Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta eget, Behöver en knuff i rätt riktning!

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Callemaja

#16 » 22:17:31, 26-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du visa på den lagstiftning som säger att alla bolag ska under de två första åren jämställas med en enskild firma så att dina privata tillgångar kan utmätas för bolagets skulder.

Nää tänkte väl det!

Sedan finns det regler som säger att om du missköter skatter eller på annat sätt misskött bolaget (bedrägeri) så har du ett ansvar. I ett AB är du skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning när du ser att en stor del av aktiekapitalet är förbrukat, jag minns inte hur stor del, men gör du detta så går du fri från ansvar.

Ett AB är en juridisk person som ansvarar för sina avtal strikt skilda från sina ägare. I ett HB ansvarar alla delägare för bolagets affärer. I ett KB ansvarar en person för bolagets affärer.
Senast redigerad av Callemaja 22:25:15, 26-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Callemaja
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:00, 01-07-2010
Ort: Skaraborg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Käring född -49



BlackLuck

#17 » 05:20:54, 27-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser inget hinder att köra enskild firma. Det beror bara på hur man tänker sig upplägget på det hela. Att driva enskild firma, tycker jag gör att man automatiskt går lite mer försiktigt fram i sitt företagande och inte tar helt onödiga risker.
Jag har själv drivit firma enskilt sedan -97 och det har funkat hur bra som helst. Har tagit små steg framåt för att slippa onödiga lån, som kan bli väldigt kostsamma. Visst har det känts trögt tidvis när det känns som att allt inte utvecklats i den takt man vill men idag snurrar det på som det skall och jag har idag inga lån på mina grejor, vilket i sin tur gör att man sover rätt bra om nätterna.

Skall man driva en mindre "allt i allo"-firma så är det kanske inte så stort kapital som behöver investeras så då ser jag inga problem eller risker för den privata ekonomin egentligen. Mitt bästa tips är att ta hjälp av en bra redovisningsbyrå som kan hjälpa dig. De kan sin sak och säger till om det börjar gå på tok.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

magloman

#18 » 11:00:24, 27-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:Jag ser inget hinder att köra enskild firma. Det beror bara på hur man tänker sig upplägget på det hela. Att driva enskild firma, tycker jag gör att man automatiskt går lite mer försiktigt fram i sitt företagande och inte tar helt onödiga risker.
Jag har själv drivit firma enskilt sedan -97 och det har funkat hur bra som helst. Har tagit små steg framåt för att slippa onödiga lån, som kan bli väldigt kostsamma. Visst har det känts trögt tidvis när det känns som att allt inte utvecklats i den takt man vill men idag snurrar det på som det skall och jag har idag inga lån på mina grejor, vilket i sin tur gör att man sover rätt bra om nätterna.

Skall man driva en mindre "allt i allo"-firma så är det kanske inte så stort kapital som behöver investeras så då ser jag inga problem eller risker för den privata ekonomin egentligen. Mitt bästa tips är att ta hjälp av en bra redovisningsbyrå som kan hjälpa dig. De kan sin sak och säger till om det börjar gå på tok.


Mycket kloka ord :thumme:

Håller med till fullo, Har kört eget sen -99
AB idag är inget bättre skydd. Du får inga lån eller checkkrediter som nystartat AB och får därmed skiva på "privat" iaf. Även på leasing föremål.

Det är bara onödigt fördyrande med AB till att börja med.

Enda fördelen med AB är om du ska hantera stora mängder pengar. Men börja som enskild sen gå över till AB om det behövs.

Sen ta det i små steg o INGA anställda på ett bra tag.

/M
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jompa_ (trådstartaren)

#19 » 12:15:26, 27-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, många svar som hade trillat in sen sist.
Kör nog på enskild firma, känns enklast att starta så lite lätt.

Ska tilläggas att jag förstår att man inte blir någon miljonär, men det är ju inte enbart för att få mer i plånboken som jag vill starta något eget.
Vill känna att NÄR man jobbar så jobbar man för/åt sig själv, och det sporrar en mycket mer en att "slava" åt någon annan.

Sen är jag ju under 26, så har 4 år med halva arbetsgivaravgiften bara det är ca: 250.000 på dom fyra åren.

Ska på ett möte hos skatteverket i början på nästa vecka och tänkte reda ut några frågetecken, med schablonavdrag och div. (mycket att hålla koll på) :)

Tack för alla svar
Jompa_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:55, 20-08-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se