Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Nybörjare - hur få igång verksamhet & få utbildning - Grävmaskin

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Kaffemannen (trådstartaren)

#1 » 10:48:45, 08-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Nu behöver jag lite råd från er proffs som varit med ett tag.
För att göra en lång historia kort så är jag i startgroparna att planera att byta arbete och starta eget. Jag har aldrig varit i grävmaskinbranschen. Faktum är att jag idag arbetar som distriktschef med säljande funktion på ett medelstort företag, tjänar mycket bra men trivs inte alls i rollen. Stressen och översittarmentaliteten håller på att slita sönder mig...

Jag har hela mitt liv velat bli grävmaskinist - utan att egentligen någonsin ha gjort ett grävarbete faktiskt (förutom i egen trädgård). Jag är dock väldigt handgriplig och har byggt både det ena och andra i stugan i skogen, jobbar väldigt bra både genom att ta instruktioner och handla därefter men även på att ge instruktioner. Jag har hunnit bli 35 år och vill byta bransch innan jag hinner bli lite väl gammal för att skola om mig.

Nu till frågorna:
Hur rekommenderar ni att jag ska börja min verksamhet? Som sagt, det är verkligen från noll jag börjar.... Ska man köpa en minigrävare och börja med det som hobbyverksamhet och sedan bygga upp det sakta? Eller ska man slå på den stora trumman och gå en rejäl utbildning (vilken i så fall?) och köpa in större maskin från början? Hur får man "sina timmar" för att få beviset? Hur får man ihop det ekonomiskt i början? Jag är inte ute efter att bli miljonär på detta utan detta handlar endast om att jag ska må bra. arbeta tillsmmans med goa människor och få göra ett bra arbete med ett verktyg jag brinner för.

Detta blev lite längre än jag hade planerat... Hoppas på lite svar från er som kan... Tack på förhand!
Senast redigerad av Kaffemannen 11:50:19, 08-09-2010, redigerad totalt 1 gång.
Kaffemannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:02:58, 08-09-2010
Maskintyp: Ej angivet



Holger

#2 » 11:35:19, 08-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och mycket välkommen hit!
(Jag flyttade inlägget till ett lämpligare forum här)

LYCKA TILL!

Hälsningar
Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

olle67

#3 » 20:40:56, 08-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta gäller i GBG,ska du in på större byggen med maskin,så vill dom ibland se förarbok för grävmaskin,har med försäkringar att göra,finns ju kurser på AMU,som utbildar till maskinist,sen har ja sett nån i Skövde som också utbildar,annons på blocket,,sen tror ja ingen har behövt visa nån förarbok som kör mini grävare,här i GBG e de stor kris på maskinister,snitt åldern i våran central e över 55 år,så om 10 år står dom utan maskinister,dom söker mkt maskinister,kör på..kört i 20 år,fortfarande lika kul..... :thummar:
olle67
 

Kaffemannen (trådstartaren)

#4 » 10:14:45, 09-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad bra att höra att det finns gott om arbete! Tack för ditt svar!
Var anser du/ni att man ska börja om man ska köpa en maskin att börja med. Traktorgrävare, minigrävare eller större osv...? Vilken maskin kan man utföra mest jobb med och vilken typ av arbeten är det som efterfrågas mest?

Jag tror jag kommer satsa på en utbildning men kanske att jag samtidigt köper egen maskin att öva på samt utföra lite småarbeten (läs; enkla arbete) samtidigt som utbildningen pågår. Låter det som en bra plan eller är jag ute och turnerar? Är det bättre att börja helt på egen hand och gå utbildningen först när/om man blir efterfrågad på stora arbetsplatser?

