Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Fotograf vill bli grävare, behöver hjälp

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

LeifAndersson

#16 » 17:14:35, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med en mjukstart är vettigt, men på något vis måste du dra in stålar under tiden du startar upp din rörelse. Lär inte bli några stålar att lyfta under det första året.
Och VA projektet på söderslätt ska du inte hoppas för mycket på, vid större projekt brukar de etablerade aktörerna bara sätta in en eller två nya maskiner så det brukar inte bli mer än smulor åt en nyetablerad. Försök istället att hitta en egen verksamhet där du kan agera lite friare utan att direkt konkurera med de redan etablerade. Ska du konkurera på de etablerades marknad är det bara priset du kan konkurera med, och detta på en marknad där de faktiska priserna i dag är för låga.
Så försök att lista ut ett specialområde där du kan erbjuda en tjänst där du kan utveckla lite "smalare" uppdrag som inte alla andra erbjuder. Att bara erbjuda grävarbeten med en liten grävare blir lätt bara småjobb och en massa flyttar av maskinen. Som jag sade tidigare, ingen lever på enbart att gräva med en liten grävare. Utan det ska vara en del i en bredare verksamhet. Försök att lura ut något som du tror du skulle bli bra på, och som du vill hålla på med under en följd av år. För att stå där med en maskin med 10% beläggning föder ingen sig på, och tyvärr är det inte helt orealistiskt att det blir så. Full beläggning på en maskin är c.a 1800t/år, och blir det faktiska resultatet då 180t blir det tufft. För att du ska kunna lyfta en normal lön som "egen företagare" får du räkna med att din maskin måste dra in 700 till 750 k /år, och då har du inte plats för några större haverier utan bara normalt underhåll. Och få småmaskiner drar in dessa belopp på ett år. Maskinen drar nog in till sina kostnader, men den ska föda "husse" också. Och det är "dyrt" att agera som egen företagare, det är bara en mindre del av det inkörda beloppet som hamnar i din ficka sedan staten och omkostnaderna fått sitt.
Senast redigerad av LeifAndersson 17:16:50, 14-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



elvisp (trådstartaren)

#17 » 18:13:09, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första halvåret räknar jag med att starta egetbidrag ska hålla mig på fötter. Jag behöver bara dra in räntan egentligen, den är ju inte så betungande. Sen blir det svårare, om jag inte har beläggning till våren finns anledning till oro.

Skulle det visa sig omöjligt att dra runt kan jag väl sälja maskinen utan större förlust och gå en annan väg? Prisdumpning är inte en hållbar väg att gå, funkar det inte med skälig prissättning kan jag ju lika gärna lägga ner. Dock så får jag hitta ett sätt så att kunden inte drabbas av min orutin och jag tror också att fast prissättning är det vanligaste.

Vad gäller VA-grävning så borde det väl finnas behov av små maskiner för att ombersörja ledningsdragning på tomterna? Det ankommer ju på villaägaren att fixa den biten. Lite riktad och snygg marknadsföring i de områden detta blir aktuellt borde kunna vara framgångsrik?

Jag läser det ni skriver och tar det till mig. Jag kommer att fundera noga innan jag eventuellt drar igång. Tack för er nyttiga input...
elvisp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:29, 14-08-2011
Maskintyp: Ej angivet

Embla

#18 » 18:45:55, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ingen maskinist och har ingen erfarenhet av att starta eget...men...jag skulle rekommendera dig att du läser en kurs i småföretagande nu under hösten. Då får du lära dig hur du startar eget, hur du gör en affärsplan m.m. Och du får stor hjälp av erfarna lärare som kan ge dig väldigt nyttiga tips ch råd.

Har själv läst en kurs i småföretagande på NTI-skolans Vuxenutbildning som verkligen kan rekommenderas (jag läste även kurser i företagsekonomi som var väldigt nyttiga). Kursen kostar inget om du söker den via din hemkommun (vet inte hur du har det på din ort, men i Lund finns Vägledningscentrum som kan hjälpa till med ansökan). Det enda du betalar för är böckerna som skickas hem till dig. Kursen är på distans och läses via Internet så du har gott om tid till att fundera över din eventuella verksamhet.

