före 30 dagar från faktureringsdatum. Sen ska man inte vara för grinig när det gäller dröjsmålsräntan, men däremot är sen betalning ett varningstecken som man ska ta på alvar. Drar betalningarna ut mer och mer är det läge att kolla upp läget, det har hänt att vi klivit av i tid när riktigt gamla kunder kommit på obestånd. Ser man att det håller på att hända något så var inte rädd att hoppa av i tid. En förlorad kund överlever man, men en förlorad kund med flera förfallna fakturor kan vara värre att fixa! Så halkar någon efter med betalningarna ta då reda på varför och om det finns hopp om att det fixar sig.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se