Tack för att ni finns!
Kaffemannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:02:58, 08-09-2010
Maskintyp: Ej angivet

olle67

#5 » 10:38:25, 09-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker du ska gå utbildning direkt,då kan du ,även om du har en minigrävare,hoppa in och köra större maskiner på nåt bygge,sen e de lite vad du vill gräva för nåt,köper du en hjulmaskin så åker du på mkt fjärrvärme ,gräva upp gator med fel på va,mm men sitter du i en larv maskin då kan de bli att ösa berg,villa grunder,göra vägar,mm de lite vad man själv tycker e kul....själv kör ja bara larv maskin,tycker hjulmaskiner gungar hela tiden,men de olika från folk till folk.Traktor grävare har vi kvar 2st i centralen,dom går sällan på jobb så de ska du inte köpa,runtomsvängande kan man knappt va utan när man kör yrkesmässigt,de min åsikt...lycka till med firman.... :thummar:
olle67
 

ja-bond77

#6 » 11:38:22, 09-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite klent med svar tycker jag... Kan bero på att detta tema behandlats rätt många gånger har jag för mig. :smile: Kanske du hittar mer intressant i detta eller andra delforum, kanske sökfunktionen ger nånting?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Kaffemannen (trådstartaren)

#7 » 13:37:58, 09-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag har läst mig till en hel del på detta forum i andra trådar och kontentan har varit att "gör som du vill" typ :) Men vad jag kan läsa också är att det är ganska få som har gått hela vägen och verkligen bytt arbete eller utbildat sig. Hoppas att det inte beror på att man helt enkelt inte vet hur man ska göra :)

Om jag får gissa mig till vad som blir bäst för mig så är det att utbilda mig på ett eller annat sätt (alla sätt är bra antar jag, som lärling eller ren utbildning hos aukt utbildare).
Samtidigt som jag utbildar mig så kör jag lite enklare arbeten med en maskin som jag själv köper... Frågan är bara vilken typ av maskin... När jag är klar med utbildning och har en egen firma så vill man ju ha flera att välja mellan - men om man ska ha EN maskin till att börja med... Är det typ en EC45 Pro eller liknande som gäller då? För liten? För stor?... Nu är jag ju inte riktigt där ännu (vid köpet) men när jag budgeterar och planerar så vore det fint att ha lite kött på benen gällande kostnader och vilken typ av uppdrag man bör hålla sig till i början.
Tack för er respons
Kaffemannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:02:58, 08-09-2010
Maskintyp: Ej angivet

bucklan99

#8 » 21:06:39, 09-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart skall du utbilda dig :thumme:
Du skulle väl aldrig byta yrke till rörmockare bara för att du kopplat in en duschblandare eller snickare bara för att man byggt en vedbod m.m
eller kanske konditor bara för att man kan svänga ihop några kanelbullar.

Nej gå du en riktig utbildning först. Däremot är det ju inte sagt att du måste läsa dig till kunskapen på en yrkesskola. Man kan ju lika gärna gå som lärling oss en duktigt yrkesman som är villig att lära ut.

Lycka till :bira:
bucklan99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:01, 07-04-2006
Ort: Lilla Edet
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take-Job 035

Robban_C

#9 » 21:12:05, 09-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kaffemannen skrev:... Är det typ en EC45 Pro eller liknande som gäller då? För liten? För stor?...

Absolut!
Varken för liten eller för stor. Den är helt enkelt för lagom! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



Allvarligt talat:
En minigrävare innebär att du kommer att jobba åt privatpersoner till stor del. Detta innebär både för- och nackdelar:
+ Här borde man skriva nån fördel! :grin:
- En del av kunderna är alldeles ute och cyklar och bara ska ha och ska ha och ska ha en massa extra utan att betala extra. Och då kommer vi in på nästa punkt:
- Du måste sitta och skriva rätt väl skrivna orderbekräftelser för vartenda jobb och du kommer inte att få betalt för det jobbet.
- Trots bra orderbekräftelser så kommer du att hamna i blåsväder förr eller senare och då kan det vara bra att veta att konsumenterna (ja, det är så man kallar privatkunderna) har ett alldeles oerhört bra skydd i konsumentlagstiftningen. Det räcker nästan med att dom har fått fel uppfattning så får dom rätt vad du än har skrivit.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Per Bråtun

