Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Nybörjare - hur få igång verksamhet & få utbildning - Grävmaskin

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Kaffemannen (trådstartaren)

#16 » 11:19:54, 22-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: Du är absolut inte tråkig. Det är just sådant här jag behöver för att kunna fatta korrekta beslut! Jag tror att jag har talangen (eller intalar mig det annars är det ju inte lönt att ens gå utbildningen). Jag ska gå utbildning. Därefter blir det inköp om allt gått bra.

Dimorep: Tack för tipset om en hjulare. Jag ska titta närmare på det och sedan ta ett beslut. Först ska jag som sagt gå utbildningen...

Har ni något tips på en seriös utbildare i syd? Vad jag har hört är det en del utbildare som är just utbildare för att de inte håller måttet som duktiga och snabba yrkesmän. Är det en klysha? Tipsa gärna med namn om ni vet något bra eller har egna erfarenheter.

Tackar!
Kaffemannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:02:58, 08-09-2010
Maskintyp: Ej angivet



Perjos

#17 » 08:32:17, 25-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte meningen att stjäla tråden, men...

Funderar lite själv på att skaffa minigrävare. Har några trän kvar på rot som delvis skulle finansiera ett köp. Men jag är inte beredd att ta steget fullt ut och säga upp mig från mitt "dayjob" än. Frugan hemma med vår andra junior och hon har inget att gå tillbaka till... Skönt med i alla fall en "säker" inkomst. Hade tanten haft jobb och det bara var hon och jag, hade man nog vågat lite mer.

Egentligen har man ju en miljon frågor om hur allt, men vi kan väl börja med att undra hur lång en utbildning är? Och vad kan en sån tänkas kosta?

/// Perjos
Perjos
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:30, 24-09-2009
Ort: Rörsås, Mariestad, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Centurion 75
Farmall B450 -62
Farmall EMD50 -54
Ih B414 med kran och skogskärra
Fiat 100-90 -86
MF 203 Traktorgrävare
Bröyt X2
BMB230 Bamse med IH grävagg
Zetor 5511
IH 966 -75
Aveling Barford Calfdozer med helhydraulisk lastare
2st bogserade ABS-grävare
Volvo T24

_jonsson_

#18 » 13:25:43, 25-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En utbildning är väl på nån månad, 8 veckor kanske?
Jag vet inte om det är samma som gäller för den som går vuxenutbildning som för gymnasieutbildning. Men är det så, så får du först gå utbildningen för att få ut en förarbok och efter det gå som lärling så du får dina timmar (~3-4000tim) innan du får ut yrkesbeviset. Vilket då betyder att du kommer få lärlingslön ca 2 kanske 3 år beroende på hur mycket du får jobba.
Men har du tur så kanske du hittar en arbetsgivare som ser potentialen i dej och betalar lite mer i lön.
Jag har även för mej att man inte får vara sin egen innan man har fått sitt yrkesbevis.
Användarvisningsbild
_jonsson_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:36, 17-12-2006
Ort: Kilafors
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC210Cl

BlackLuck

#19 » 22:34:35, 26-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mer eller mindre hopplöst att lyckas få förarbevis som egen företagare. Det skulle isåfall vara om du har en anställd med rätt behörighet som kan ta dig som lärling. Men vem har de möjligheterna som nystartad? Lite av ett moment 22 och ett problem som BYN och andra väl känner till men gör mycket lite för att komma till rätta med.
Det tog mig tre år av krigande för att få mina behörigheter som egen. Jag skulle rekommendera andra att ta anställning hos någon annan under lärlingstiden.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Kaffemannen (trådstartaren)

#20 » 23:17:05, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer det? Får man inte vara egen förrän man har yrkesbevis? Många säger att det räcker med boken? Någon som vet till 100% vad som gäller?
Kaffemannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:02:58, 08-09-2010
Maskintyp: Ej angivet

BlackLuck

#21 » 06:19:52, 29-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kaffemannen skrev:Stämmer det? Får man inte vara egen förrän man har yrkesbevis? Många säger att det räcker med boken? Någon som vet till 100% vad som gäller?


Jag vet på ett ungefär vad som gäller.

Självklart FÅR man vara egen oavsett. Men vad jag menar är att det är nästan omöjligt att få till ett förarbevis som egen småföretagare. Det är mycket enklare om man tar beviset som anställd hos någon annan.

För att få ut förarbeviset som anställd så ska du göra ung. 4000 timmar.
För att få ut förarbeviset som egen utan att åka iväg och gå yrkesskola ett år var jag tvungen att göra 7.200 timmar + yrkeskompetensprovet i efterhand.
Tänk hur lång tid du får hålla på för att få ihop 7.000 timmar om du ska dränera tex... och sålänge du jobbar ihop dina timmar måste någon på företaget vara ansvarig som din handledare!
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

AndersG

#22 » 12:27:04, 30-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har precis gjort mitt valederingsprov och fått mitt förarbevis/utbildningsbevis.

Fick förklarat för mig hur det fungerar.
Som egen går det bra att efter 4000 tim maskinkörning att styrka detta till TYA detta med ett intyg från din revisor som går igod för att du har fakrurerat dessa timmar.

Efter 4000 tim kan man ansöka om ett yrkesbevis hos TYA.
AndersG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:46, 04-10-2007
Ort: Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: komatsu pc 138

Kaffemannen (trådstartaren)

#23 » 16:59:02, 30-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glada nyheter ju!
Tack så mycket! Då slipper man lärlingslön :) Trots detta tror jag att man lär sig mycket genom att "bara" vara anställd det första året. Som en förlängd praktik. Ska jag göra det här så vill jag bli riktigt vass.
"Ska det vara snus, så ska det vara i hela ansiktet - allt eller inget."

Jag har frågat detta innnen men utan svar så med risk att upprepa mig... Har ni tips på en bra utbildare i mitt distrikt (Malmö-Lund-Trelleborg mfl)?
Kaffemannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:02:58, 08-09-2010
Maskintyp: Ej angivet

Ronny Hallgren

#24 » 17:07:31, 30-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men i dom timmarna är de väl inte bara maskinkörning som gäller, räknas inte allt arbete runt maskin också in, så som service o underhåll av maskin och även tiden som man är runt maskin som grovis. Så fick jag förklarat för mig när jag fick min förarbok -96.
Nu kör jag en Ew160D -12 med SPD-BM fäste, Engcon EC20B med grip och extra hydrauluttag, SVAB GP-Controller, SVAB L8-spakar, Möre dumpervagn -12
http://www.cj-lastmaskiner.se
Användarvisningsbild
Ronny Hallgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:00, 25-11-2006
Ort: Kungsängen
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ew 160D, Ew160C, Ew160B, L120F, L60F, L70D, Huddig 1160, 1160D, 1260, 1260B, Lundberg 6200

mikke

#25 » 17:36:36, 30-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så som du säger ronny fick jag också förklarat för mig för 1 årsen så det stämmer nog.
Jag fick uppfattningen att dom där 4000 dokumenterade timmarna ska man ta med en nypa salt.
På min utbildare så lät det som att ingen varken kollar eller bryr sig.
Fast jag har för mig att de pratades om 30 månader eller nåt sånt.

Jag vet flera som har yrkesbevis men inte ens i närheten av 4000 timmar bakom spakarna.
mikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:06, 26-11-2006
Ort: Tjörn


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se