Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Start av Aktiebolag

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Tobbe.Stenberg (trådstartaren)

#1 » 17:43:24, 30-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har 2 frågor om aktiebolag.

1: Man ska idag ha 100 000kr aktiekaptial när man startar ett AB, Hur har ni med AB gjort.. Startat enskild firma innan och jobbat ihop dom 100, eller lånat?

2: Räknas t.e.x Maskin som ett kaptial om man vill starta AB.?

Ursäkta om frågorna är dåligt formulerade.


Mvh Tobbe
Tobbe.Stenberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:01:11, 08-12-2008
Ort: Falköping
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hamm DV85 - Asfaltsvält



Bosse_A

#2 » 18:08:19, 30-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Nu ändrar sig ju bestämmelser allt som oftast, men du bör kunna använda tillgångar i den enskilda firman att sätta in i aktiebolaget. För närvarande måste man ha en auktoriserad revisor i aktiebolaget, men denna bestämmelse kommer att försvinna om något år.
Jag förmodar att du har någon som för närvarande hjälper dig med deklarationen av din nuvarande firma och det bästa är att fråga denna om hur du ska finansiera ditt aktiebolag.
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Ingvar

#3 » 18:29:00, 30-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godkänd revisor räcker, vill jag minnas.

Men annars är det ju så att du kan föra in dina maskiner i bolaget som aktiekapital ja. Men för att det ska bli riktigt så ska då nån oberoende värdera dom så att det verkligen är 100 000, det räcker egentligen inte att man själv tycker det, utan bolagets revisor ska godkänna att det är tillräckligt.
Väljer du istället att låna pengar till aktiekapitalet ( vilket egentligen är enklare, då är det ju bara att sätta in pengarna..) så kan du sätta in dina maskiner som ett aktieägartillskott, och dom summorna det då blir ska man hålla reda på, för dom har man rätt att ta ut igen. Det är alltså jämförbart med en egen insättning i en enskild firma.

Tänk också på att det nu är skitenkelt och billigt att starta ett nytt AB, det kostar bara ett par tusen på bolagsverket, och går på 2 veckor. Det finns alltså inte längre nån anledning att betala 10 000 för ett färdigt lagerbolag som man gjorde förr, då det tog ett halvår att starta ett AB.

När jag startade mitt senaste så skrattade dom bara på banken när jag sa att jag skulle göra det själv..Jaja..välkommen tillbaks om ett halvår då sa han.. Gissa om det var lång näsa när jag kom 1,5 vecka senare med reg-beviset. :)
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Tobbe.Stenberg (trådstartaren)

#4 » 18:52:09, 30-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken är att jag ska köpa mig en huddig 860/1160, och då hamnar man en bra bit över 100 000kr. Just i dessa lite knakiga tider så vill man ju inte låna för mycket.. Då räcker det alltså att låna till Maskinen och inte Maskin + 100 000kr om jag fattade dig rätt.. Jag har inte pratat med revisorn, då detta var en ide jag fick igår, och dom är rätt dyra på helger
Tobbe.Stenberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:01:11, 08-12-2008
Ort: Falköping
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hamm DV85 - Asfaltsvält

Bosse_A

#5 » 18:59:04, 30-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar skrev:Godkänd revisor räcker, vill jag minnas.
Jo det är riktigt, men betalt tar de; den nyligen anlända fakturan var nästan 10 000:-.
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

thomas210b

#6 » 21:35:33, 30-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall du använda maskinerna till aktiekapital så behöver du få dem värderade av en auktoriserad värderingsman.
Och de skall vara värda 100 000 kr mer än vad du har lån på maskinerna för att kunna användas till aktiekapital (övervärde)
Överlåtelseavtal skall också upprättas om du överför din enkilda firma till AB:et
Regbevis är inte svårt att få men det kan vara klurigt med namnet på bolaget då de blivit ganska tuffa med det.
Dessutom skall det upprättas en styrelse och styrelseprotokoll (en del papper är det)
Själv tog jag LRF:konsult till hjälp och de tog ca 4500kr vill jag minnas för att registrera och upprätta överlåtelse avtal och alla andra papper när jag gick över från enskild till AB i våras!
thomas210b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:11, 07-07-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se