Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta eget?

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

grävlastarn (trådstartaren)

#1 » 14:08:44, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter 6 år som anställd inom entreprenad branschen har jag nu funderingar på att starta eget. Har nästan uteslutande kört grävlstare och trivs väldigt bra med det. Har därför lite funderingar på att skaffa egen maskin.

Nu vill jag ha tips och funderingar på vad man bör tänka på innan man startar eget och när man väl startat eget?!

Att det lutar åt just grävlastre är dels för att jag vill ha en väldigt flexibel maskin, och dels för att jag tror mig kunna få en del fast körning med just en sån (kanske 6 månader om året iaf, om inte mer.) Har även en hel del bönder i bekantskapskretsen som jag skulle kunna buskröja och dika åt m.m.

Har kikat runt lite på blocket och mascus på maskiner runt -98 och nyare, och har väl tänkt ett övre pristak runt 750-900 000kr beroende på utrustning. Med en för gammal maskin så tror jag det blir svårt att få körning åt kommuner, så vad kan var en lämplig ålder?
Såg förvisso att nån plogade snö åt kommun med en gammal häck till L50, bara för någon timme sen.

Lämplig timpeng? Min chef tar 650 kr i timmen för våran Lännen 8800g-09 när vi kör åt privatkunder... annars runt 600 åt större uppdragsgivare.

Hur tungt är det att komma igång i början? Vågar man lämna en trygg anställning? Lämpligt startkapital, hur mycket bör man ha? Och hur bör man lägga upp finansiering? Är leasing ett bra eller dåligt alternativ?

Har som sagt en hel del funderingar och hoppas att ni med erfarenhet av att starta eget och driva företag kommer med idéer och synpunkter.
Tack på förhand!
grävlastarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:16:13, 04-09-2011
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: LÄNNEN 8800G



Robban_C

#2 » 14:14:10, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår kommun här har åldersgräns 12 år på maskin alternativt på motor med tillhörande avgasrening. Dvs man får sätta i en nyare motor i en äldre maskin.


600-650/timme tycker jag låter billigt för en så pass dyr maskin som en grävlastare. Men det är väl som vanligt, en massa som vill prisa ut marknaden för att få in jobb och som sen tror att dom ska kunna höja när dom får in jobben.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bert

#3 » 14:24:29, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns det mycket likande maskiner i din närhet?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

magloman

#4 » 14:32:50, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leasing är väldigt bra i jämförelse med lån.

Lånar du så äger du grejerna vilket medför mera "krångel" med ekonomi o bokföring o sånt.

Leasar du så hyr du bara, mkt enklare och momsen är avdragsgill likaså är beloppet avdragsgillt direkt.

Timpenningen måste väl vara samma som andra tar i trakterna där du ska verka. Ingen idé o vara billigare. Hellre dyrare.

Kolla upp hur låg lön du klarar dig på privat, bra o veta så du kan ta ut så lite pengar ur firman som möjligt första åren. Kör du enskild firma så kan du låta så mkt pengar som möjligt sitta kvar på firman du få iaf skatta för dom som på samma sätt som du tog ut dom. Så när det väl finns gott om pengar kan du plocka ut dom. Då har du redan skattat för dom.

Köp Visma SPCS o fakturera o betala räkningar själv. Köp tjänsten bokföring och deklaration.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

anders holmström

#5 » 14:56:09, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har ingen koll på entreprenad branschen, men driver eget med jordbruk/Maskinstation/verkstad. Det viktiga som egen företagare är att man tycker det är kul och kan tänka sig att jobba mycket till låg lön(åtminstonde dom första 10 åren) och att hålla järnkoll på papprena. En bra revisor är jätteviktigt! finns ett bra alternativ till spcs om du har swedbank, deras
E-bokföring. den sitter ihop med internetbanken så när du betalat en räkning så kommer den automatiskt till bokföringsprogrammet. samma när du fakturerar den bokförs direkt automatiskt när fakturan är klar. Det är inte speciellt dyrt heller ungefär 150kr/mån.
Lycka till :grin:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

Lasse Hällegerd

#6 » 21:33:08, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har eget i en hel annan bransch (i snart 30 år) som "kräver" anställda för att kunna bära alla kostnader i form av lokaler, maskiner & fordon etc.

Så det är inte helt jämförbart med dina planer ...MEN:

Jag håller med Anders Holmströms inlägg...håll koll på papperna...glöm inte att innestående moms ska betalas till staten. Ta hjälp med administration i början om du tycker det verkar krångligt.

Gör en ordentlig budget med fler olika inkomst lägen...lägsta, mellersta och bästa. Fokusera på att det kommer bli det lägsta...i som sagt 10 år.
Om du vill ha betalt för 8 timmars arbete så innebär det säkert 12-14 timmar per dag = mindre lön än du har idag. Men du har ju 7 dagar i veckan till buds... :idea: Ingen inkomst när du är sjuk.