Bara ett litet tips... :thumme:
Embla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:27, 27-02-2010
Ort: Lund
Maskintyp: Ej angivet

MagnusS

#19 » 18:53:04, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag mest erfaren av verkstadssidan men det är ju sällan verktygen som avgör hur bra jobben blir. Alltså skulle även jag rekommendera utbildning o kunskap innan du handlar grejer.

Framförallt för att man behöver lite erfarenhet för att veta vad man bör köpa, vad man måste köpa, och vad som är totalt onödigt att köpa.
Med erfarenhet har man större möjlighet att få ett väl fungerande företag när man väl startar.

Ett förslag på alternativ som inte kräver massvis med investering. Starta företag med f-skatt. Ring runt till alla som har grävmaskiner stora som små, erbjud dig att du kan hjälpa till som skyffelgubbe, vägvakt, kaffekokare, ja precis vad som helst. Då har du möjlighet att lära dig branschen, lära känna människorna och förhoppningsvis knyta bra kontakter.

Sen tror jag att det kan vara ett bra framtida komplement i en liten firma, mindre grävjobb o sen hyra ut sig till andra när det behövs.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Beirut

#20 » 19:56:58, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men annars är mitt val att stämpla hela hösten/vintern (inga jobb som fotograf lär dyka upp),

Nämen allvarligt? Du måste väl skojja? Ingen kan väl välja det...eller ialf.inte en blivande egenföretagare i grävbranchen. Du tror väl ändå inte att det ett 7-16 glidar jobb som man tjänar grova pengar på?
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Robban_C

#21 » 20:38:49, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prisdumpning:
Ska man som sagt akta sig för av flera skäl, ett av dom är att det är nästan hopplöst att höja priset när man ser att jobben börjar rulla in, framförallt med en mindre maskin eftersom den oftast vänder sig till privatpersoner där en del av jobben kommer via "mun-mot-mun-metoden".
Ta ordentligt betalt så att du har råd att göra bra jobb och gör sen bra jobb!


VA-grävning inne på tomter:
Här hos oss har det funnits mycket såna jobb i takt med utbyggnaden av VA-nätet runt Mälaren men nu verkar det ha klingat av lite, kanske beroende på att vår lokala kommunala energifirma har ju räknat åt helvete och därför tvingats höja anslutningsavgifterna för ett par år sen.
Dock ska man komma ihåg att ett VA-jobb ofta kan innebära ytterligare jobb, dels åt grannarna till den man gräver åt, dels i form av ytterligare jobb åt samma kund. I sommarstugeområdena är det inte helt ovanligt att dom bygger ut sina sommarstugor när dom ska ha in badrum, dusch med mer. Helt plötsligt har ett VA-jobb för 20 flagg byggts på med en platta på mark för 100 flagg.
Detta innebär ju dock att du måste klara av såna jobb också.


Mycket viktigt att verka rutinerad när du kommer på kundbesök så se till att plugga på ordentligt om hur jobben ska utföras!


Beirut, jag tror inte att han "väljer" att stämpla utan det kanske är alternativet (förutom nån helt annan bransch).
Det är väl som för min spadapa "J" som också är fd fotograf (och duktig sådan): Digitalkameran blev fotografens död, eller vad säger vispen?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

elvisp (trådstartaren)

#22 » 21:00:55, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta måste vara världens bästa forum! Fantastiskt med alla goda råd och fint mottagande. Tack!

Nä, såklart väljer jag inte att stämpla om alternativ finnes, det är därför jag funderar i dessa banor. Prognoserna för grävmaskinbranschen hör till de allra mest positiva vad gäller konkurrens om jobben och letar man efter en bransch där man slipper stämpla landar man gärna här. Dessutom är omskolningströskeln lägre än många andra yrken. Med det menar jag att man ganska snabbt kan vara igång med betalt arbete jämfört med andra yrken med motsvarande framtidsutsikter. Det verkar dessutom väldigt kul.

Och nä, jag tror inte det är ett glidarjobb, det är inte fotografyrket heller.

Jag är i stort sett klar med min affärsplan och budget, jag är hyggligt insatt i företagande Mina farhågor är förknippade med min brist på branscherfarenhet, det är där min stora uppenbara nackdel finns. Det betyder att jag inte kan bedöma marknaden, har svårt att räkna på jobb och riskerar köpa fel prylar etc.
Men som sagt, om alternativet är att stämpla kan det vara värt risken.