#10 » 21:26:26, 09-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller vilken typ/ålder av maskin som vil vara bäst till en början, så beror jo det på flera saker:

Vilken typ av arbete er det mest tillgång på i ditt närområde?
Vilken svårighetsgrad av arbete bör man lägga seg på till en början?
Transportavstander, tillgång på transport, en hjulmaskin transporterer seg selv kortere avstander, en larvmaskin måste transporteras.
Kan du meka själv, eller måste all reparasjon köpas?

Jag ville ha börjat med att lista ut vilken typ av arbete man kan anta det vill vara mest tillgång på i ditt område, för att derefter vurdera vilka av desse arbeten man kan ta sig an med liten utbildning. När man har detta på plass kan man ut från dessa uppgifter lettare se vilken typ av maskin som vill vara best til en början.

Ursäkta dårlig svenska, en norrmann gör så godt han kan.. :)
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

mats_o

#11 » 23:00:25, 09-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med att jobba mot mindre kunder ska väl vara lite mindre offertjobb och i bästa fall även ett något högre timmpris.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Kaffemannen (trådstartaren)

#12 » 23:51:51, 09-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för era svar!

Per:
Jag tror att det finns relativt gott om jobb överhuvudtaget i mitt område (Malmö/Lund). Svårighetsgraden från början bör väl vara relativt enkel, men jag vill utvecklas i god takt.... Jag kan inte säga att jag är en duktig mekare så jag antar att det är till att köpa in tjänsterna till att börja med....

Robbanc:
Om jag tyder dig rätt bör jag satsa på en större maskin och försöka hålla mig till tjänster mot företag... och då att en minigrävare sällan utnyttjas? Tycker mig se lite "större minigrävare" även på stora byggen ibland?
Vad är då "lagom" typ av maskin att börja arbeta med? Ska tillägga att jag inte kan transportera stora maskiner själv...men vid stora byggen antar jag att det inte är där man står och faller..
Håller med om att konsumenter har det lite väl enkelt ibland (arbetar med en hel del sådana idag) - och man retar sig på det när man står på "den andra sidan" - men om man själv som konsument råkar ut för något är det bra att ha :grin:

Bucklan:
Japp, utbildning är det första jag ska gå igång med! På ett eller annat vis.
Kaffemannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:02:58, 08-09-2010
Maskintyp: Ej angivet

thomas210b

#13 » 16:28:07, 10-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid kul med folk som vågar att satsa på en ny framtid!
I maskinbranschen är det just nu bra drag men det innebär inte att alla har ett självklart jobb/uppdrag då beställare forfarande är väldigt kräsna.
Priserna på de jobb beställarna har nu räknade de ju till sig när det var lågkonjunktur så de har inga stora marginaler vilket inte gynnar de som vill komma in som oerfarna på byggena.
Vad du skall skaffa för maskin att börja med är väldigt svårt att ge råd till.
Ta kontakt med någon förmedling i din närhet och fråga vad det finns mest jobb till och om de kan tänka sig att anlita just dig.
Men som sagt så är det mycket svårt att få jobb om man är oerfaren på de större byggena. Jag skulle som du varit inne på skaffa någon maskin och köra på lediga stunder och behålla ditt vanliga jobb och få de kontakter som krävs för att lyckas. Eller se om du inte kan få tjänstledigt och utbilda dig och kanske börja köra hos någon maskinägare.
Maskinbranschen är ingen dans på rosor men lyckas du så är det ju det bästa som finns :) :thumme:
Friskt vågat hälften vunnet... lycka till :bira:
thomas210b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:11, 07-07-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#14 » 19:02:11, 10-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kaffemannen skrev:... Robbanc:
Om jag tyder dig rätt bör jag satsa på en större maskin och försöka hålla mig till tjänster mot företag... och då att en minigrävare sällan utnyttjas? Tycker mig se lite "större minigrävare" även på stora byggen ibland?
Vad är då "lagom" typ av maskin att börja arbeta med? Ska tillägga att jag inte kan transportera stora maskiner själv...men vid stora byggen antar jag att det inte är där man står och faller..
Håller med om att konsumenter har det lite väl enkelt ibland (arbetar med en hel del sådana idag) - och man retar sig på det när man står på "den andra sidan" - men om man själv som konsument råkar ut för något är det bra att ha :grin: ...

