Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta företag inom två yrken? Tips mottages!

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

5.2 racing (trådstartaren)

#1 » 14:05:42, 21-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena.

Jag har funderingar på att starta eget företag.

Har jobbat som Målare i c:a 10 år och inom kort har jag yrkesbevis på grävmaskin, grävlastare och hjullastare. Dessutom C-kort.

Min tanke var att kombinera dessa yrken efter förfrågan, iaf till att börja med, helst vill jag köra maskin.

Har troligtvis ett sommarvick i ett stort grustag i gbg, och min kontakt frågade om jag hade F-skatt, så då började jag fundera på att bli F-skattare.

Har försökt få fram lite info här på maskinisten, men skulle väl vilja få några inledande tips från er som gjort detta.
Vad som är rimligt att ta ut i timmen, hur man får jobben, vad som händer om det skiter sig, anställning samtidigt mm, mm.

Under min tid som målare lyckades jag knyta upp väldigt mycket kontakter, så till och börja med kanske man får koncentrera sig på målerijobb. Dessutom har jag i stort sett alla verktyg som behövs.

Mvh Gustav.
JUST
DO
IT
Användarvisningsbild
5.2 racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:27:09, 27-04-2009
Ort: Göteborgstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U55-4 X06.



Ivar Risslén

#2 » 15:23:41, 21-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du en länk till tillväxtverket där det mesta står om att starta eget. Kanske du har varit in där tidigare och tittat. Jag är i samma funderationer men vet inte riktigt hur jag ska göra, helst så vill man inte jobba svart, men som reglerna nu ser ut så måste man nästan göra det då man inte har en fast anställning eller nog med jobb för att leva på som egen.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Erik.Bengtsson

#3 » 17:29:16, 21-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Ska du jobba som F-skattare med både måleriet & maskinkörningen, så tror ja inte att det är några som helst problem. Och om du vill ha kvar en anställning samtidigt som du F-skattar går det oxå bra, du tar då ut en FA-skattsedel, som gör att du både har en vanlig annställning (A-skattsedel) samt F-skatten. Då är det enda kravet att om du är anställd målare får du inte bedriva konkurerande verksamhet.

Som målare vet ja inte va de ligger på för timpeng, men som maskinförare, borde du ligga på runt 300:- timmen, lite upp, lite ner. Tänk dock på att det tar bara några sekunder att gå ner i pris och flera år att ta sig upp sen.
Som F-skattare kan du Betala in till en typ av "a-kassa" vet ej namnet, det krångliga är att om du ska ta ut ersättning, så måste du lägga företaget i vila, och det får man bara göra en(!) gång.

Som maskinförare går man mycket på referenser och kontakter, utan att veta hur duktig du är, så kommer man snart in i det och har snart kontakter så det brukar lösa sig :smile:

Ja kan säga att ja gick och var väldigt fundersam i ett par år, på huruvida ja skulle starta eget eller ej. Såhär i efterhand kan ja säga att det är det bästa jag gjort. Kul&utvecklande, ansvarstagande och motiverande till att jobba! Trivs hur bra som helst med jobbet.
Och så småningom kanske du skaffar dig egna maskiner. Personligen tror jag att det kommer att vara brist på maskinförare inom bara några år, eftersom du desseutom har förarbevis och C-kort redan så har du kommit en lång bit på vägen redan där.

MVH
Erik Bengtsson
Erik.Bengtsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:24:22, 29-01-2010
Ort: Göteborg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mb trac 1300
Take-job tb 035

5.2 racing (trådstartaren)

#4 » 22:32:34, 21-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar.

Tanken var väl att skaffa F-skatt då jag inte har nån anställning nu. Eller skall man hellre ta en FA-skattsedel om man råkar springa över en anställning?

Hörde om en f.d. kollega att han fick startaegetbidrag. Det hade kanske varit ide att söka iaf. Han fick 14 495 innan skatt i ett halvår.

Hur fungerar det med föräldrapenning? Är det samma som om man vore anställd/arbetslös? Vi ska ha barn i Augusti, krånglar det till det på nåt sätt? Är det bättre att vänta tills barnet är fött?

Många frågor blir det...


/Gustav
JUST
DO
IT
Användarvisningsbild
5.2 racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:27:09, 27-04-2009
Ort: Göteborgstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U55-4 X06.

Ivar Risslén

#5 » 23:05:08, 21-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om starta eget bidrag ska du prata med arbetsförmedlingen. Ersättningen är samma som du har från A-kassan. Föräldrapenningen kan du prata med Försäkringskassan om. Skaffar du F-skatt så kan du förlora A-kasseersättningen. Skattekontoret har en broschyr om F-skatt och vilka krav man måste uppfylla för att få den. Ett av kraven är att man ska ha flera uppdragsgivare bl.a. Är du arbetslös så prata med arbetsförmedlingen så kan de lotsa dig rätt, om du inte har en inkompetent handläggare.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

patrik h

#6 » 01:05:24, 22-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Om starta eget bidrag ska du prata med arbetsförmedlingen. Ersättningen är samma som du har från A-kassan. Föräldrapenningen kan du prata med Försäkringskassan om. Skaffar du F-skatt så kan du förlora A-kasseersättningen. Skattekontoret har en broschyr om F-skatt och vilka krav man måste uppfylla för att få den. Ett av kraven är att man ska ha flera uppdragsgivare bl.a. Är du arbetslös så prata med arbetsförmedlingen så kan de lotsa dig rätt, om du inte har en inkompetent handläggare.


Det är ändrat, det räcker med en uppdragsgivare idag.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se