Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta upp något att leva på?

33 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Anders.B (trådstartaren)

#31 » 10:30:09, 31-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har väldigt bra koll på prisläget i min elnisch om jag ska fortsätta i den som egen, även om det inte är min dröm. Men realistiskt förmodligen den lättaste vägen ekonomiskt.

Men börjar jag om och det flyter på som förr så är jag övertygad om att det rätt snart inte kommer att finnas tid för andra bisysslor!
Även om det räcker med 70% faktureringsbar tid för att få en riktigt bra lön så blir det inte 30% ledigt för det!

Och då spricker det om att försörja sig hemma på backen...

Ett vägskäl utan tvivel..

Släpp tanken och fortsätt i 15år till eller hitta en produkt/nisch och kör på nya banor!?
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



Abrahamsson Fredrik

#32 » 13:52:51, 01-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sat och läste igenom tråden och blev nyfiken på hur det har gått ?

Jag gjorde en snarlik grejj som du "ville" göra innan företaget lags ner.

Var anställd elektriker på ett mindre företag (8pers) i nästan 6år och trivdes skit bra och vi var ett kanon gäng. Dock så var 4 utav 8 delägare så det var ganska olika tankar i mellanåt. Allting började med att lågkojunkturen kom och gjorde så att vi inte hade så mycket att göra. Vi hade lite små jobb och kuskade runt på små jobb, vilket jag och min vapendragare inte var direkt vana vid, vi gick mest på större objekt.
Vi fick in ett lite större jobb där vi gick i nån månad och gjorde det som ritningarna visade, dock så skulle min kollega därifrån ett tag och jag skulle gå kvar som "standby" om,ifall att snickaren behövde hjälp. (Dessa grabbar hade vi jobbat mycket med tidigare) Så jag kläcker idén till "chefen" om att jag kan väll hjälpa snickarn? Han har ju ganska mycket att göra, vi går ju här på timme. Ja svaret blev ju ett rungande NEJ! Vi är elelktriker och håller inte på med annat.... Nehe, så jag gick där och hade inte vidare värst mycket att göra, visst hjälpte jag snickarn utan att nån visste det... När det började närma sig för "färdigställning" samt en liten besikting utav jobbet så kommer chefen och gormar och frustar över att det gått åt mycket tid och att vi tagit långa raster m,m.. Det var då jag verkligen bestämde mig, jag ska göra nått "annat" .Jag snackade med mina morbröder som drivit egen snickar firma i 30år om inte dom behövde hjälp och tur som en tokig så behvöde dom det. Så det tog inte så länge innan jag hade sagt upp mig och startat ett Handelsbolag , så nu bygger jag lösvirkes hus i Alsike. Har jobbat som egen i 5månader och har stomrest 3 lösvirkes hus och är inne på det 4:de där jag även kommer att "fixa" elen..

Kan bara säga att än så länge så trivs jag som tusan med detta, det är jag som sätter upp "spelreglerna".

Som sagt är jag lite nyfiken på hur det gått för dig?

/Fredrik
Abrahamsson Fredrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:10:22, 24-12-2009
Maskintyp: Ej angivet

grantorp

#33 » 20:55:22, 10-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man gillar att jobba och inte bor för avlägset så sätt upp en lackbox och lär dig sprutmåla bilar och gärna maskiner så kommer du att tjäna ditt levebröd ganska enkelt, att lackera om en framskärm kostar runt 4 lax och en hel bil springer lätt i väg runt 15-20 lax.. Och genom att bara passera vår lokala lackerare så kan jag gissa på att han gör 3 helbils jobb/månad och en hel del små jobb därimellan.. Men visst det kräver en del dyr utrustning och en del övande men är man bra så tjänar man bra..

Själv har jag en traktorgrävare som jag far runt med ute på landet på eftermiddagar och helger och hjälper både bönder och stug/villa ägare och på förmiddagarna så kör jag distrubitionsbil i mälardalen...
grantorp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:58, 25-08-2008
Ort: Örsundsbro (Hjälsta)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas född 65 Nu utbytt mot en komatsu pc 20 (3500kg) minigrävare från 93 Och nu såld och en MF 50 hx från -86 är inköpt.

Har även vag-com för utläsning av felkoder och radering av dessa och givetvis för att släcka servicelampor. Maila för hjälp om ni bor nära..


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se