Maglomans förslag om leasing stöder jag helhjärtat. Du får det du vill ha nu till en rimlig månadskostnad.

Glöm inte ansvars försäkringar, samt en sjukförsäkring för din egen skull. Den kostar inte så mycket men täcker allt om du blir sjuk, samt du glider förbi vårdköerna. Man kan tycka vad man vill om det men faktum kvarstår att du måste jobba för att kunna betala ditt privata och företagets kostnader.Börja med den när du är ung och "oförstörd" det har du igen när du blir äldre.

Har du småbarn och familj??? Du skulle jag vänta till barnen blir större.

OK, det här var mycket negativa sidor.

Men om man bortser från det så är det en fantastisk känsla att få driva sitt egna och bäst av allt...man får jobba hur mycket man vill :grin:

Lasse
Lasse Hällegerd
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:17, 04-06-2008
Ort: Stockholm/Mitt i Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas 474 - 74
Dodge PU -84
Kawasaki 650 4 ATW
Cat 301.5-05
MF 165-71
Mitsubishi Outlander laddhybrid -14

micke wik

#7 » 21:55:21, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders holmström skrev:jag har ingen koll på entreprenad branschen, men driver eget med jordbruk/Maskinstation/verkstad. Det viktiga som egen företagare är att man tycker det är kul och kan tänka sig att jobba mycket till låg lön(åtminstonde dom första 10 åren) och att hålla järnkoll på papprena. En bra revisor är jätteviktigt! finns ett bra alternativ till spcs om du har swedbank, deras
E-bokföring. den sitter ihop med internetbanken så när du betalat en räkning så kommer den automatiskt till bokföringsprogrammet. samma när du fakturerar den bokförs direkt automatiskt när fakturan är klar. Det är inte speciellt dyrt heller ungefär 150kr/mån.
Lycka till :grin:

Tyvärr så är inte den sortens bokföring giltig hos skatteverket än, jag kollade upp det med min revisor då jag tyckte det verkade smidigt men tyvärr säger skatteverket nej än så länge, men det e klart allt går ju tills att man får en revision.
micke wik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:43, 17-03-2011
Ort: Vallentuna
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: New Holland 6020 ELITE
Volvo BM 4200B
Ursus 385
Hydrema M1220
McHale Fusion
Drivex EasyGrader
Svedala Snölastare

anders holmström

#8 » 22:17:30, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

micke wik skrev:
anders holmström skrev:jag har ingen koll på entreprenad branschen, men driver eget med jordbruk/Maskinstation/verkstad. Det viktiga som egen företagare är att man tycker det är kul och kan tänka sig att jobba mycket till låg lön(åtminstonde dom första 10 åren) och att hålla järnkoll på papprena. En bra revisor är jätteviktigt! finns ett bra alternativ till spcs om du har swedbank, deras
E-bokföring. den sitter ihop med internetbanken så när du betalat en räkning så kommer den automatiskt till bokföringsprogrammet. samma när du fakturerar den bokförs direkt automatiskt när fakturan är klar. Det är inte speciellt dyrt heller ungefär 150kr/mån.
Lycka till :grin:

Tyvärr så är inte den sortens bokföring giltig hos skatteverket än, jag kollade upp det med min revisor då jag tyckte det verkade smidigt men tyvärr säger skatteverket nej än så länge, men det e klart allt går ju tills att man får en revision.

gäller det för enskild firma oxå? har ju svårt att tro att banken tillhanda håller något som inte är tillåtet och att min revisor(som har nån högre ekonomiutbildning) inte skulle opponera sig
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

micke wik

#9 » 22:36:25, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders holmström skrev:
micke wik skrev:
anders holmström skrev:jag har ingen koll på entreprenad branschen, men driver eget med jordbruk/Maskinstation/verkstad. Det viktiga som egen företagare är att man tycker det är kul och kan tänka sig att jobba mycket till låg lön(åtminstonde dom första 10 åren) och att hålla järnkoll på papprena. En bra revisor är jätteviktigt! finns ett bra alternativ till spcs om du har swedbank, deras
E-bokföring. den sitter ihop med internetbanken så när du betalat en räkning så kommer den automatiskt till bokföringsprogrammet. samma när du fakturerar den bokförs direkt automatiskt när fakturan är klar. Det är inte speciellt dyrt heller ungefär 150kr/mån.
Lycka till :grin:

Tyvärr så är inte den sortens bokföring giltig hos skatteverket än, jag kollade upp det med min revisor då jag tyckte det verkade smidigt men tyvärr säger skatteverket nej än så länge, men det e klart allt går ju tills att man får en revision.

