Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Momsregistrering i samband med samägd lantbruksenhet

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Wizzman (trådstartaren)

#1 » 22:44:17, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kommit fram till att jag och sambon måste momsregistrera oss båda två i och med den lantbruksenhet på 5.2ha som vi köpt ihop, och där vi nu kommer sälja lite virke.

Blir inte riktigt klok på hur det fungerar. Finns det någon här som kan bringa lite klarhet i det?

Som jag förstod den jag pratade med på skatteupplysningen måste vi båda momsregistrera oss. Dessutom bör vi skicka in en extra "4620 Skatte och avgiftsanmälan" tillsammans med en "5711 Representant för enkelt bolag/partrederi" för att skapa ett enkelt bolag och låta en av oss bli representant i skattefrågor. Stämmer det eller finns det enklare/bättre sätt? Ska vi båda kryssa i företagsformen "enskild näringsidkare" på våra respektive "Skatte och avgiftsanmälan", och sedan kryssa i "annat" och skriva "enkelt bolag" på den tredje?

Hur vi sen ska bokföra eventuella inkomster och inköp när vi är två "näringsidkare" förstår jag inte riktigt? Om kontraktet på virket är skrivet i mitt namn, ska sambon fakturera mig för halva beloppet då för att få sin del? Kostnader vi har i samband med avverkningen, förutom vad skördaren kostar, ska vi dela på högen med kvitton så att det blir ungefär lika, eller ska vi ta upp hälften var av varje utgift? Tex ett kvitto med en motorsågskedja för 100:- delas upp till 50:- var?

Det hela känns jäkligt krångligt för att sälja virke och få sisådär 30000:- över när skördarfirman fått betalt. Verkar som att det hade varit betydligt enklare om bara en av oss stått som ägare på fastigheten.

Denna situationen måste ju vara hur vanlig som helst! Hur gör andra som äger en lantbruksenhet ihop med sin sambo?
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



björken

#2 » 23:02:18, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undvik "enkelt bolag", det är allt annat än enkelt har jag fått erfara sedan skatteverket "lurade" oss att byta till det.
Sedan dess går det varken att lämna skattedeklaration via nätet eller få utbetalning från skattekonto in på mitt BG. Vet inte hur många blanketter jag skickat in efter samtal med skatteupplysningen utan att det blir löst.Verkar vara en tämligen ovanlig, okänd och oprioriterad bolagsform.

Mitt tips är varsin enskild firma, men en av er tar upp alla intäkter och utgifter samt moms. Därefter kan du fördela resultatet i inkomstdeklarationens näringsbilaga så att det motsvarar er arbetsinsats och ägarandel.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

magloman

#3 » 00:30:47, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa lokal revisor/bokföringsbyrå

Kostar inte så mkt man tror, välj en mindre firma med gott rykte. Fråga andra småföretagare i byn vem dom anlitar

Värt varenda krona.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Gustavors

#4 » 07:19:11, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så sant så, en revisor betalar sig själv om man har jordbruk/skogsbruk.
Jag och sambon driver gården tillsammans, och jag har momsregistreringen och är den som är"Huvudman"
Skattelagstiftningen är skriven med grunden i att har man en gård tillsammans så är man gifta = enklare pappershantering.

Är man sambos, så blir det lite-lite mer stökigt. (Men på inga sätt oöverkomligt)

MVH
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Wizzman (trådstartaren)

#5 » 19:10:44, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen! Slog en signal till en pensionerad redovisningskonsult som min far känner idag, och fick utrett de flesta frågetecknen, så nu kan vi nog fylla i blanketterna i helgen !

Säkert betalar sig en revisor om man bedriver någon verksamhet. I vårt fall handlar det dock, så vitt vi vet nu, enbart om ett tillfälle som vi får en mindre inkomst, därför är man lite rädd att dra på sig utgifter :-)
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

AN

#6 » 19:17:02, 17-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du gör ju ett bokslut varje år, som revisorn hjälper dej med. Tycker inte det är helt enkelt att hålla reda på allt. Jag tycker iaf att det känns som jag med råge får tillbaka de hundralappar revisorn kostar, i och med att det blir rätt, och inte missar nåt avdrag som jag har rätt till.
Vet ju inte om priserna på revisor är väldigt olika i landet, men det finns nog bättre saker att snåla in på.
Tycker jag iaf.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Wizzman (trådstartaren)

#7 » 22:58:30, 20-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, bokslut och deklaration får vi säkert ta hjälp med, åtminstone i början!
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se