Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta eget, Behöver en knuff i rätt riktning!

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Jompa_ (trådstartaren)

#1 » 12:02:48, 23-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har länge funderat på att starta upp något eget. Har drivet och finner det helt meningslöst att min arbetsmoral och driv försummas av företaget jag arbetar på nu. Visst jag jobbar 200h+ månad men till vilken nytta, vet att den som tjänar på detta är min chef.

Därför är jag nu i tankar att starta något eget.
Är utbildad snickare i botten (gymnasiekompetens och 1 år som lärling)
Men skaffade CE kort och har kört det dom senaste 3 åren.

Funderar på att starta en enskild firma med inriktning "byggservice"
* Målning
* Fastighetsskötsel
* Lättare snickerier


Har skaffat bra med kontakter under åren som lastbilsdräng, och har tänkt att som en början F-skatta in ca: 100 - 120 h månad på den vägen.
Då har jag inkomst som räcker för att överleva.

Sen lägger jag resten av tiden på företaget, och börjar sakta men säkert bygga upp en kundkrets och jobb så jag tillslut enbart kan leva på "företaget" (läs inte uthyrd som arbetskraft)



Nu till frågeställningen
Målning, hustvätt, panelbyten , altanprojekt m.m. Är ju ganska säsongsbetonat.

Så först tänkte jag att jag kanske skulle köpa en fyrhjuling och skotta uppfarter, mindre parkeringar och gångbanor på vintern.

Men efter att ha läst i div forum så kom jag fram till att man kanske skall lägga pengarna på en redskapsbärare istället.
Då är ju arbetsområdet mycket större.
Med plog, snöslunga, klippaggregat m.m. Så har jag ju att göra hela säsongen.

Så vill nu gärna få tips om maskiner som lämpar sig bäst, behöver inte vara störst och dyrast. Får gärna gå att lasta på ett bilsläp.
Gärna tips om hur man går tillväga för att ragga kunder, Kommun, Bostadsföreningar, Företag ?

Ber om ursäkt för lång text.

Flyttade tråden till lämpligare forum /magloman
Jompa_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:55, 20-08-2011
Maskintyp: Ej angivet



Patrik_L

#2 » 12:24:05, 23-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avant gör små maskiner med många möjligheter, men jag har ingen erfarenhet om maskinerna så nå mer än så kan jag inte säga.
Patrik_L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:41:33, 14-07-2010
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 307
Scania LB 80

Jompa_ (trådstartaren)

#3 » 12:36:26, 23-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik_L skrev:Avant gör små maskiner med många möjligheter, men jag har ingen erfarenhet om maskinerna så nå mer än så kan jag inte säga.


Har kollat på dom men av det jag läst hört, är det ganska (läs väldigt) dyrt med tillbehör.

Hade tänkt mig kanske något i Denna stilen.
Jompa_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:55, 20-08-2011
Maskintyp: Ej angivet

Beirut

#4 » 15:46:43, 23-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart bor jompa?
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Patrik_L

#5 » 15:57:37, 23-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jompa_ skrev:
Patrik_L skrev:Avant gör små maskiner med många möjligheter, men jag har ingen erfarenhet om maskinerna så nå mer än så kan jag inte säga.


Har kollat på dom men av det jag läst hört, är det ganska (läs väldigt) dyrt med tillbehör.

Hade tänkt mig kanske något i Denna stilen.


En sak till att ta i beaktande är att kolla upp hur det är med reservdelar och liknande om man hittar en maskin till "bra pris". Kör man snö yrkesmässigt så vill man få igång grejerna så fort som möjligt om man får problem. Har man bostadsrättsföreningar som kund är det kanske extra viktigt att ha tillförlitliga grejer för det finns nog inget farligare och mer aggressivt än en vicevärd i en BRF som inte fått sin snö skottad på utsatt tid.
Patrik_L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:41:33, 14-07-2010
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 307
Scania LB 80

Jompa_ (trådstartaren)

#6 » 19:09:29, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har idag efter lite diskussion med en kollega kommit fram till att det kanske inte är så bra att hoppa in i snösvängen direkt. Kan inte lova bort mig 20 - 30 timmar i veckan till andra å sen strunta i det för att det börjar snöa.
Jag vågar ju å andra sidan inte bara förlita mig på att det skall snöa.

Funderar på om man kanske bara ska hyra ut sig till andra i början.
Men det dämpar inte suget att hålla på med något eget.

Så funderar på vad man skulle kunna ha som bisyssla under den mörka årstiden. Några tips?