gäller det för enskild firma oxå? har ju svårt att tro att banken tillhanda håller något som inte är tillåtet och att min revisor(som har nån högre ekonomiutbildning) inte skulle opponera sig

ja gäller även ensklind firma, jag tycker du ska be din revisor att kolla upp det ordentliget med skattemyndigheten så det inte kommer surt efteråt.
micke wik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:43, 17-03-2011
Ort: Vallentuna
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: New Holland 6020 ELITE
Volvo BM 4200B
Ursus 385
Hydrema M1220
McHale Fusion
Drivex EasyGrader
Svedala Snölastare

Bengt Erik Eriksson

#10 » 23:49:51, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detär med E-bokföringen var intressant. men fråga skatte myndigheten och inte din revisor . han är ju partisk om han idag har grundbokföringen....
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

meet_matt

#11 » 23:54:45, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gå en kurs. I de flesta kommuner anordnas "starta eget" kurser i olika slags regi. Du kan så klart gå kursen för att du vill veta mer och kanske inte starta eget. När du går en sådan så får du svar på det mesta. T ex Almi kan hjälpa dej att lägga upp en enkel budget.

Sök på: "starta eget" +kommun så borde du få upp många förslag. Betala dock inget (eller bara symbolisk summa) för de här kurserna hålls gratis.
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

magloman

#12 » 00:02:55, 13-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra tips här.

Vill du mer kött på benen vad gäller ekonomi program så PM mig så tar jag gärna kontakt med dig o ger lite råd.

Jag har alltså kört eget sen 99 och sysslar med dataservice. Jag har sett vad andra kunder(stora som små) använder för system och har en del värdefulla tips om vad som är mest prisvärt och rationellt osv.

Men som tidiagare skrev : "Man får jobba hur mycket man vill" :mrgreen:

Det kan i många fall ge mycket pengar oxå :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

grävlastarn (trådstartaren)

#13 » 19:01:58, 13-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Vår kommun här har åldersgräns 12 år på maskin alternativt på motor med tillhörande avgasrening. Dvs man får sätta i en nyare motor i en äldre maskin.


600-650/timme tycker jag låter billigt för en så pass dyr maskin som en grävlastare. Men det är väl som vanligt, en massa som vill prisa ut marknaden för att få in jobb och som sen tror att dom ska kunna höja när dom får in jobben.


Ja, det verkar ju vara så i de flesta kommuner. Men tyvärr känns det som alltid några kommer undan, vet några som "uppdaterade" maskinparken genom att beställa nya dekaler till sina traktorer. Och en del kör en då, svågerpolitik... nån i familjen sitter i kommun och styr. Trist när man vill att det ska vara på lika vilkor.

Jag håller med dig om att timpengen är billig i förhållande till maskinpriset, men tyvärr så verkar priset ligga på den här nivån. Börjar man höja för mycket så är ju risken att man står utan jobb helt.
Hur ser prisnivån ut i landet? Vad tar ni i timmen för era maskiner?
grävlastarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:16:13, 04-09-2011
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: LÄNNEN 8800G

grävlastarn (trådstartaren)

#14 » 19:09:48, 13-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:finns det mycket likande maskiner i din närhet?


Det finns en del grävlastare i området, men om man blickar över maskin segmentet i trakten så verkar det finnas rätt mycket av alla sorters grävmaskiner. Det händer mycket här och det byggs och projekteras, det är något av en tillväxt region.

Jag har funderat mkt fram och tillbaka på val av maskintyp, och det är svårt för det finns ju för och nackdelar med alla typer av maskiner. Ett tag var jag inne på minigrävare och traktor istället, men jag vet inte... där känns det som det finns mycket lycksökare som kör på tok för billigt.

Sen trivs jag väldigt bra med el och bredbandsjobb, och kör gärna åt nån större uppdragsgivare.
grävlastarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:16:13, 04-09-2011
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: LÄNNEN 8800G

grävlastarn (trådstartaren)

#15 » 19:23:21, 13-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för alla synpunkter, tips och tankar.
Jag är verkligen tacksam för svaren och hoppas på mer åsikter.

Har gått småföretagsekonomi A och B en gång i tiden, så det är nog inte fel med en ny kurs i ekonomi.

Angående leasing tänker jag... om man av någon anledning måste sluta som företagare. Kostar det att häva leasingavtalet i förtid? Och hur mycket brukar det vara?
Äger jag (banken) maskinen så är det ju "bara" att sälja?

När man räknar kalkyler, hur stor bör del bör gå till service och underhållskontot?
grävlastarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:16:13, 04-09-2011
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: LÄNNEN 8800G


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se