Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta eget?

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Robban_C

#16 » 21:36:42, 13-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

grävlastarn skrev:... Vad tar ni i timmen för era maskiner?

600 för en trehalva (eller för fyrhalvan). Det har vi tagit förra säsongen men jag funderar på att justera detta något. Detta är pris till "enstaka" kunder. Dock jobbade vi stora delar av sommaren för det priset åt en enstaka kund.
650 för traktor med eller utan lvx-kärra. Egentligen borde man ta ytterligare nån femtilapp för kärran.
160 har vi inte satt nåt pris på än. Det borde ju vara minst 800 kan man tycka men det får man nog glo i stjärnorna efter men under 700 så får den stå kvar hemma och gotta sig i solen.
Ex moms!


grävlastarn skrev:... Ett tag var jag inne på minigrävare och traktor istället, men jag vet inte... där känns det som det finns mycket lycksökare som kör på tok för billigt. ...

Ja, och dessutom får man konkurrera bland en massa jönsar som hellre kör "quick and dirty" än gör seriösa jobb. Inte så lätt att konkurrera med att göra seriösa jobb när kunden väljer efter priset.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



krokodilen

#17 » 11:41:45, 15-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det där med att starta eget är ganska underhållande i alla fall om man bor på lite ort. "Svårt att bli profet i sin egen kommun".

Det ska bli roligt att se hur länge det dröjer innan första revisionen från skatteverket dyker upp. :mail:

Själv tänkte jag rikta in mig på mindre jobb i mån av tid tex stubbrytning, dikesrensning, flytta lite massor lossa & lasta lite pallgods kanske mm. Vad är en lämplig timpeng för en gammal TG,,,, 400:-/tim??

Vill även passa på att varna för otroligt aggressiva telefonsäljare som riktar in sig på nystartade småföretagsinnehavare, enbart eftersom distansavtalslagen inte gäller vid försäljning till företag.

Normalt så brukar jag vara kort som f-n emot telefonsäljare men i fortsättningen så ska jag be dem dra åt h,,,,,e direkt. :hotar2: :x Spelar in samtalen gör de också utan att tala om det för "offret"

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 11:49:15, 15-02-2012, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trigon

#18 » 17:08:08, 15-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående företagare som råkar ut för telefonförsäljare så läste jag den här notisen i Land Lantbruk för några veckor sen.

Bild

Om det gör någon nytta vet jag inte, men det kan ju vara värt ett försök?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

krokodilen

#19 » 17:21:25, 15-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Angående företagare som råkar ut för telefonförsäljare så läste jag den här notisen i Land Lantbruk för några veckor sen.

Bild

Om det gör någon nytta vet jag inte, men det kan ju vara värt ett försök?


Som sagt är ju värt ett försök! Har även anmält hemnumret till NIX men det verkar inte stoppa idioterna!

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

meet_matt

#20 » 19:17:03, 16-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du hemnumret som firmanummer? Då funkar inte nix. Men om de ringer till dej privat så ta företagsnamn och anmäl dom.
Om du spärrar numret hos SCB så slipper du samtal från telesäljare som hämtar numren där. Det finns dock en uppsjö av databaser med telenr som säljs till telesäljare. Om alla vore konsekventa och aldrig köpte något skulle de självdö.
VEM köper grejer av en telesäljare? om man inte blir lurad då...
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

grävlastarn (trådstartaren)

#21 » 07:34:46, 22-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat ytterligare lite och undrar om det kan vara någon idé att starta med f-a skatt i början. Och skaffa kanske en lite äldre eller mindre maskin till en början för att jobba upp en kundkrets och kapital för att känna av marknaden och sedan kunna satsa fullt ut på eget?!
Då skulle jag ju kunna fortsätta vara anställd på mitt nuvarande jobb, och ändå kunna åta mig lite mindre jobb vid sidan av.

Jag bor ca 4 mil från "hemmabasen" och visst gör vi en del jobb häråt, men det är mest buskröjning och inte speciellt mycket. Men chefen kanske inte blir överlycklig om jag kör lite vid sidan av...

Men det känns knepigt att få ihop startkapital samt en kundkrets att stå på...
Att bara säga upp sig och kasta sig rakt ut i eget tycker jag inte är nåt direkt alternativ, eller vad tycker ni?
Skulle det vara det om jag kan få kontrakterad körning 6 månader om året?