Mycket att fundera på...
elvisp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:29, 14-08-2011
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#23 » 21:18:04, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

elvisp skrev:... har svårt att räkna på jobb och riskerar köpa fel prylar etc. ...

Va f*n har du forumet till? :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

elvisp (trådstartaren)

#24 » 21:33:52, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
elvisp skrev:... har svårt att räkna på jobb och riskerar köpa fel prylar etc. ...

Va f*n har du forumet till? :mrgreen:


Om jag kör igång kommer detta forum att vara min livräddare...
elvisp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:29, 14-08-2011
Maskintyp: Ej angivet

Beirut

#25 » 22:12:02, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då upprepar jag mej själv ta ett jobb som skyffelgubbe. Om du är vaken har du mycket att lära där. Det måste finnas sånna lediga jobb även i skåne?
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

elvisp (trådstartaren)

#26 » 22:22:14, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:Då upprepar jag mej själv ta ett jobb som skyffelgubbe. Om du är vaken har du mycket att lära där. Det måste finnas sånna lediga jobb även i skåne?

Och jag upprepar mig; Jag har ringt runt och sökt sådana jobb utan framgång (än så länge, det finns fler att ringa). Jag kommer också lägga in en annons här på maskinisten som jag fick tips om i denna tråd.

Jag tror nämnligen att detta är ett klokt råd.
elvisp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:29, 14-08-2011
Maskintyp: Ej angivet

Beirut

#27 » 23:01:58, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Bra. Synd bara att dessa jobb nog ofta går till dom närmaste kompis brors kusin etc. Lycka till!
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Trinkan

#28 » 23:25:22, 14-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips är då..

Jag brukar få en massa folk som vill arbeta och påstår sig vara rutinerade arbetsamma duktiga osv osv
Mitt svar på det brukar vara "Ok vi gör en deal då, du kommer och arbetar en månad gratis här och är du den du säger så får du betalt i efterskott och annars inte"
Det brukar dels sålla bort lycksökarna och skrävlarna så det gynnar mig som arbetsgivare, dels så får dom en chans att bevisa sig och få ett jobb och det gynnar ju båda :)

Det är svårt att anställa ngn utan att veta vad dom går för och det kostar mig mycket att anställa dom förutom lönen med för det tar ju en massa tid att lära upp dom hur erfarna dom än må vara så man måste ha lite morot för att våga göra det.

Lycka till!

elvisp skrev:
Beirut skrev:Då upprepar jag mej själv ta ett jobb som skyffelgubbe. Om du är vaken har du mycket att lära där. Det måste finnas sånna lediga jobb även i skåne?

Och jag upprepar mig; Jag har ringt runt och sökt sådana jobb utan framgång (än så länge, det finns fler att ringa). Jag kommer också lägga in en annons här på maskinisten som jag fick tips om i denna tråd.

Jag tror nämnligen att detta är ett klokt råd.
Användarvisningsbild
Trinkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:05, 26-07-2011
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ecr 58 plus
Volvo FH 12 520
Scania P92 Kran tico 777
Schäffer 930T
Hyster H80
Div andra maskiner och redskap
Cheva C30 med hiab 022 kran
Div Släp/kärror/vagnar med och utan kran

5.2 racing

#29 » 05:52:02, 15-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag började som skyffelgubbe i ett halvår, sen fick jag egen maskin. Sjukt glad över att jag gått som grovis och sett maskinistjobbet från utsidan.
Lycka till!
Användarvisningsbild
5.2 racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:27:09, 27-04-2009
Ort: Göteborgstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U55-4 X06.

Lars B

#30 » 20:24:52, 29-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hepp! Denna tråd hade jag missat!

Men nu blir det ju lagomt att kolla med elvispen hur det har gått med planerna? :klia:
Är ju själv fotograf dock var jag ej arbetslös men har nu utbildat mig klart som maskinförare och är förhoppningsvis på väg in i denna bransch...
Oavsett hur det gått för dig skulle jag nog lägga min röst på utbildning oavsett om du gör den i diket som spadgubbe eller på en skola... Har själv försökt blanda skolan med jobb inom branschen så man får verklighetsförankring/erfarenhet och de alltid lika viktiga kontakterna!

Lycka till! /Lars :driver:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se