Nja. Jag menar snarare att du ska sikta på privatsektorn eftersom det är bra drag där (bl a pga ROT) och lätt att komma igång där men detta skrev jag inte fullt ut. Får skylla på Alz... Vad heter det nu då? :klia:
:grin:
Jag menar också att privatsektorn är besvärlig att hantera men det får man stå ut med.

Nu kan ju inte jag hur det är där hos dig men mitt tips är maskin i storlek 3-5 ton för privatsektorn.
Tyvärr innebär den maskinstorleken att du nästan garanterat måste kunna transportera maskinen och i alla fall mindre mängder material själv.
Privatsektorn innebär också att du måste ta ansvar för helheten. Dvs du måste göra en komplett dränering själv (eller med nån kollega). Ytterst få kunder ringer och ber dig endast gräva upp runt huset deras och definitivt inte på löpande räkning. Dom ringer dig för att få hela dräneringen gjord från början till slut och till fast pris. Du måste alltså ha koll på dräneringsmetoder, olika materialval, fuktkunskap, dagvattenbrunnar, stenkistor, takavvattning, viss kunskap inom "geologi" (heter det så?), logistiken och upplägget på jobbet etc.

Dessutom ska du vara både billigast och bäst. Billigast därför att annars får du inte jobbet, bäst därför att annars får du backjobb.
Den sista meningen kanske är lite överdriven men helt klart är att i privatsektorn har priset en alldeles för stor vikt.

Ett annat tips är att det tar ett tag att bli bra och snabb på det du gör. Efter en utbildning är du kanske hygglig på att köra maskin men jag tvivlar på att du är så där rejält snabb direkt efter utbildning.

Och ytterligare tråkiga news:
Jag är ganska säker på att somliga är födda till maskinförare (medfödd talang) medan andra inte är det.
Detta innebär att dom som har talangen ganska snabbt blir rätt bra medan en del andra aldrig kommer att bli annat än mediokra.
Jag tar ett annat exempel som påminner:
Hur många har inte råkat ut för behöriga lärare som inte har varit kapabla att lära ut? Och hur många har inte råkat ut för obehöriga och outbildade (inom pedagogik) lärare som har varit helt fantastiskt bra på att lära ut?
Även detta är (enligt min uppfattning) en fråga om talang.

Kaffe:
Har du talangen?
Det vet du inte förrän du provat.

Visst är jag tråkig som kommer med en massa fakta och sånt där? :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#15 » 20:34:30, 10-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kaffemannen skrev:
Jag tror att det finns relativt gott om jobb överhuvudtaget i mitt område (Malmö/Lund).

Tror faktiskt att det finns tillr. av maskiner i storleken 3 - 8 ton i den regionen nu, men vad jag hört så finns det däremot fortfarande efterfrågan av flera 14 - 16 tons hjulgrävare.

Börja med att gå erf. förarutbildning och försök sen att "vara med" så mycket som möjligt hos någon ent.firma för att "komma in" i arbetet och få lite rutin på körningen. Kanske lättare att välja maskin typ & storlek när du provat på körningen lite och märker vad du tycker om att köra / jobba med.
Många av "en maskins entreprenörerna" kör som inhyrda till de större ent./ anl./ -företagen och får alla uppdragen därigenom.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se