Stort tack för alla tips och åsikter, alla svar funderas igenom noggrant. :razz:
grävlastarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:16:13, 04-09-2011
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: LÄNNEN 8800G

161A

#22 » 08:39:39, 22-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

det lättaste och ärligaste är ju att prata med din chef säg som det är. Han lär ju få reda på det förr eller senar ändå. Och har du en bra chef så kanske ni kan få till något sammarbete du kankse kan köpa den utrustning eller maskin som han saknar eller som han funderat på att köpa men inte vågat. :grin:
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

patrik h

#23 » 14:55:57, 22-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag va i en lite annan situation än dig när jag körde igång, men tankarna om att köra eget hade funnits länge.
När jag tog min sista anställning så talade jag om för min nya aretsgivare att då är villkoret för att jag ska ta anställningen att jag, när jag vill, om jag vill skulle få köpa loss maskinen som jag skulle köra hos honom.
Sen hoppade han väl inte direkt av glädje när jag väl hade bestämt mig, men han visste ju om mina tankar från början.
Så det absolut bästa är ju att vara rak ifrån början.
Om du skaffar maskin och kör eget på kvällar och helger utan att pratat med chefen och ni inte kommit överens så är det skälig grund för avsked då du inte längre anses som lojal mot företaget.
Även om du pratar med chefen så han vet om det så kan han säga nej.
Om du då skaffar maskin iaf så är det fortfarande skälig grund till avsked.
Senast redigerad av patrik h 14:57:23, 22-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

hafiack

#24 » 15:16:27, 22-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bra start kan ju vara att köra som F-skattare mot din nuvarande arbetsgivare. Du har ju möjlighet då att jobba upp kapital till en egen maskin och får du tag i egna jobb så kan du säkert hyra maskinen du kör vanligtvis. Men de krävs ju givitvis att han är med på noterna, nackdelen är ju att du inte är garanterad fast lön som nu men de är man ju aldrig som egen.

Jag kör som F-skattare sen över ett år tillbaks och ja ångrar mig inte en sekund :cool:
Mikael Heurlin
Mickes Schakt

Hyr ut mig som maskinförare i Kalmar/Öland
hafiack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:11, 06-05-2008
Ort: Öland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW130-7 -06
Hitatchi ZX140W -10
Huddig 1260B

meet_matt

#25 » 11:49:47, 25-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Patrik h finns det där reglerat i någon lag? Förstår inte hur man kan anses vara illojal om man sköter sina arbetsuppgifter och driver eget vid sidan av, så länge man inte tar kunder.

Håller dock med om att det bästa är att köra med öppna kort.
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

VonRon

#26 » 12:01:47, 25-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här står det lite om liknande situationer.

http://www.fastighets.se/home/fast2/tid ... A600344C81
VonRon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:35, 10-10-2010
Ort: Karlskogatrakten
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema V7F9

magloman

#27 » 12:06:23, 25-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

kallas väl för "konkurrerande verksamhet"

finns väl uptagen i nån lag att det inte får bedrivas. Eller så är det bara en rekomendation, kan nog var luddigt eventuellt.

men vid en tvist kommer nog arbetsgivaren vinna skulle jag tro.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

patrik h

#28 » 13:34:38, 25-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman: det va det ordet jag inte kom på :cool:
jo det är reglerat enligt lag, eller om det är via facket, tar du en anställning så har du automatiskt gått med på dessa villkor. Som anställd har du inte bara rättigheter utan även en massa skyldigheter, du kan tex inte ens vägra att göra uppgifter som en överordnad beordrar dig att göra, det kallas ordervägran (gäller inte bara inom försvarsmakten) och kan ge fängelse.
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Mats i Myrhult

#29 » 13:43:58, 25-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen lag. Vi lever i en marknadsekonomi, så konkurrens är välkommet. Däremot så styr kollektivavtalet. Illojal verksamhet och arbetsvägran (inte ordervägran när man är civil) är grund för uppsägning. Avsked är ett hårdare sätt att få sparken, då ska man ha varit grovt oaktsam, kanske riskerat arbetskamraternas liv och hälsa eller förstört stora materiella värden för arbetsgivaren.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

meet_matt

#30 » 20:31:50, 25-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae, om du är anställd som och det står i ditt anställningsavtal att du är grävmaskinist så kan inte din arbetsgivare beordra dej att tömma latriner. Det ingår inte i din arbetsuppgift. Kanske om det går att tömma dom medelst grävmaskin:)

Taget från den länkade artikeln "Avgörande är bland annat vilken ställning du har i det företag där du är anställd, om du har försökt ta över kunder, om du har utnyttjat företagshemligheter eller annat du känner till om din arbetsgivare och sedan tjänat pengar på det i din egen verksamhet."

Så det gäller för grävlastarn ha sitt på det torra.

Men oavsett vilket så måste man ju prata med sin arbetsgivare. Sedan är ju frågan hur bra jobb man kan göra bara på kvällar o helger. Sen måste man vara pigg på det ordinarie jobbet fredag kl 7 vilket kan bli problem om man redan jobbat 60 timmar. Det är ju pappersarbete och annat också. Kör man också bara kvällar o helger så kommer det garanterat börja snackas och det är inte bra för verksamheten.
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se