Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Registrera fastighet som jordbruksfastighet?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Wizzman (trådstartaren)

#1 » 13:26:28, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag och min sambo ska köpa ett hus som styckas av från en skogsfastighet.
Fastigheten blir på 5.2ha och består av hagmark, lite åkrar, ett kärr och en liten remsa skogsmark.
Jag vet att det finns vissa fördelar med att registrera fastigheten som jordbruksfastighet, men jag blir inte riktigt klok på vad det innebär. Vi kommer inte att ha någon större verksamhet på marken, men några kronor kan det bli. Ska bl a avverka den lilla skogen som finns, det kan bli lite inkomster i form av arrende eller Eu-bidrag i framtiden.

Om vi registrerar den som jordbruksfastighet, måste vi då även registrera ett företag och skaffa F-skattsedel?
Hur påverkas taxeringsvärdet av jordbruksfastighet kontra småhus?

Kan man göra avdrag för saker som passar i verksamheten, men som jag inte har utrustning till i firman?
T ex, jag har traktor, skogsvagn och motorsåg privat, jag kommer använda den utrustningen för att hugga ner och köra ihop timret som ska säljas från jordbruksfastigheten. Kan jag dra av kostnader för motorsågsbensin, kedja, ett rimligt antal liter diesel till traktorn fast den ägs av mig privat?

Kan jag även ha annan verksamhet i samma firma? Isåfall är det ju solklart att jag även måste skaffa F-skattsedel, men går det?
T ex, jag har även en baklastare, det kan bli aktuellt att skotta gårdsplaner åt folk på vintern, även baklastaren är ju då privatägd.
Jag och min far har en verkstad som vi använder privat, med billyft, däckmaskiner, diverse verktyg, som vi också äger privat. Kan jag åta mig att kränga däck, byta bromsar och sedan fakturera från jordbruksfastigheten/företaget? Kan företaget isåfall betala omkostnader såsom el för verkstadslokalen, reparationer på utrustningen osv?

Många frågor blir det.
Viktigast just nu är egentligen, ska jag försöka få lantmäteriet att sätta fastigheten som jordbruksfastighet eller inte?
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



Mats i Myrhult

#2 » 13:52:35, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det korta svaret är, alltid jordbruksfastighet om LM går med på det!
Det öppnar betydligt fler möjligheter för exempelvis:
Jakt
Stöd
Bygglov
Företagande
Djurhållning
Tillköp av mark

Sedan är det fritt vad man vill göra av det.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Ivar Risslén

#3 » 14:50:03, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prata meed lantmätaren innan ni styckar ut fastigheten. Jag har hört att det måste vara en viss storlek för att det ska gå att få den som jordbruksfastighet.

Mycket av det du räknade upp måste du nog ha en särskild firma för, det går inte att räkna in i jordbruksverksamheten. Men du kan registrera en enskild firma och där även ange att du ska syssla med skogsbruk och liknande verksamhet plus allt det andra som du räknade upp.

Jag glömde att svara på sista frågan och det blir nog ja, det är nog lite fördelar med att ha det som jordbruksfastighet men det finns även vissa nackdelar beroende på vad du tänker syssla med. Men de får du leta rätt på själv eller du kommer att upptäcka dom när det blir dags.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

161A

#4 » 17:24:36, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jorbruksfastighet räknas som en näringsverksamhet och baskattas som det. Något att fundera på om man tex ska sälja den en gång i framtiden vad det innebär med skatt osv.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

jonha134

#5 » 18:09:39, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft flera diskussioner med både lantmäteriet och skatteverket rörande detta. Slutsatsen var att lantmäteriets "klassning" är helt orelevant ur ett ekonomiskt perspektiv. Det som är relevant är skatteverkets klassning (som är helt oberoende av lantmäteriets dito). Skatteverket bedömer i huvudsak utifrån vilken verksamhet som faktiskt bedrivs.

Det var de besked jag fick i alla fall.
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141

jpd

#6 » 18:38:34, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit ute för samma sak - kommunen/lantmäteriet föreslog något som skatteverket sen ändrade på. Skatteverket har inte mycket att välja på annat än att följa lagen.

Läs fastighetstaxeringslagen kap2 §4 där det framgår att gränsen går vid två hektar.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

MickeR

#7 » 23:33:57, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det inte lantbruksfastighet med automatik över en viss storlek (kan det ha varit 2.5ha)?
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

jpd

#8 » 08:17:57, 17-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 hektar är gränsen.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Wizzman (trådstartaren)

#9 » 13:04:11, 17-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren!

5.2ha borde med marginal vara över gränsen alltså.
Om jag förstår rätt spelar det ingen roll vad lantmäteriet sätter, utan det är vad jag kan övertyga skatteverket om som är det viktiga?
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Caffe4x4

#10 » 19:36:51, 17-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:2 hektar är gränsen.


Men 2014 är det dags för skatteverkets omklassning av fastigheter (vilket de gör då och då) och då ska allt under 4ha bli "villa".
Något som inte berör trådstartaren men kanske andra...

Källor på sånt är alltid bra, men min källa är ATL och de har ju stängt sin webbplats om man inte betalar.
Nylantis [neulaantis] (Adjektiv) Person som flyttat till landsbygden, till skillnad från person som vuxit upp på landsbygden.
Användning: Om person som vill visa upp sin nyvunna lantlighet genom att till överdrift ägna sig åt lantliga sysslor.
Användarvisningsbild
Caffe4x4
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:46:55, 20-09-2013
Maskintyp: Ej angivet

Ingvar

#11 » 09:52:29, 28-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ur beskattningssynpunkt så finns det bara två slags fastigheter att välja på: Näringsfastighet och privat fastighet.
En privat är ju då en villa och tomt ( och det gäller ju även bostadshuset på en gård)
Övrigt är näringsfastigheter, och har man en sån, så är man automatiskt näringsidkare. Men det innebär inte mer än att skatteverket förväntar sig att man lämnar in en näringsbilaga till deklarationen.
Vill man ha F-skatt och bli momsregistrerad så är det ju helt separata saker som man får ansöka om.
F-skatt är ju bara nödvändigt om man tänker sälja tjänster. För att sälja lite skog behövs inte F-skatt, däremot om man jobbar i andras skogar.
Momsregistrerad är ju bra att vara, det gäller ju dock att kunna visa skatteverket att man kommer att sälja nåt nångång också, och inte bara ska få tillbaks moms på allt man köper till 'firman' i all evighet.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se