Beirut: Bor i Göteborgsområdet

*edit* Menar hyra ut mig som chaufför
Senast redigerad av Jompa_ 19:11:10, 24-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Jompa_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:55, 20-08-2011
Maskintyp: Ej angivet

Beirut

#7 » 19:38:40, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snösvängen är helt o.k att hållapå med under vintern men skall nog ses som ett extra knäck. Tiden inkräktar sällan på annat då det ska röjjas under kvällar,nätter och tidig morgon.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

olle67

#8 » 22:55:30, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring L-P entreprenad GBG nu inför vintern,dombehöver alltid en massa f-skattare till snöröjning,mm....
olle67
 

Jompa_ (trådstartaren)

#9 » 18:15:26, 25-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:Ring L-P entreprenad GBG nu inför vintern,dombehöver alltid en massa f-skattare till snöröjning,mm....


Tack för tipset, gäller det förare med maskin, eller enbart som förare?
Jompa_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:55, 20-08-2011
Maskintyp: Ej angivet

olle67

#10 » 21:42:28, 25-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom behöver säkert både och,ringer du i god tid så får du säkert välja med eller utan maskin,fråga efter Bert,lycka till... :grin:
olle67
 

greven1

#11 » 22:43:52, 25-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

om jag fick börja om på nytt skulle jag int bli egen företagare. bråkar på mina ungar att låta bli! visst man bestämmer själv över dagarna men kontentan är att du riskerar hela tiden hus o hem till en låg inkomst.

visst vissa år har även jag o mina anställda haft riktiga smör jobb men i stort känns det som man många gånger driver en välgörenhets inrättning för att hålla vännerna med jobb.

jaa nu är detta min erfarenhet andra kanske anser annat!
jag är allergisk mot skatt !! he he.

krister
greven1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:01, 22-08-2011
Ort: örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: case cx 800
case cx 700
takeuchi tb070
takeuchi tb 045
volvo L70c
volvo f6 med skylift
case minisnaker

patrik h

#12 » 18:49:20, 26-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

det enda jag ångrar är att jag inte startade 5 år tidigare, alltså direkt när jag började gå i de funderingarna.

Det som är drygt är dessa förbannade bluff-och-lurendrejeribolag som ringer titt-som-tätt.
Tre katalog-sidor som ringt och påstått att jag är kund och det är dags för en ny förnyelse och uppsägningstiden har gått ut i o m att jag inte sagt upp det i tid när deras brev har skickats ut... IDIOTER
"Din Lokala del" och "Din lokala företagsdel" tror jag de två sista heter.
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Callemaja

#13 » 21:42:40, 26-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

För det första: starta aldrig en enskild firma. Alla dina privata egendomar blir utmätningsbara för firmans skulder. Du ska inte tro att det är superenkelt att gå från att vara en pålitlig anställd till att vara en framgångsrik företagare.

Bilda AB eller HB eller KB. Själv driver jag KB där EN person har ansvar för verksamheten.

Se upp för anställda. När snöstormen kommer så är din personal sjukskriven, föräldraledig eller vårdar sjuka barn. Så fungerar det i Sverige idag. Jobba hellre själv.
Callemaja
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:00, 01-07-2010
Ort: Skaraborg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Käring född -49

Beirut

#14 » 21:46:22, 26-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Callemaja skrev:För det första: starta aldrig en enskild firma. Alla dina privata egendomar blir utmätningsbara för firmans skulder. Du ska inte tro att det är superenkelt att gå från att vara en pålitlig anställd till att vara en framgångsrik företagare.

Bilda AB eller HB eller KB. Själv driver jag KB där EN person har ansvar för verksamheten.

Se upp för anställda. När snöstormen kommer så är din personal sjukskriven, föräldraledig eller vårdar sjuka barn. Så fungerar det i Sverige idag. Jobba hellre själv.


:lmao: :lmao: :lmao:
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

patrik h

#15 » 21:55:29, 26-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Callemaja skrev:För det första: starta aldrig en enskild firma. Alla dina privata egendomar blir utmätningsbara för firmans skulder. Du ska inte tro att det är superenkelt att gå från att vara en pålitlig anställd till att vara en framgångsrik företagare.

Bilda AB eller HB eller KB. Själv driver jag KB där EN person har ansvar för verksamheten.

Se upp för anställda. När snöstormen kommer så är din personal sjukskriven, föräldraledig eller vårdar sjuka barn. Så fungerar det i Sverige idag. Jobba hellre själv.


Inte riktigt hela sanningen...
Du kan även få utmätning av privata egendomen trots att du har AB eller annat... De första två åren likställs det som en enskild firma om du konkar under den tiden.
Ser du sen inte till att göra ballansräkning i tid när det börjar gå knackigt när de två åren gått så ligger dina privata egendomar fortfarande pyrt till...
Dock kan jag hålla med om att risken är mindre med ett sådant företag ändå.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se