Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Firma när man redan har firma?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Sorkjagaren (trådstartaren)

#1 » 03:22:23, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte höra om nån vet hur det är med regler för enskild firma. Idag är jag webbdesigner / utvecklare / allmän IT-gubbe med eget företag sen 10 år tillbaka, F-skattar och lever alltså på detta. Sen har man ju också nyligen införskaffat en MF traktorgrävare som "leksak" tillsvidare :mrgreen:

Låt säga att jag blir så bra på att hantera den att jag känner att jag skulle vilja göra några jobb åt grannar, släkt och vänner, kanske även mer än så. Låt också säga att jag vill göra dessa jobb vitt i så lång utsträckning det går (liten princip jag har). Hur gör jag då egentligen? Enskild firma innebär ju egentligen bara att jag som person får bedriva näringsverksamhet, firman är ju ingen "juridisk person" i sig själv så som ett AB eller HB är så jag lär ju inte kunna registrera en ny firma.

Räcker det att bara uppdatera firmans beskrivning hos skatteverket till t.ex. "grafisk formgivning, programmering och grävarbeten" och sen köra på som vanligt med grävning på deltid? Accepterar skatteverket det i så skilda branscher? Har läst lite andra trådar här och det verkar som att det går att göra så, och jag antar att bokföringen blir densamma dvs faktura 50 och 51 kanske är IT-jobb, sen kommer faktura 52 för ett grävjobb, 53 kanske IT-grejor igen osv? Känns lite rörigt men det måste väl bli så.

Får man isåfall sätta ett annat företagsnamn på grävfakturorna och liksom hålla isär dem utåt sett? Så att man driver webbgrejorna under "Webbia" i marknadsföring, på fakturor m.m men grävgrejorna under "Grävia"? Och isåfall uppstår ju en annan intressant fråga - får man i teorin göra såhär hur många gånger som helst och lägga fler och fler bisysslor på samma firma (man är ju mångsysslare :grin: ) eller säger skatteverket stopp nånstans?

Låt säga att man också vill göra svetsarbeten och odla gurkor för försäljning (nej jag gör ingetdera), kan man då bara registrera namnen Svetsia och Gurkia också och köra alla fyra på samma enskilda firma? Eller kommer det nån punkt då man är tvungen att slanta upp 100 kkr och öppna separat AB istället?

Det här med separata namn utåt känns lite som en nödvändighet även om det är samma enskilda firma i grunden som allt görs under, har aldrig tyckt att det känts särskilt seriöst med företagsnamn i stil med "Pelle Persons elservice, entreprenad, krukmakeri och grisfarm AB" :mrgreen:
Den som söker, han letar.
Användarvisningsbild
Sorkjagaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:19, 19-10-2009
Ort: Gävle
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50 HX (1989)



AlexanderN

#2 » 07:38:08, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda viktiga juridiska är att du ser till att få en F-Skattsedel för utan denna får du inte fakturera. Registrerar dig för moms om det inte är gjort.
Att använda flera varumärken är inga problem på fakturan men det måste ändå framgå vilken som är den juridiska mottagaren sedan kan du sätta en annan logo på som komplement men man ska kunna uttyda vilken man betalar till.
Sedan är det lättast om du i din egen bokföring skapar sk resultatenheter och där kan du bokföra de olika grenarna och få ut resultatrapporter på den verksamhetsgren du önskar fast det är i samma bolag. Alla bokföringsprogram som spcs etc ha denna funktion.
Användarvisningsbild
AlexanderN
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:06, 20-10-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: åKERMAN eW230

Robban_C

#3 » 09:45:53, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert, svaret är "JA" på i stort sett varenda fråga du ställer. Jag driver två verksamheter inom ett och samma företag (företagsform Enskild firma). Detta har jag nu gjort i fem år utan problem.
Sen kan jag rekommendera separat Plusgirokonton för respektive verksamhet. Då blir ftg "ägare" av de olika kontona men kontona kommer utåt sett bara att heta "Svetsia" och "Gurkia", dvs det ser bra och korrekt ut mot kunden.

Och separat resultatenheter i bokföringen á la Alexanders förslag kan jag också rekommendera. Jag har så och kan därmed se vilken del av ftg som ger vilken avkastning etc. De handlar i stort sett om att skapa "dubbel uppsättning" konton för in- och utpengar.

