Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta konsultfirma med andra, regler för exit

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

magnusk750 (trådstartaren)

#1 » 10:41:29, 23-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är erbjuden att gå in i en nystartad konsultfirma som ska syssla med projektering och besiktningar mm runt rostskydd och takmålning. Jag skulle vara den som har hand om 'veteranobjekten', kulturskyddade byggnader och objekt. Vi skulle vara 2-3 stycken i ett AB. En sak jag funderar på är vilka regler som är rimliga för hur man kan dra sig ur om man skulle vilja det någon gång. Antag att vi kör i några år, sen kommer jag fram till att jag vill dra mig ur, flytta till Kalifornien, ta ett 8-5 jobb, eller fortsätta ensam eller vad som helst. Hur länge och i vilken utsträckning är det rimligt att jag sitter i karantän för att ta jobb från uppdragsgivare i aktiebolaget? Hur gör man med aktieinnehavet om man skulle vilja dra sig ur? Det är rimligt att övriga aktieägare har hembudsrätt och jag antar att man låter göra en oberoende värdering av företaget om man har problem att komma överrens om ett pris som alla är nöjda med. Men, antag att ingen av de andra aktieägarna vill köpa, kan jag då sälja på öppna marknaden? Även om det antagligen är rätt svårt att sälja en minoritetspost i ett litet AB som helt är beroende av personerna som jobbar i det, så är det ju bra om det åtminstone är teoretiskt möjligt. Det här kanske regleras i aktiebolagslagen, jag har inte kollat.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#2 » 12:01:35, 23-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt det där skriver ni i ett kompanjonavtal. Ni lär kontakta jurist som är van att skriva sådana här. Finns mkt bra o ha saker att skriva in i ett sådant avtal som gör alla parter tillfreds.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magnusk750 (trådstartaren)

#3 » 12:50:21, 23-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, ett avtal i en eller annan form ska det bli. Jag tänkte mer att orientera mig lite om vilka varianter som är tänkbara och gångbara, så man är förberedd på att träffa jurist.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se