Det såvitt jag kan se enda felet i ditt inlägg är att du kan inte registrera "Svetsia" och "Gurkia", ditt ftg kan ju bara ha ett enda namn. Det kan ex vis vara "Robbania" :mrgreen: och sen kan det stå "Svetsia" och "Gurkia" på fakturorna.
Då kommer du att bli "känd" som "Svetsia" respektive "Gurkia" hos en del leverantörer och som "Robbania" hos en del andra beroende på om deras affärssystem kräver ftg:ets namn eller om dom nöjer sig med det verksamhetsnamn som gäller för just den kundrelationen.

Viktigt är det här med verksamhetsbeskrivningen hos Skatteverket. Om grävjobb (eller vad du nu ska kalla det) inte finns med där så får du inte göra inköp för den verksamheten. Däremot får du fakturera inom vilken bransch som helst, till och med även om du inte har rätt verksamhetsbeskrivning.

Såvitt jag kan förstå så finns det ingen gräns för hur många verksamheter du får ha inom ett ftg. Jag har dock valt att begränsa mig till två eftersom mitt dygn bara har 24 timmar. :grin:

Och namnet på fakturorna är oväsentligt men där måste givetvis stå rätt moms/F-skattenummer, det är ju det som är den egentliga identitieten.
Du kan ju göra som jag, mina fakturor görs i Excel, jag har två olika mallar, en per respektive verksamhet. Från början var det i stort sett bara loggan som skilde dem åt. Nu har "grävfakturamallen" utvecklats pga ROT etc så det skiljer lite mer men i stort sett är det fortfarande samma ursprung. Alla fakturor de senaste 10-15 åren baseras på samma ursprungliga mall. Recycling är visst modeordet för dagen? :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ingvar

#4 » 10:53:36, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gång haft flera olika verksamheter på mig själv, och precis som Robban säger så är det inget hinder. Däremot hade jag då faktiskt olika momsregistreringsnummer, efter personnumret är ju momssiffran, normalt då 01, jag hade även 02 och 03. Riktigt varför det blev så här kommer jag inte riktigt ihåg, och nån nödvändighet kan jag inte se. Däremot var det ett jädra meck att komma ihåg alla momsdeklarationer hela tiden :)
Eventuellt kan det ha varit att en verksamhet var uthyrning av lokal, med frivillig skattskyldighet, men jag ser inte riktigt det behovet längre heller, eftersom det finns en ruta för just det på momsdeklarationen..

Jag får ursäkta det dåliga minnet med att det var 25 år sen nu..kanske tyckte jag helt enkelt att det var coolt med lite olika firmanamn... :lol:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

hafiack

#5 » 12:22:11, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har kollat med skatteverket ang detta. Det är som de tidigare sagts inga problem. Man kan registrera flera olika bolagsnamn utan problem. Sen när man registrerar hos skatteverket får man då avgöra hur stora de olika verksamheterna är i procent av det totala 100. De tyckte det var bäst att man har två helt skillda bokföringar, du driver alltså i praktiken två helt skillda företag men med samma moms nr. Sen när det kommer till deklarationen så läggs detta ihop till en verksamhet på blanketterna. Går den ena verksamheten minus och den andra plus så kvittas det mot varandra, eller om plus sidan går så bra att det ändå blir vinst så får du vinst.
Mikael Heurlin
Mickes Schakt

Hyr ut mig som maskinförare i Kalmar/Öland
hafiack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:11, 06-05-2008
Ort: Öland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW130-7 -06
Hitatchi ZX140W -10
Huddig 1260B

Ingvar

#6 » 12:31:55, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

hafiack skrev: De tyckte det var bäst att man har två helt skillda bokföringar,


Det kan nog vara så att skatteverket har lite si och så kunskaper i finesserna i ett bokföringsprogram. Utnyttjar man de möjligheter som finns inbyggda, med kostnadsställen och resultatenheter, så går det ju fint att bokföra alla verksamheter i samma, och ändå få dom uppdelade efter behag.
Av egen erfarenhet vet jag, att det inte får bli för krångligt och tidsödande med bokföringen, då finns risken att den inte blir av. I synnerhet om den ena verksamheten kanske är väldigt begränsad och bara har några få händelser per år.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se